Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A READING ATTEMPT ON TRADITION AND MUSIC

Yıl 2018, Sayı: 3, 1 - 15, 31.12.2018

Öz

How concepts with a layered structure accumulate and become a conceptual stack is directly related to the extent to which the levels of relationship between the newly created concepts and customs are not questioned. This is because the essence can sometimes be in the center of the field where the concept points, sometimes near it and sometimes far from it. If these distances are overlooked, there will be no restrictions preventing the creation of new concepts, different concepts will be derived from different angles addressing the same basis, and researchers will have to carry these stacks at the tip of their pens. While examining a relationship with tradition, it is necessary to take a look at the elbow rooms of the concepts of “traditional,” “invented tradition” and “traditionalism.” This is because it is possible to see the reasons for the formation of stacks in this perimeter. The distance formed between the concepts also prepare the ground for the formation of new concepts. This is because the distance between the concepts is widening day after date as in the case of an artist and an artisan. As a result of the mountains of concepts formed due to such reasons, today, there is a bottleneck in the theoretical field at the current point. In order to eliminate this bottleneck, it is, again, necessary to look at the relationship between the concepts and tradition and between the “tradition” and music. At this point, it has become important that the concepts continue their journeys by being discussed and connected to the tradition/to something with tradition. Otherwise, as in musical note versions in music, a mass accumulation arising from diversity and a rhetorical crisis from the accumulation become inevitable. In this article, the relationship between tradition and music will be evaluated through various examples. A reading will be presented on the basis of what causes rhetorical crises and theoretical bottlenecks.

Kaynakça

  • Arel, H. S. (1948). Türk Mûsikîsi Nasıl İlerler? Mûsikî Mecmuası, 1(1), 3-5.
  • Arel, H. S. (1969). Türk Mûsikîsi Ahenk Dersleri. Mûsikî Mecmuası(242), 16-18.
  • Behar, C. (2005a). Mûsikîden Müziğe (Osmanlı/Türk Müziği: Gelenek ve Modernlik): Yapı Kredi Yayınları.
  • Behar, C. (2005b). Mûsikîden Müziğe: Osmanlı/Türk Müziği Gelenek ve Modernlik. İstanbul: Yapı ve Kredi Bankası Yayınları.
  • Cemil, M. (2002). Tanbûrî Cemil’in Hayatı (U. Derman Ed.). İstanbul: Kubbealtı Yayınları.
  • Ezgi, S. (1935). Nazari ve Ameli Türk Mûskisi (Vol. II). İstanbul: İstanbul Konservatuarı.
  • Gülay, P. Tökel, Y.İ (2017) "Kadim Tartışmaya Zeyl: Eski Yeninin Nesi Olur?", Tanburi Cemil Bey Sempozyum Bildirileri, İstanbul: Küre Yayınları, sy:n 29-42
  • Hobsbawm, E. R. T. (2005). Geleneğin İcadı (M. M. Şahin, Trans.). İstanbul: Agora Yayınları.
  • Kıyak, H. (2017). Yüz Yıllık Metinlerle Tanburi Cemil Bey, İstanbul: Kubbealtı Yayınları
  • Kuhn, T. (1991). Bilimsel devrimlerin yapısı (N. Kuyaş, Trans.). İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Sennet, R. (2013). Zanaatkar (M. Pakdemir, Trans.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Stokes, M. (2011) Aşk Cumhuriyeti Türk Popüler Müziğinde Kültürel Mahrem (Hira Doğrul, Trans.), İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları
  • Tan, A. (2015). Ney Açkısında Geleneksellik Tartışmaları ve Neyzen Niyazi Sayın Sistemi. Rast Müzikoloji Dergisi, III(2), 804-812.
  • Tan, A. (2012a). Ney Açkısının Tarihi ve Teknik Gelişim, Dan: M. Nuri Uygun, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Tan, A. (2012b). 19.Yüzyılda Ney Çalgısına İlave Perde Önerileri ve Hüsameddin Efendi'nin Tarz-ı Cedîdi, Akademik Araştırmalar Dergisi, 14 (55), 193-207
  • Turan, N. S. (2018). Erken Cumhuriyet Döneminde Ulusal Kimliğin Opera Sahnesinde İnşası: Özsoy. Ahenk Müzikoloji Dergisi, 1(2), 1-30.

