Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ruminant Ön Bacağında Anatomik Modellerin Oluşturulması

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 1, 38 - 44, 28.04.2019
https://doi.org/10.17094/ataunivbd.392036

Öz

Türkiye’de veteriner anatomi eğitimi teorik ve uygulamalı olmak üzere iki aşamalı gerçekleştirilmektedir. Öğrenciye teorik derslerde didaktik bir eğitim sunulurken, uygulamalı derslerde ise maket, model ve kadavra kullanılarak öğrenme pekiştirilmektedir. Ancak günümüzde ticari olarak temin edilen maketler ders materyali olarak yetersiz hazırlanmıştır. Bundan dolayı yapılan bu çalışma ile akademik olarak desteklenmiş, ruminant ön ekstremite kemik-eklem-kas-sinir modelleri oluşturulması amaçlanmıştır. Kemik modelleme için yaklaşık 100 kg kilden 80 adet diktörtgen prizma şeklinde kil hazırlanmış, üzerine karbon kağıt kullanılarak şemalar çizilip modelleme yapılmıştır. Polyester döküm kemik modelleme için, hazırlanan modelden silikon kalıp alınıp polyester döküm ile çoğaltılarak maketler oluşturulmuştur. Eklem modellemede hazırlanan polyester modeller çelik konstriksiyonla hareketli olarak birleştirilmiştir. Kas modelleme aşamasında renkli eva süngeri kullanılmıştır. Sinir modelleme için, yapılan ana model üzerinde ön bacak sinirleri yerleştirilmiştir. Böylece veteriner anatomi eğitiminde kullanılabilecek yeni alternatif modeller oluşturulmuştur. Çalışmada ortaya çıkan çıktıların veteriner fakültelerindeki eğitim sürecine farklı bir bakış açısı kazandıracağı kanısına varılmıştır.

Kaynakça

  • 1. Özdemir S., 2003. Tıp eğitimi ve yetişkin öğrenmesi. Uludağ Univ Tıp Fak Derg 29(2), 25-28.
  • 2. Kurt E., Yurdakul E., Ataç A., 2013. An overview of the technologies used for anatomy. education in terms of medical history. Procedia Soc Behav Sci, 109-115.
  • 3. Azer AS., Azer S., 2016. 3D Anatomy Models and impact on learning: A rewiew of the Quality of the literatüre. Heal Prof Educ 2, 80-98.
  • 4. Küçük S., Kapakin S., Göktaş Y., 2016. Learning Anatomy bvia Mobile Agumented Reality: Effects on Achivement and Cognitive Load. Anat Sci Educ, 9, 411-421.
  • 5. Peker T., Gülekon Nİ., Özkan S., Anıl A., Turgut HS., 2014. Karmaşık anatomik yapıların üç boyutlu anaglif stereo yöntemi kullanılarak öğrencilere anlatılması. Acta Odontol Turc, 31(2), 80-85.
  • 6. Vertemati M., Rizzetto F., Vezzulli F., Sampogna G., Cassin S., Cenzato F ., Elli M ., 2018. Teaching anatomy in a modern medical course: an integrated approach at Vialba Medical School in Milan. Med Ed Publish, 1-18. DOI: https://doi.org/10.15694/mep.2018.0000019.1
  • 7. Motoike HK., O’Kane RL., Lenchner E., Haspel C., 2009. Clay modeling as a method to learn human muscles: A community college study. Anat Sci Educ 2, 19-23.
  • 8. Göktürk T., Aksu Y., 2010. Böceklerin kolleksiyon tekniklerinden yeni bir metod polyester içine hapsetme. III. Ulusal Karadeniz Ormancılık Kongre Kitabı IV, 1397-1402.
  • 9. Dinsmore CE., Daugherty S., Ziitz HJ., 1999, Teaching and learning gross anatomy: dissection, prosection, or “both of the above?”. Clin Anat, 12, 110-114.
  • 10. Willan PLT., Humpherson JR., 1999. Concepts of variation and normality in morphology: important issues at risk of neglect in modern undergraduate medical courses. Clin Anat, 12, 186-190.
  • 11. Tompsett D., 1970. The Technique of dissection. London.
  • 12. Onuk B., Hazıroğlu RM., Kabak M., 2009. Gross anatomy of the respiratory system in goose (Anser anser domesticus): Bronchi and sacci pneumatici. Ankara Univ Vet Fak Derg, 56(3), 165-170.
  • 13. Üstün Ç., 2002. Plastinasyon bir bilim mi yoksa garip bir gösteri mi? ADÜ Tıp Fak Derg, 3(1), 37-42.
  • 14. Mıdık Ö., Kartal M., 2010. Simülasyona dayalı tıp eğitimi. Marmara Med J, 23(3), 389-399.
  • 15. McMenamin PG., 2008. Body painting as a tool in clinical anatomy teaching. Anat Sci Educ, 1(4), 139-144.
  • 16. Finn GM., McLachlan JC., 2010. A qualitative study of student responses to body painting. Anat Sci Educ, 3, 33-38.
  • 17. Waters JR., Meter PV., Perrotti W., Drogo S., Cyr RJ., 2005. Cat dissection vs. sculpting human structures in clay: an analysis of two approaches to undergraduate human anatomy laboratory education. Adv Physiol Educ, 29, 27-34.
  • 18. Oh CS., Kim JY., Choe HY., 2009. Learning of cross-sectional anatomy using clay models. Anat Sci Educ 2, 156-159.
  • 19. Monsour C., 2013. Classroom materials reviews. Am Biol Teach, 73(3), 188.
  • 20. Bareither ML., Arbel V., Growe M., Muszczynski E., Rudd A., Marone JR., 2013. Clay modeling versus written modules as effective ınterventions in understanding human anatomy. Anat Sci Educ, 6, 170-176.

Composing Anatomical Models on Ruminant Forelimb

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 1, 38 - 44, 28.04.2019
https://doi.org/10.17094/ataunivbd.392036

Öz

The veterinary anatomy education is taught as two phased, which are theoretical and practical education in Turkey. While in theoretical class a didactical instruction is presented, in practical class the learning process is consolidated by using mockup, model and cadaver. Nevertheless at the present time the mockups which are provided by commercially are prepared insufficiently as class materials. Therefore with this study, it was determined to create ruminant forelimb bone-joint-muscle-nerve models which are supported academically. For bone modelling 80 pieces of rectangular parallelepiped were prepared by using approximately 100 kg of clay, then by using carbon paper schemas were drawn on them. For polyester moulding bone modelling, by taking silicon pattern from the prepared model and reproducing with polyester moulding the mockups were made. The polyester models which were prepared for joint modeling were put together with steel construction as (to be) movable. During the process of muscle-modeling, colorful eva paper is used. For the nerve-modeling, forelimb nerves were placed on the main model which had been made before. Thus new alternative models were created for the purpose of education of veterinary anatomy. We are of the opinion that outcomes obtained from the study will give a different point of view in training process in veterinary faculties.

Kaynakça

  • 1. Özdemir S., 2003. Tıp eğitimi ve yetişkin öğrenmesi. Uludağ Univ Tıp Fak Derg 29(2), 25-28.
  • 2. Kurt E., Yurdakul E., Ataç A., 2013. An overview of the technologies used for anatomy. education in terms of medical history. Procedia Soc Behav Sci, 109-115.
  • 3. Azer AS., Azer S., 2016. 3D Anatomy Models and impact on learning: A rewiew of the Quality of the literatüre. Heal Prof Educ 2, 80-98.
  • 4. Küçük S., Kapakin S., Göktaş Y., 2016. Learning Anatomy bvia Mobile Agumented Reality: Effects on Achivement and Cognitive Load. Anat Sci Educ, 9, 411-421.
  • 5. Peker T., Gülekon Nİ., Özkan S., Anıl A., Turgut HS., 2014. Karmaşık anatomik yapıların üç boyutlu anaglif stereo yöntemi kullanılarak öğrencilere anlatılması. Acta Odontol Turc, 31(2), 80-85.
  • 6. Vertemati M., Rizzetto F., Vezzulli F., Sampogna G., Cassin S., Cenzato F ., Elli M ., 2018. Teaching anatomy in a modern medical course: an integrated approach at Vialba Medical School in Milan. Med Ed Publish, 1-18. DOI: https://doi.org/10.15694/mep.2018.0000019.1
  • 7. Motoike HK., O’Kane RL., Lenchner E., Haspel C., 2009. Clay modeling as a method to learn human muscles: A community college study. Anat Sci Educ 2, 19-23.
  • 8. Göktürk T., Aksu Y., 2010. Böceklerin kolleksiyon tekniklerinden yeni bir metod polyester içine hapsetme. III. Ulusal Karadeniz Ormancılık Kongre Kitabı IV, 1397-1402.
  • 9. Dinsmore CE., Daugherty S., Ziitz HJ., 1999, Teaching and learning gross anatomy: dissection, prosection, or “both of the above?”. Clin Anat, 12, 110-114.
  • 10. Willan PLT., Humpherson JR., 1999. Concepts of variation and normality in morphology: important issues at risk of neglect in modern undergraduate medical courses. Clin Anat, 12, 186-190.
