Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri

Yıl 2019, Cilt: 44 Sayı: 1, 33 - 43, 31.03.2019

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerini ve etkileyen faktörleri incelemektir. 

Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte yapılan araştırmanın evrenini; Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Kahramanmaraş Sağlık Yüksekokulu’nda eğitim gören ebelik ve hemşirelik öğrencileri (n=640) oluşturmuştur. Araştırmaya ebelik bölümünden 210, hemşirelik bölümünden 291, toplam 501 öğrenci katılmıştır. Veriler, “Sosyo-demografik Özelliklerini” içeren veri formu ve “Kalifornia Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği” kullanılarak araştırmacılar tarafından toplanmıştır. 

Bulgular: Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği toplam puan ortalaması 247.37±22.3 olarak belirlenmiştir.  Ebelik ve hemşirelik bölümleri arasındaki toplam puan ortalamaları farkı istatistiksel olarak karşılaştırıldığında anlamlı fark olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca cinsiyet, okuduğu bölüm, okuduğu sınıf ve sosyal aktivitelere katılmanın eleştirel düşünme alt boyutlarını; kişilik yapısı özelliklerinin ise toplam eleştirel düşünme eğilimlerini olumlu yönde etkilediği saptanmıştır.

Sonuç: Araştırıcı ve dürüst karaktere sahip olmanın eleştirel düşünme eğilimleri üzerinde etkili olduğu, sosyal aktivitelere katılmanın kendine güven ve meraklılık boyutlarında eleştirel düşünme eğilimlerini yükselttiği sonucuna varılmıştır


Kaynakça

  • 1. Worrell JA, Profetto-McGrath J. Critical Thinking As An Outcome of Context-Based Learning Among Post RN Students: A Literature Review. Nurse Education Today.2007;27(5): 420-6.
  • 2.Yıldırım BÖ.Sağlık Bakım Profesyonellerinde Eleştirel Düşünme.İçinde Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler (Ed F Akça Ay):128-140.İstanbul,Nobel Tıp Kitabevleri,2016.
  • 3.Kaddoura M.New Graduate Nurses' Perceived Definition of Critical Thinking During Their First Nursing Experience.Educational Research Quarterly.2013;36(39):3-21.
  • 4. Mahmoud AS, Mohamed HA.Critical Thinking Disposition among Nurses Working in Puplic Hospitals at Port-Said Governorate.International Journal of Nursing Sciences. 2017;4:128-134.
  • 5. Srisawad K, Ratana-Olarn T, Kiddee K.The Development of Structural Equation Model of Critical Thinking among Nursing Students. Walailak J Sci & Tech,2017; 14(1): 65-73.
  • 6. Martin S.The theory of critical thinking of nursing. Nursing Education Perspectives.2002; 23(5): 244-247.
  • 7. Shin H, Park CG. Kim H.Validation of Yoon's Critical Thinking Disposition Instrument. Asian Nursing Research.2015; 9:342-348.
  • 8. LaMartina K,Ward-Smith P.Developing critical thinking skills in undergraduate nursing students: The potential for strategic management simulations. Journal of Nursing Education and Practice.2014; 4(9):155-162.
  • 9. Zaybak A, Khorshıd L.Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi.2006; 22(2):137-14.
  • 10. Simpson ER, Courtney MR.Critical thinking in nursing education: Literature review. International journal of nursing practice.2002; 8(2): 89-98.
  • 11. Çelik S, Yılmaz F, Karataş F, Al B, Karakaş SN. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Etkileyen Faktörler. H.S.P.2015;2(1):74-85.
  • 12. Adıgüzel G, Kök S, Gür A, Karasu TB, Mermer G, Sevil Ü. Sağlık Meslek Lisesi Ve Lisans Eğitimi Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi.2015;5:62-80.
  • 13. Erzincanlı S, Zaybak A. Hemşirelerde Eleştirel Düşünme Eğilimi Ve Problem Çözme Becerileri Arasindaki İlişki. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi.2015;2(3):26-38.
  • 14. Çevik C, Tekir Ö, İnceler K, Dikoğlu M. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi.2014; 1(1):11-21.
  • 15. Özdelikara A, Bingöl G, Görgen Ö.Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler. İ.Ü.F.N. Hem. Dergisi.2012; 20(3):219-226.
  • 16. Dirimeşe E, Dicle A. Hemşirelerin Ve Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi.2012;15(2):89-98.
  • 17. Kanbay Y, Işık E, Aslan Ö. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi.2011; 2(3):123-127.
  • 18. Kökdemir D. Eleştirel düşünme ve bilim eğitimi. PiVOLKA.2003; 2(4): 3-5.
  • 19. Özpulat F, Sivri BB. Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilimleri Ve Eleştirel Düşünme Becerileri. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık Ve Tıp Bilimleri Dergisi.2014; 11(4):31-49.
  • 20. Küçükgüçlü Ö, Kanbay Y. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Klinik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi.2011; 14(3): 21-25.
  • 21. Beşer A, Kıssal A. Critical thinking dispositions and problem solving skills among nursing students. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2009;2:88-94.
  • 22. Çınar N, Akduran F, Aşkın M, Altınkaynak S. Nursing students’ level of critical thinking and factors influencing critical thinking. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi.2012; 4(1): 8-14.
  • 23. Bulut S, Ertem G, Sevil Ü. Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi.2009;2:27-38.
  • 24. Şenduran L, Alpar ŞE.Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. Cumhuriyet Üniversitesi Dergisi.2008;12(1): 22-30.
  • 25. İskender DM, Karadağ, A. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Belirlenmesi. DEUHFED.2015;8 (1): 3-11.
  • 26. Kanbay Y, Aslan Ö, Işık E, Kılıç N. Hemşirelik Lisans Öğrencilerinin Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme Becerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi.2013; 3(3):244-251.
  • 27. Kim DH, Moon S, Kim EJ, Kim Y J, Lee S. Nursing students' critical thinking disposition according to academic level and satisfaction with nursing. Nurse Education Today.2014; 34:78–82.
  • 28. Peppa CA, Brown JM, Alverson EM. A compararision of critical thinking abilities betwee n accelerated and , traditional baccalaureate nursing students. Journal of Nursing Education.1997;36(1): 48-6.
  • 29. Atay S, Ekim E, Gökkaya S, Sağım E. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi.2009;39-46.
  • 30. Profetto-McGrath J. The Relationship of Critical Thinking Skills and Critical Thinking Dispositions of Baccalaureate Nursing Students. J. Adv Nurs.2003;43:569-577.

Critical thinking tendencies of Health School students

Yıl 2019, Cilt: 44 Sayı: 1, 33 - 43, 31.03.2019

Öz

Purpose: The purpose of the present study is to examine the critical thinking tendencies and the factors that affect these tendencies of nursing students.

Materials and Methods: The study was designed in the Descriptive Style, and the population of it consisted of the Midwifery and Nursing students (n=640) who studied at Kahramanmaraş Sütçü Imam University, Kahramanmaraş Health School. 210 students from Midwifery Department, and 291 students from Nursing Department were included in the study, which makes a total of 501 participants. The data were collected by using the questionnaire form that included ‘Socio-Demographical Properties’, and the “California Critical Thinking Tendencies Scale”.

Results: The average of the total scores received from the Critical Thinking Tendencies Scale was determined as 247.37±22.3. There were no significant differences between departments. In addition, it was determined that gender, department, grade, and participating in social activities affected the critical thinking sub-dimensions positively, and personality traits affected the total critical thinking tendencies positively. 

Conclusion: Having an honest character was effective on critical thinking tendencies, and participating in social activities increased the critical thinking tendencies in self-confidence and curiosity dimensions


Kaynakça

  • 1. Worrell JA, Profetto-McGrath J. Critical Thinking As An Outcome of Context-Based Learning Among Post RN Students: A Literature Review. Nurse Education Today.2007;27(5): 420-6.
  • 2.Yıldırım BÖ.Sağlık Bakım Profesyonellerinde Eleştirel Düşünme.İçinde Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler (Ed F Akça Ay):128-140.İstanbul,Nobel Tıp Kitabevleri,2016.
  • 3.Kaddoura M.New Graduate Nurses' Perceived Definition of Critical Thinking During Their First Nursing Experience.Educational Research Quarterly.2013;36(39):3-21.
  • 4. Mahmoud AS, Mohamed HA.Critical Thinking Disposition among Nurses Working in Puplic Hospitals at Port-Said Governorate.International Journal of Nursing Sciences. 2017;4:128-134.
  • 5. Srisawad K, Ratana-Olarn T, Kiddee K.The Development of Structural Equation Model of Critical Thinking among Nursing Students. Walailak J Sci & Tech,2017; 14(1): 65-73.
  • 6. Martin S.The theory of critical thinking of nursing. Nursing Education Perspectives.2002; 23(5): 244-247.
  • 7. Shin H, Park CG. Kim H.Validation of Yoon's Critical Thinking Disposition Instrument. Asian Nursing Research.2015; 9:342-348.
  • 8. LaMartina K,Ward-Smith P.Developing critical thinking skills in undergraduate nursing students: The potential for strategic management simulations. Journal of Nursing Education and Practice.2014; 4(9):155-162.
  • 9. Zaybak A, Khorshıd L.Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi.2006; 22(2):137-14.
  • 10. Simpson ER, Courtney MR.Critical thinking in nursing education: Literature review. International journal of nursing practice.2002; 8(2): 89-98.
  • 11. Çelik S, Yılmaz F, Karataş F, Al B, Karakaş SN. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Etkileyen Faktörler. H.S.P.2015;2(1):74-85.
  • 12. Adıgüzel G, Kök S, Gür A, Karasu TB, Mermer G, Sevil Ü. Sağlık Meslek Lisesi Ve Lisans Eğitimi Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi.2015;5:62-80.
  • 13. Erzincanlı S, Zaybak A. Hemşirelerde Eleştirel Düşünme Eğilimi Ve Problem Çözme Becerileri Arasindaki İlişki. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi.2015;2(3):26-38.
  • 14. Çevik C, Tekir Ö, İnceler K, Dikoğlu M. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi.2014; 1(1):11-21.
  • 15. Özdelikara A, Bingöl G, Görgen Ö.Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve bunu etkileyen faktörler. İ.Ü.F.N. Hem. Dergisi.2012; 20(3):219-226.
  • 16. Dirimeşe E, Dicle A. Hemşirelerin Ve Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi.2012;15(2):89-98.
  • 17. Kanbay Y, Işık E, Aslan Ö. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi.2011; 2(3):123-127.
  • 18. Kökdemir D. Eleştirel düşünme ve bilim eğitimi. PiVOLKA.2003; 2(4): 3-5.
  • 19. Özpulat F, Sivri BB. Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilimleri Ve Eleştirel Düşünme Becerileri. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık Ve Tıp Bilimleri Dergisi.2014; 11(4):31-49.
  • 20. Küçükgüçlü Ö, Kanbay Y. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Klinik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi.2011; 14(3): 21-25.
  • 21. Beşer A, Kıssal A. Critical thinking dispositions and problem solving skills among nursing students. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2009;2:88-94.
  • 22. Çınar N, Akduran F, Aşkın M, Altınkaynak S. Nursing students’ level of critical thinking and factors influencing critical thinking. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi.2012; 4(1): 8-14.
  • 23. Bulut S, Ertem G, Sevil Ü. Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi.2009;2:27-38.
  • 24. Şenduran L, Alpar ŞE.Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. Cumhuriyet Üniversitesi Dergisi.2008;12(1): 22-30.
  • 25. İskender DM, Karadağ, A. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Belirlenmesi. DEUHFED.2015;8 (1): 3-11.
  • 26. Kanbay Y, Aslan Ö, Işık E, Kılıç N. Hemşirelik Lisans Öğrencilerinin Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme Becerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi.2013; 3(3):244-251.
  • 27. Kim DH, Moon S, Kim EJ, Kim Y J, Lee S. Nursing students' critical thinking disposition according to academic level and satisfaction with nursing. Nurse Education Today.2014; 34:78–82.
  • 28. Peppa CA, Brown JM, Alverson EM. A compararision of critical thinking abilities betwee n accelerated and , traditional baccalaureate nursing students. Journal of Nursing Education.1997;36(1): 48-6.
  • 29. Atay S, Ekim E, Gökkaya S, Sağım E. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi.2009;39-46.
  • 30. Profetto-McGrath J. The Relationship of Critical Thinking Skills and Critical Thinking Dispositions of Baccalaureate Nursing Students. J. Adv Nurs.2003;43:569-577.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Ayşe Aslı Oktay 0000-0002-3876-4765

Filiz Taş 0000-0002-8466-2735

Adem Doğaner Bu kişi benim 0000-0002-0270-9350

Merve Gülpak Bu kişi benim 0000-0003-0585-3160

Seda Avnioğlu 0000-0003-1719-4190

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2019
Kabul Tarihi 24 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 44 Sayı: 1

Kaynak Göster

MLA Oktay, Ayşe Aslı vd. “Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri”. Cukurova Medical Journal, c. 44, sy. 1, 2019, ss. 33-43.