Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE RUH SAĞLIĞI BELİRLEYİCİSİ OLARAK BAĞLANMA STİLLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 16, 1 - 18, 24.03.2019
https://doi.org/10.33692/avrasyad.543621

Öz

Bağlanma
stilleri ile psikolojik uyum arasındaki ilişkinin ele alındığı birçok araştırma
bulunmaktadır. İnsanların, ihtiyaç duyduklarında önemli bağlanma figürlerinden
yakınlık aramaya motive oldukları ve doğuştan gelen psikobiyolojik bir sistemle
doğduğunu iddia eden Bowlby’nin bağlanma teorisi, normal gelişimin yanı sıra
psikopatolojinin oluşumunu açıklamada da dikkate alınan etkili bir kuramdır.
Psikopatolojinin altında yatan gelişimsel sürecin doğasının anlaşılmasına
katkıda bulunmayı hedefleyen bu çalışma, üniversite öğrencilerinin bağlanma
stillerinin çeşitli psikolojik belirtilerle ilişkisini ve bağlanma stillerinin
zihinsel bozukluklarını öngörme düzeylerini incelemeyi amaçlamaktadır.



İlişkisel
tarama yönteminin kullanıldığı çalışma, 17-27 yaş (Ort.=20,54, S=1,36)
arasındaki 227 kız (%70,3) ve 96 erkek (%29,7) olmak üzere toplam 323
öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara Kısa Semptom Envanteri ve Üç
Boyutlu Bağlanma Stilleri Ölçeği uygulanmıştır.



Güvenli
bağlanma stili bazı psikolojik belirtilerle negatif korelasyon gösterirken,
kaçıngan bağlanma stili bazı psikolojik belirtilerle pozitif korelasyon
göstermiştir. Kaygılı-kararsız bağlanma stili ile bütün psikolojik belirtiler
arasında ise pozitif korelasyonlar saptanmıştır. Yapılan regresyon analizi
sonuçlarına göre kaygılı-kararsız bağlanma stilinin bütün psikolojik belirtiler
için en önemli yordayıcı değişken olduğu, güvenli ve kaçıngan bağlanma
stillerinin ise bazı psikolojik belirtiler için yordayıcı değişken olduğu
tespit edilmiştir. Ayrıca cinsiyet ve psikolojik yardıma ihtiyaç duyup duymama
değişkenleri açısından gruplar arasında fark olduğu bulunmuştur.



Elde
edilen veriler değerlendirildiğinde bağlanma stillerinin psikolojik belirtiler
için bir risk faktörü olarak değerlendirilebileceği görülmüştür. 

Kaynakça

  • AINSWORTH, Mary DS ve BELL, Simon M, (1970). Attachment, exploration, and separation: Illustrated by the behavior of one-year-olds in a strange situation. Child Development, XLI,1:49–67. AINSWORTH, Mary DS, BLEHAR, Mary C, WATERS, Everett ve WALL, Sally, (1978). Patterns of attachment. A psychological study of the strange situation. Halsted (Wiley), NJ: Lawrence Erlbaurn. ALGAN, Ayşegül G ve ŞENDIL, Gül, (2013). Okul öncesi çocuklar ve ebeveynlerinin bağlanma güvenlikleri ile çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkiler. Psikoloji Çalışmaları Dergisi, XXXIII, 1: 55-68.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yıldız Bilge

Yayımlanma Tarihi 24 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 3 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Bilge, Y. (2019). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE RUH SAĞLIĞI BELİRLEYİCİSİ OLARAK BAĞLANMA STİLLERİNİN İNCELENMESİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 1-18. https://doi.org/10.33692/avrasyad.543621

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası