BibTex RIS Kaynak Göster

TARİH ÖĞRETİMİNDE OKUMA-ANLAMANIN ÖNEMİ VE GÜDÜMLÜ OKUMA DERSİ

Yıl 2008, Cilt: 12 Sayı: 2, 307 - 324, 18.02.2010

Öz

Eğitim ve öğretimde basarı, öğrenciyi belirlenen hedeflere ulastırmak için
takip edilen yöntem ve tekniklerle doğru orantılıdır. Bu nedenle öğretmen ve
öğrencilerin öğretmek-öğrenmek için yaptığı planlı etkinliklerin tümü, eğitim
amaçlarının gerçeklestirilmesinde önemli rol oynar. Örgün öğretimde öğrenmenin
ön kosulu iyi okuma, okuduğunu anlayabilme ve anlatabilme olduğuna göre,
okuma stratejileri de öğrenciyi belirli hedeflere ulastırmada kullanılabilecek çok
önemli unsurlardır. Bu çalısma; tarih öğretiminde okuma, okuduğunu anlama,
yorumlama ve hedefleri belirli bir okumanın öğrenmede nasıl katkı sağladığını
ortaya koyma yolunda olusturulan bir model önerisidir. Bu makalede; okuma
stratejilerinden biri olan ve “Güdümlü Okuma Dersi” olarak adlandırılan
yaklasımın tarih öğretiminde uygulanabilirliği üzerinde durulmus ve bu kapsamda
öğrenmeyi daha iyi sağlamak için öneriler sunulmustur.

Anahtar Kelimeler: Tarih, güdümlü okuma, okuma-anlama

 

Abstract : There is a direct correlation between the acquisition of educational and
instructional success and the applied methods and techniques in order to achieve
this success. Therefore, all the planned activities by the instructors and students
for teaching and learning have a vital role in the realization of educational
objectives. Since effective reading, comprehension and explication are
preconditions for successful learning the training of reading strategies becomes
also quite important. This study is a proposal model and intends to illustrate the
benefits of reading strategies i.e. effective reading, reading-comprehension,
explication and motivated reading on history teaching. This paper discusses the
applicability of the reading strategy named “Motivated Reading Course” in
history and further aims to provide new suggestions for a more effective learning.

Key Words: History, motivated reading, reading comprehension

Kaynakça

  • Akbaba, Sırrı, Psikolojik danışma ve Sınıf Ortalamalarında Öğrenme Psikolojisi, Erzurum, 1999.
  • Akbaba, Sırrı- Anlıak, Şakire(ed.), Eğitim Psikolojisi, Lisans Yay., İstanbul, 2007. Alnıak, Şakire, “Öğrenmeyi Çekici Kılan Öğrenme Ortamlarının Hazırlanması”, Eğitim Psikolojisi, Editörler: Sırrı Akbaba, Şakire Alnıak, Lisans Yay., İstanbul, 2007, s.204-241.
  • Altay, Selami, “Türkçe Eğitim Uygulamaları”, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:47, (2000), s.4.
  • Aydın, Kamile B., “Öğrenmeye Güdülenme”, Eğitim Psikolojisi, Editörler: Sırrı Akbaba, Şakire Anlıak, Lisans Yay., İstanbul, 2007, s.169-204.
  • Aytaş, Giyaseddin, “Okuma Eğitimi” Giyaseddin Aytaş, “Okuma Eğitimi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, III/4, (Güz 2005), s.461-470.
  • Bolton, Faye, “Top-Level Structures”, Teaching Pre K-8;Mar 2007, Vol.37 issue6, 47,2p,http://search.ebscohost.com/login.aspx?drect=true&db=a9h&AN= 24225686&site=ehost_live p46,
  • Candan, A. Sait, “Üst Bilişsel Kuram ve Tarih Öğretimi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:13, No:2, (Ekim 2005), s.327-332.
  • Cheak, Marie–Jenni Wessel “Motivation”, İllinois Reading Council Journal; Summer http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=17778 220&site=ehost-live adresinden 29.11. 2007 tarihinde alınmıştır.
  • Demircioğlu, İsmail, Orta Öğretim Tarih Öğretmenlerinin İngiltere’de Eğitimine Genel Bir Bakış”, 154/demircioğlu.htm’ den 30.01.2007’de alınmıştır.
  • http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/153
  • Dilek, Dursun, “Öğrencilerde Tarih Düşüncesinin Gelişimi; Tarih Derslerinde Öğrenme ve Anlama”, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:145, (Ocak-Mart 2000), s. www.meb.yayınlar.gov.tr’ den 10.12.2007 tarihinde alınmıştır.
  • Edmunds, Kathryn M. - Kathryn L. Bauserman, “What teachers can learn about reading motivation through conversations with children.”, Reading Teacher; http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=19694 370&site=ehost-live web adresinden 25.11.2007 tarihinde alınmıştır.).
  • Ercan, Orhan, “Bir Öğrenme Süreci Olarak aktif Öğrenme”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, Yıl:5, Sayı:54-55, (Ağustos-Eylül 2004), s.54-55.
  • Erden, Münire, Sosyal Bilgiler Öğretimi, Alkım Yay., İstanbul, 1997.
  • Geary, Patricia, “Every Child a Reader: A National İmperative”, Reading Improvement; Winter2006,Vol.43,Issue4,p179,184,6p,s.179.(http://search.ebscohost.co m/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=24040477&lang=tr&site=e host-live)
  • Hayta, Necdet- Gülin Karabağ, “Değerlendirme Soruları Açısından Tarih Ders Kitapları”, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Tarih, Nobel Yay., Ankara, 2003, s.97-130.
  • Koşar, Edip, “İlköğretim Okulu Türkçe Dersi Programı”, Konu alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Türkçe, Nobel Yay., 2001.
  • Köstüklü, Nuri, Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi, Güney Matbaacılık, Konya, 1999.
  • Moore, Kenneth D., Öğretim Becerileri, Editör: Ersin Altıntaş, Çeviri: Nizamettin Kaya, İstanbul, 2003.
  • Pıtcher, Sharon M.- Lettie K. Albright - Carol J. DeLaney- Nancy T.Walker- Krishna Seunarinesingh- Stephen Mogge- Kathy N. Headley- Victoria Gentry Ridgeway- Sharon Peck- Rebecca Hunt- Pamela J. Dunston, “Assessing Adolescent’s motivation to read” Journal of Adolescent & Adult Literacy; Feb2007, Vol. 50 Issue 5, p378-396, 19p, 6 charts’den naklen http://web.ebscohost.com/ehost/detail?vid=6&hid=4&sid=5896b674- 346a-4265-a48a-ed4341e88872%40sessionmgr3’den 25. 06. 2008 tarihinde alınmıştır. Subaşı, Güzin, “Etkili
  • Öğrenme-Öğretme Stratejileri”
  • www.eğitimilanları.com’dan 19. 10. 2007 tarihinde alınmıştır.
  • Sungu, İhsan- Ata, Bahri, “Tarih Öğretimi Hakkında”, Milli Eğitim Dergisi, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/153-154/ata.htm’den 30. 01. 2007’de alınmıştır.
  • Şengül, Murat- Yalçın, S. Kaan, “Okuma ve Anlama Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Olarak Hazırlanan Bir Model Önerisi”, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/164/seker.htm’den 27. 10. 2007’de alınmıştır.
  • Yalın, H. İbrahim, Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Nobel Yay., Ankara, 2003.
  • YÖK/Dünya Bankası, İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi(Öğrenci Klavuzu), Milli eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara, 1997.
  • YÖK/Dünya Bankası, İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi(Öğretmen Klavuzu), Milli eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara, 1997.
  • YÖK/Dünya Bankası, Sosyal Bilimler Öğretimi, Milli eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara, 1997.
Yıl 2008, Cilt: 12 Sayı: 2, 307 - 324, 18.02.2010

Öz

Kaynakça

  • Akbaba, Sırrı, Psikolojik danışma ve Sınıf Ortalamalarında Öğrenme Psikolojisi, Erzurum, 1999.
  • Akbaba, Sırrı- Anlıak, Şakire(ed.), Eğitim Psikolojisi, Lisans Yay., İstanbul, 2007. Alnıak, Şakire, “Öğrenmeyi Çekici Kılan Öğrenme Ortamlarının Hazırlanması”, Eğitim Psikolojisi, Editörler: Sırrı Akbaba, Şakire Alnıak, Lisans Yay., İstanbul, 2007, s.204-241.
  • Altay, Selami, “Türkçe Eğitim Uygulamaları”, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:47, (2000), s.4.
  • Aydın, Kamile B., “Öğrenmeye Güdülenme”, Eğitim Psikolojisi, Editörler: Sırrı Akbaba, Şakire Anlıak, Lisans Yay., İstanbul, 2007, s.169-204.
  • Aytaş, Giyaseddin, “Okuma Eğitimi” Giyaseddin Aytaş, “Okuma Eğitimi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, III/4, (Güz 2005), s.461-470.
  • Bolton, Faye, “Top-Level Structures”, Teaching Pre K-8;Mar 2007, Vol.37 issue6, 47,2p,http://search.ebscohost.com/login.aspx?drect=true&db=a9h&AN= 24225686&site=ehost_live p46,
  • Candan, A. Sait, “Üst Bilişsel Kuram ve Tarih Öğretimi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:13, No:2, (Ekim 2005), s.327-332.
  • Cheak, Marie–Jenni Wessel “Motivation”, İllinois Reading Council Journal; Summer http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=17778 220&site=ehost-live adresinden 29.11. 2007 tarihinde alınmıştır.
  • Demircioğlu, İsmail, Orta Öğretim Tarih Öğretmenlerinin İngiltere’de Eğitimine Genel Bir Bakış”, 154/demircioğlu.htm’ den 30.01.2007’de alınmıştır.
  • http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/153
  • Dilek, Dursun, “Öğrencilerde Tarih Düşüncesinin Gelişimi; Tarih Derslerinde Öğrenme ve Anlama”, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:145, (Ocak-Mart 2000), s. www.meb.yayınlar.gov.tr’ den 10.12.2007 tarihinde alınmıştır.
  • Edmunds, Kathryn M. - Kathryn L. Bauserman, “What teachers can learn about reading motivation through conversations with children.”, Reading Teacher; http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=19694 370&site=ehost-live web adresinden 25.11.2007 tarihinde alınmıştır.).
  • Ercan, Orhan, “Bir Öğrenme Süreci Olarak aktif Öğrenme”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, Yıl:5, Sayı:54-55, (Ağustos-Eylül 2004), s.54-55.
  • Erden, Münire, Sosyal Bilgiler Öğretimi, Alkım Yay., İstanbul, 1997.
  • Geary, Patricia, “Every Child a Reader: A National İmperative”, Reading Improvement; Winter2006,Vol.43,Issue4,p179,184,6p,s.179.(http://search.ebscohost.co m/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=24040477&lang=tr&site=e host-live)
  • Hayta, Necdet- Gülin Karabağ, “Değerlendirme Soruları Açısından Tarih Ders Kitapları”, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Tarih, Nobel Yay., Ankara, 2003, s.97-130.
  • Koşar, Edip, “İlköğretim Okulu Türkçe Dersi Programı”, Konu alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Türkçe, Nobel Yay., 2001.
  • Köstüklü, Nuri, Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi, Güney Matbaacılık, Konya, 1999.
  • Moore, Kenneth D., Öğretim Becerileri, Editör: Ersin Altıntaş, Çeviri: Nizamettin Kaya, İstanbul, 2003.
  • Pıtcher, Sharon M.- Lettie K. Albright - Carol J. DeLaney- Nancy T.Walker- Krishna Seunarinesingh- Stephen Mogge- Kathy N. Headley- Victoria Gentry Ridgeway- Sharon Peck- Rebecca Hunt- Pamela J. Dunston, “Assessing Adolescent’s motivation to read” Journal of Adolescent & Adult Literacy; Feb2007, Vol. 50 Issue 5, p378-396, 19p, 6 charts’den naklen http://web.ebscohost.com/ehost/detail?vid=6&hid=4&sid=5896b674- 346a-4265-a48a-ed4341e88872%40sessionmgr3’den 25. 06. 2008 tarihinde alınmıştır. Subaşı, Güzin, “Etkili
  • Öğrenme-Öğretme Stratejileri”
  • www.eğitimilanları.com’dan 19. 10. 2007 tarihinde alınmıştır.
  • Sungu, İhsan- Ata, Bahri, “Tarih Öğretimi Hakkında”, Milli Eğitim Dergisi, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/153-154/ata.htm’den 30. 01. 2007’de alınmıştır.
  • Şengül, Murat- Yalçın, S. Kaan, “Okuma ve Anlama Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Olarak Hazırlanan Bir Model Önerisi”, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/164/seker.htm’den 27. 10. 2007’de alınmıştır.
  • Yalın, H. İbrahim, Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Nobel Yay., Ankara, 2003.
  • YÖK/Dünya Bankası, İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi(Öğrenci Klavuzu), Milli eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara, 1997.
  • YÖK/Dünya Bankası, İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi(Öğretmen Klavuzu), Milli eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara, 1997.
  • YÖK/Dünya Bankası, Sosyal Bilimler Öğretimi, Milli eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara, 1997.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Betül Aslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 18 Şubat 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aslan, B. (2010). TARİH ÖĞRETİMİNDE OKUMA-ANLAMANIN ÖNEMİ VE GÜDÜMLÜ OKUMA DERSİ. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 307-324.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.