GELENEK VE MÛSİKÎ ÜZERİNE BİR OKUMA DENEMESİ

Yıl 2018, Sayı: 3, 1 - 15, 31.12.2018

Öz

Katmanlı
bir yapıya sahip olan kavramların çoğalarak kavramsal bir yığın haline
gelmeleri, yeni üretilen kavramların gelenekle olan ilgi düzeylerinin “sorgulanmamasıyla”
doğrudan ilgilidir. Çünkü “öz” bazen kavramın işaret ettiği alanın tam merkezinde,
bazen yakınında bazen de çok uzağında kalabilir. Eğer bu mesafeler göz ardı
edilir ise yeni kavram üretmenin önünde hiçbir kısıt kalmayacak, aynı zemine
bakan farklı zaviyelerden farklı kavramlar türeyecek, araştırmacı da bu
yığınları kaleminin ucunda taşımak zorunda kalacaktır. Gelenekle olan ilişki
incelenirken de “geleneksel”, “icat edilen gelenek” ve “gelenekçilik”
kavramlarının ifade alanına bir göz atmak gerekir. 
Çünkü bu dairede, yığınların oluşum
sebeplerini görmek mümkündür. Kavramların arasında oluşan makaslar da yeni
kavramların oluşmasına zemin hazırlar. Çünkü sanatçı ve sanatkâr örneğinde
olduğu gibi kavramlar arasındaki makas günden güne açılmaktadır. Bu gibi
sebeplerle oluşan kavram dağları neticesinde gelinen noktada kuramsal alanda
bir tıkanıklık söz konusudur. Buradaki tıkanıklığın izâlesi için de yine
kavramların gelenekle olan ilişkisine ve “geleneğin” mûsikîyle olan ilişkisine
bakmak gerekir. Bu noktada kavramların tartışılarak ve geleneğe/gelenekli olana
bağlanarak yoluna devam etmesi önem kazanır. Aksi takdirde mûsikîde nota
versiyonlarında olduğu gibi çeşitlilikten doğan bir yığınlaşma, yığınlaşmadan
kaynaklı bir söylem bunalımı kaçınılmaz hale gelir. Makalede çeşitli örnekler
üzerinden gelenek ve mûsikî arasındaki ilişki değerlendirilecek; söylem
bunalımına ve kuramsal tıkanıklığa sebep olan zemin üzerinden bir okuma sunulacaktır.

Kaynakça

  • Arel, H. S. (1948). Türk Mûsikîsi Nasıl İlerler? Mûsikî Mecmuası, 1(1), 3-5.
  • Arel, H. S. (1969). Türk Mûsikîsi Ahenk Dersleri. Mûsikî Mecmuası(242), 16-18.
  • Behar, C. (2005a). Mûsikîden Müziğe (Osmanlı/Türk Müziği: Gelenek ve Modernlik): Yapı Kredi Yayınları.
  • Behar, C. (2005b). Mûsikîden Müziğe: Osmanlı/Türk Müziği Gelenek ve Modernlik. İstanbul: Yapı ve Kredi Bankası Yayınları.
  • Cemil, M. (2002). Tanbûrî Cemil’in Hayatı (U. Derman Ed.). İstanbul: Kubbealtı Yayınları.
  • Ezgi, S. (1935). Nazari ve Ameli Türk Mûskisi (Vol. II). İstanbul: İstanbul Konservatuarı.
  • Gülay, P. Tökel, Y.İ (2017) "Kadim Tartışmaya Zeyl: Eski Yeninin Nesi Olur?", Tanburi Cemil Bey Sempozyum Bildirileri, İstanbul: Küre Yayınları, sy:n 29-42
  • Hobsbawm, E. R. T. (2005). Geleneğin İcadı (M. M. Şahin, Trans.). İstanbul: Agora Yayınları.
  • Kıyak, H. (2017). Yüz Yıllık Metinlerle Tanburi Cemil Bey, İstanbul: Kubbealtı Yayınları
  • Kuhn, T. (1991). Bilimsel devrimlerin yapısı (N. Kuyaş, Trans.). İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Sennet, R. (2013). Zanaatkar (M. Pakdemir, Trans.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Stokes, M. (2011) Aşk Cumhuriyeti Türk Popüler Müziğinde Kültürel Mahrem (Hira Doğrul, Trans.), İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları
  • Tan, A. (2015). Ney Açkısında Geleneksellik Tartışmaları ve Neyzen Niyazi Sayın Sistemi. Rast Müzikoloji Dergisi, III(2), 804-812.
  • Tan, A. (2012a). Ney Açkısının Tarihi ve Teknik Gelişim, Dan: M. Nuri Uygun, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Tan, A. (2012b). 19.Yüzyılda Ney Çalgısına İlave Perde Önerileri ve Hüsameddin Efendi'nin Tarz-ı Cedîdi, Akademik Araştırmalar Dergisi, 14 (55), 193-207
  • Turan, N. S. (2018). Erken Cumhuriyet Döneminde Ulusal Kimliğin Opera Sahnesinde İnşası: Özsoy. Ahenk Müzikoloji Dergisi, 1(2), 1-30.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Tan

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2018
Kabul Tarihi 17 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tan, A. (2018). GELENEK VE MÛSİKÎ ÜZERİNE BİR OKUMA DENEMESİ. Ahenk Müzikoloji Dergisi(3), 1-15.