  • 11. Tompsett D., 1970. The Technique of dissection. London.
  • 12. Onuk B., Hazıroğlu RM., Kabak M., 2009. Gross anatomy of the respiratory system in goose (Anser anser domesticus): Bronchi and sacci pneumatici. Ankara Univ Vet Fak Derg, 56(3), 165-170.
  • 13. Üstün Ç., 2002. Plastinasyon bir bilim mi yoksa garip bir gösteri mi? ADÜ Tıp Fak Derg, 3(1), 37-42.
  • 14. Mıdık Ö., Kartal M., 2010. Simülasyona dayalı tıp eğitimi. Marmara Med J, 23(3), 389-399.
  • 15. McMenamin PG., 2008. Body painting as a tool in clinical anatomy teaching. Anat Sci Educ, 1(4), 139-144.
  • 16. Finn GM., McLachlan JC., 2010. A qualitative study of student responses to body painting. Anat Sci Educ, 3, 33-38.
  • 17. Waters JR., Meter PV., Perrotti W., Drogo S., Cyr RJ., 2005. Cat dissection vs. sculpting human structures in clay: an analysis of two approaches to undergraduate human anatomy laboratory education. Adv Physiol Educ, 29, 27-34.
  • 18. Oh CS., Kim JY., Choe HY., 2009. Learning of cross-sectional anatomy using clay models. Anat Sci Educ 2, 156-159.
  • 19. Monsour C., 2013. Classroom materials reviews. Am Biol Teach, 73(3), 188.
  • 20. Bareither ML., Arbel V., Growe M., Muszczynski E., Rudd A., Marone JR., 2013. Clay modeling versus written modules as effective ınterventions in understanding human anatomy. Anat Sci Educ, 6, 170-176.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Burcu Onuk

Ahmet Çolak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Onuk, B., & Çolak, A. (2019). Ruminant Ön Bacağında Anatomik Modellerin Oluşturulması. Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi, 14(1), 38-44. https://doi.org/10.17094/ataunivbd.392036
AMA Onuk B, Çolak A. Ruminant Ön Bacağında Anatomik Modellerin Oluşturulması. Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi. Nisan 2019;14(1):38-44. doi:10.17094/ataunivbd.392036
Chicago Onuk, Burcu, ve Ahmet Çolak. “Ruminant Ön Bacağında Anatomik Modellerin Oluşturulması”. Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi 14, sy. 1 (Nisan 2019): 38-44. https://doi.org/10.17094/ataunivbd.392036.
EndNote Onuk B, Çolak A (01 Nisan 2019) Ruminant Ön Bacağında Anatomik Modellerin Oluşturulması. Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi 14 1 38–44.
IEEE B. Onuk ve A. Çolak, “Ruminant Ön Bacağında Anatomik Modellerin Oluşturulması”, Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi, c. 14, sy. 1, ss. 38–44, 2019, doi: 10.17094/ataunivbd.392036.
ISNAD Onuk, Burcu - Çolak, Ahmet. “Ruminant Ön Bacağında Anatomik Modellerin Oluşturulması”. Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi 14/1 (Nisan 2019), 38-44. https://doi.org/10.17094/ataunivbd.392036.
JAMA Onuk B, Çolak A. Ruminant Ön Bacağında Anatomik Modellerin Oluşturulması. Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi. 2019;14:38–44.
MLA Onuk, Burcu ve Ahmet Çolak. “Ruminant Ön Bacağında Anatomik Modellerin Oluşturulması”. Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi, c. 14, sy. 1, 2019, ss. 38-44, doi:10.17094/ataunivbd.392036.
Vancouver Onuk B, Çolak A. Ruminant Ön Bacağında Anatomik Modellerin Oluşturulması. Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi. 2019;14(1):38-44.