Bu çalışma, bir zemin aracı modelinde spoiler modeli kullanarak aerodinamik sürükleme kuvvetini azaltmaya odaklanmaktadır. Spoiler modeli, akış ayrılmasını geciktirmek ve pasif akış kontrolü sağlamak amacıyla tasarlanmıştır. Rüzgar tüneli testlerinde 1/15 ölçekli bir araç modeli kullanılmıştır. Bu araç modeli, yolcu taşımacılığı sektöründe kullanılmaktadır. Spoiler modeli, SolidWorks® programında tasarlanmış ve 3D yazıcı kullanılarak üretilmiştir. Spoiler, aracın ön tavan bölgesine %10 ve %5 (L/H) oranlarında monte edilmiştir. Rüzgar tüneli testleri, dört farklı serbest akış hızıyla gerçekleştirilmiştir. Sürükleme katsayısı model 1'de %3,93 ve model 2'de %2,86 oranında azaltılmıştır. Bu akış kontrol parçası uygulaması, araç üzerindeki akış ayrılmasını geciktirmiş ve azaltmıştır. Bu sürükleme azaltmaları, yüksek hızlarda araç modellerinin yakıt tüketimini yaklaşık %2 oranında azaltabilir.
This study focus on reducing the aerodynamic drag force on a ground vehicle model with a spolier model. The spoiler model was designed to delay the flow separation and passive flow control. A 1/15 scaled vehicle model was used in wind tunnel tests. That vehicle model uses in passenger transportation sector. The spoiler model was designed in the SolidWorks® and produced bu using a 3-D printer. The spoiler was mounted on front roof area of vehicle at 10% and 5% (L/H) rates.. The wind tunnel tests were carried out at four different free-flow velocity speeds. The drag coefficient was reduced by 3.93% in model 1 and 2.86% in model 2. Flow separation was delayed and decreased by this flow control part application on vehicle. These drag reductions can decrease the fuel consumption of vehicle models by about 2% at high speeds.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Automotive Engineering (Other) |
Journal Section | Research Paper |
Authors | |
Early Pub Date | August 25, 2024 |
Publication Date | December 20, 2024 |
Submission Date | July 13, 2024 |
Acceptance Date | August 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |