Dissertation
BibTex RIS Cite

YENİ MEDYADA GAZETECİLİĞİN DÖNÜŞÜMÜNE DAİR NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Year 2020, Volume: 1 Issue: 3, 238 - 253, 29.10.2020

Abstract

Yeni medya teknolojilerinin yaygınlaşmasıyla birçok farklı alanda değişimler ve dönüşümler gerçekleşmiştir. Gazetecilik de bu teknolojiler sayesinde en çok değişen mesleki alanlardan biridir. Yeni medya teknolojilerinin artan kullanımıyla gazetecilik alanında bir geçiş süreci yaşanmaktadır. Bu geçiş sürecinde geleneksel gazetecilik pratikleri dönüşmekte ve dijital platformlarda yeni pratikler oluşmaktadır. Gazetecilik mesleğinin icra edilmesiyle ilgili olarak adaptasyon sürecinde sorunlar gözlemlenmektedir. Bu çalışma İstanbul’da farklı haber organizasyonlarında çalışan 21 gazeteciyle yapılan derinlemesine görüşmelere dayanılarak gerçekleştirilmiştir. Gazetecilerin kendi deneyim ve gözlemlerine dayanan aktarımları Türkiye’de gelenekselden dijitale geniş sürecinde gazeteciliğin ve gazetecilerin içerisinde bulundukları sorunlar ve çözüm önerilerini ortaya koymaktadır.

References

  • KAYNAKÇA Çetinkuş, H. ve Keleş, N. (2018). Muhabir. İstanbul: Anadolu Ajansı Yayınları.
  • Dağ, P. (2017). “Küresel Gazeteciliğin Geleceği: Veri Gazeteciliği”. B. Kalsın (der.) Tüm Boyutlarıyla İnternet Gazeteciliği. (282). Ankara: Gece Yayınları.
  • Jıan, l. ve Shın, J. (2018). “Bağışçıların Kitle Fonlu Gazeteciliğe Yaptığı Bağışların Ardındaki Güdüler”. H. Hülür ve C. Yaşın (der). Yeni Medya. (313-315). Ankara: Ütopya Yayıncılık.
  • Kalsın, B. (2017). “Robot Gazeteciliğinin Yükselişi: Haber Odalarının Yeni Çalışanları”. B. Kalsın (der.) Tüm Boyutlarıyla İnternet Gazeteciliği. (26). Ankara: Gece Yayınları.
  • Kovach B. ve Rosenstıel T. (2007). Gazeteciliğin Esasları. (S. Göktaş, çev.). Ankara: Odtü Yayıncılık.
  • Kazan, H. (2019). “Dijital Çağda Gazetecikte Yeni Kavramlar: Robot Gazeteciliği, Veri Gazeteciliği, Hiper Yerel Gazetecilik”. Z. Özdemir ve A. Çetinkaya A. (der.) Dijital Çağda Habercilik. (109). İstanbul: Der Yayınları.
  • Kırık, A.M. ve Yegen, C. (2017). “Değişen Habercilik Pratikleri Çerçevesinde Sosyal Medyada Yurttaş Gazeteciliği” B. Kalsın (der.) Tüm Boyutlarıyla İnternet Gazeteciliği. (103-104). Ankara: Gece Yayınları.
  • Kırklar, A. (2017). “İnteraktif Dijital Hikaye Anlatımı ve Habercilik Eğitimi İçin Yeni Yaklaşımlar”.
  • B. Kalsın (der.) Tüm Boyutlarıyla İnternet Gazeteciliği. (137-139). Ankara: Gece Yayınları. Narin, B. (2017). Gazetecilik 2.0. Ankara: Gece Yayınları.
  • Altunay, A. (2010). “Bir Sosyalleşme Aracı Olarak Yeni Medya”. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi. 9(1). 412.
  • Aslan, A. Bayrakçı, S. Küçükvardar, M. (2016). “Bilişim Çağında Geleneksel Gazeteciliğin Dönüşümü: Veri Gazeteciliği”. Marmara İletişim Dergisi, (26). 61-63.
  • Aslan, E.Ş. ve Kolan, D. (2018). “Semantik Web’in Marka İtibarına Etkisi Üzerine Bir Araştırma”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi. 3(4). 209.
  • Aydoğan, D. (2013). “Türkiye’de Dijital Gazetecilik: Habertürk ve Hürriyet Gazeteleri Örneği”. Türk Online Tasarım, Sanat ve İletişim Dergisi. 3(3). 31, 32.
  • Bulunmaz, B. (2011). “İnternet gazeteciliğinin Medya Dünyası İçindeki Rolü ve Ekonomik Boyutları”. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi. (18). 31-35.
  • Çetinkaya, A. (2017). “Çevrimiçi Gazetecilikte Fikri Mülkiyet Hakları Sorunu”. Online Akademik Bilgi Teknolojileri Dergisi. 8(30). 74-77.
  • Değirmencioğlu, G. (2016). “Dijitalleşme Çağında Habercilik Pratiklerinin Değişimi ve Yeni Habercilik Türleri”. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. 10(1). 55-56.
  • Demirli, C. ve Kütük, Ö.F. (2010). “Anlamsal Web (Web 3.0) ve “Ontolojilerine Genel Bir Bakış”. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. 9(8). 100.
  • Filibeli, T.E. (2018). “Kullanıcı Türevli İçerik ve Yurttaş Medyası: Haberin Dönüşümü, Sınırlar ve Olanaklar”. Akdeniz İletişim Dergisi. 1(29). 456.
  • Göçoğlu, V. ve Aydın, M.D. (2015). “Kamu Politkası ve Sosyal Medya İlişkisinin Toplumsal Hareketler Bağlamında İncelenmesi”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8 (37). 886- 889.
  • Kalsın, B. (2016). “Geçmişten Geleceğe İnternet Gazeteciliği: Türkiye Örneği”. Akademik Sosyal Bilimler Çalışmaları Dergisi. 3(42). 86-87.
  • Karagöz, K. (2013). “Yeni Medya Çağında Dönüşen Toplumsal Hareketler ve Dijital AktivizmHareketleri”. İletişim ve Diplomasi Dergisi. 1(1). 134-140. Kavaklı, N. (2018). “Drone’ların Gazetecilikte Kullanımı: Drone Haberciliğinin Olanakları, Zorlukları ve Sınırları”. Erciyes İletişim Dergisi. 5(3). 163, 164.
  • Kırık, A.M. (2017). “Yeni Medya Aracılığıyla Değişen İletişim Süreci: Sosyal Paylaşım Ağlarında Gençlerin Konumu”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi. 5(1). 233-238.
  • Küngerü, A. (2016). “Bir ifade aracı olarak dijital öykü anlatımı”. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi. 1(2). 34-35.
  • Özçağlayan, M. (2008). “Gazetelerin Gelişimi ve Gazeteciliğin Geleceği Yeni Teknolojiler ve Medya Ekonomisi Açısından Genel Bir Değerlendirme”. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi. 13(13). 134-136.
  • Özyal, B. ve TOSUN, G.E. (2017). “Dijital Gazeteciliğin Gelişen Bir Formu Olarak Mobil Gazetecilik”. Akdeniz İletişim Dergisi. (28). 65.
  • Uzun, R. (2006). “Gazetecilikte Yeni Bir Yönelim: Yurttaş Gazeteciliği”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (16). 646.
  • Yanık, A. (2016). “Yeni Medya Nedir Ne Değildir”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9 (45). 904.
  • Yıldırım, B. (2010). “Gazeteciliğin Dönüşümü: Yöndeşen Ortam ve Yöndeşik Gazetecilik”. Selçuk İletişim. 6(2). 236.
  • Başlar, G. (2013). “Yeni Medyanın Gelişimi ve Dijitalleşen Kapitalizm”. XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. Antalya.
  • Civeleker, M. (2011). 2017, “Yeni Medya İle Değişen Haber Söylemi: Hürriyet Gazetesi ve Hurriyet.Com.Tr Örneği”. 1. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı Bildirileri. İstanbul.
  • Genç, H. (2010). “İnternetteki Etkileşim Merkezi Sosyal Ağlar ve E-İş 2.0 Uygulamaları”. XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. Muğla.
  • Köse, U. ve Çal, Ö. (2012). “Web 2.0 Servislerinin Sosyolojik Değerlendirilmesi”. XIV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. Uşak.
  • Kutup, N. (2010). “İnternet ve Sanat, Yeni Medya ve Net.Art”. XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. Muğla.
  • Meriç, Ö. (2013). “Yeni Medya ve Dijital Demokrasi: Siyasal Yaşamdaki Görünümleri Olarak A.B.D. Örneği”. Yeni Medya ve Dijital Demokrasi: Kuramsal Tartışmalar Sempozyumu Bildirileri. Diyarbakır.
Year 2020, Volume: 1 Issue: 3, 238 - 253, 29.10.2020

Abstract

References

  • KAYNAKÇA Çetinkuş, H. ve Keleş, N. (2018). Muhabir. İstanbul: Anadolu Ajansı Yayınları.
  • Dağ, P. (2017). “Küresel Gazeteciliğin Geleceği: Veri Gazeteciliği”. B. Kalsın (der.) Tüm Boyutlarıyla İnternet Gazeteciliği. (282). Ankara: Gece Yayınları.
  • Jıan, l. ve Shın, J. (2018). “Bağışçıların Kitle Fonlu Gazeteciliğe Yaptığı Bağışların Ardındaki Güdüler”. H. Hülür ve C. Yaşın (der). Yeni Medya. (313-315). Ankara: Ütopya Yayıncılık.
  • Kalsın, B. (2017). “Robot Gazeteciliğinin Yükselişi: Haber Odalarının Yeni Çalışanları”. B. Kalsın (der.) Tüm Boyutlarıyla İnternet Gazeteciliği. (26). Ankara: Gece Yayınları.
  • Kovach B. ve Rosenstıel T. (2007). Gazeteciliğin Esasları. (S. Göktaş, çev.). Ankara: Odtü Yayıncılık.
  • Kazan, H. (2019). “Dijital Çağda Gazetecikte Yeni Kavramlar: Robot Gazeteciliği, Veri Gazeteciliği, Hiper Yerel Gazetecilik”. Z. Özdemir ve A. Çetinkaya A. (der.) Dijital Çağda Habercilik. (109). İstanbul: Der Yayınları.
  • Kırık, A.M. ve Yegen, C. (2017). “Değişen Habercilik Pratikleri Çerçevesinde Sosyal Medyada Yurttaş Gazeteciliği” B. Kalsın (der.) Tüm Boyutlarıyla İnternet Gazeteciliği. (103-104). Ankara: Gece Yayınları.
  • Kırklar, A. (2017). “İnteraktif Dijital Hikaye Anlatımı ve Habercilik Eğitimi İçin Yeni Yaklaşımlar”.
  • B. Kalsın (der.) Tüm Boyutlarıyla İnternet Gazeteciliği. (137-139). Ankara: Gece Yayınları. Narin, B. (2017). Gazetecilik 2.0. Ankara: Gece Yayınları.
  • Altunay, A. (2010). “Bir Sosyalleşme Aracı Olarak Yeni Medya”. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi. 9(1). 412.
  • Aslan, A. Bayrakçı, S. Küçükvardar, M. (2016). “Bilişim Çağında Geleneksel Gazeteciliğin Dönüşümü: Veri Gazeteciliği”. Marmara İletişim Dergisi, (26). 61-63.
  • Aslan, E.Ş. ve Kolan, D. (2018). “Semantik Web’in Marka İtibarına Etkisi Üzerine Bir Araştırma”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi. 3(4). 209.
  • Aydoğan, D. (2013). “Türkiye’de Dijital Gazetecilik: Habertürk ve Hürriyet Gazeteleri Örneği”. Türk Online Tasarım, Sanat ve İletişim Dergisi. 3(3). 31, 32.
  • Bulunmaz, B. (2011). “İnternet gazeteciliğinin Medya Dünyası İçindeki Rolü ve Ekonomik Boyutları”. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi. (18). 31-35.
  • Çetinkaya, A. (2017). “Çevrimiçi Gazetecilikte Fikri Mülkiyet Hakları Sorunu”. Online Akademik Bilgi Teknolojileri Dergisi. 8(30). 74-77.
  • Değirmencioğlu, G. (2016). “Dijitalleşme Çağında Habercilik Pratiklerinin Değişimi ve Yeni Habercilik Türleri”. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. 10(1). 55-56.
  • Demirli, C. ve Kütük, Ö.F. (2010). “Anlamsal Web (Web 3.0) ve “Ontolojilerine Genel Bir Bakış”. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. 9(8). 100.
  • Filibeli, T.E. (2018). “Kullanıcı Türevli İçerik ve Yurttaş Medyası: Haberin Dönüşümü, Sınırlar ve Olanaklar”. Akdeniz İletişim Dergisi. 1(29). 456.
  • Göçoğlu, V. ve Aydın, M.D. (2015). “Kamu Politkası ve Sosyal Medya İlişkisinin Toplumsal Hareketler Bağlamında İncelenmesi”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8 (37). 886- 889.
  • Kalsın, B. (2016). “Geçmişten Geleceğe İnternet Gazeteciliği: Türkiye Örneği”. Akademik Sosyal Bilimler Çalışmaları Dergisi. 3(42). 86-87.
  • Karagöz, K. (2013). “Yeni Medya Çağında Dönüşen Toplumsal Hareketler ve Dijital AktivizmHareketleri”. İletişim ve Diplomasi Dergisi. 1(1). 134-140. Kavaklı, N. (2018). “Drone’ların Gazetecilikte Kullanımı: Drone Haberciliğinin Olanakları, Zorlukları ve Sınırları”. Erciyes İletişim Dergisi. 5(3). 163, 164.
  • Kırık, A.M. (2017). “Yeni Medya Aracılığıyla Değişen İletişim Süreci: Sosyal Paylaşım Ağlarında Gençlerin Konumu”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi. 5(1). 233-238.
  • Küngerü, A. (2016). “Bir ifade aracı olarak dijital öykü anlatımı”. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi. 1(2). 34-35.
  • Özçağlayan, M. (2008). “Gazetelerin Gelişimi ve Gazeteciliğin Geleceği Yeni Teknolojiler ve Medya Ekonomisi Açısından Genel Bir Değerlendirme”. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi. 13(13). 134-136.
  • Özyal, B. ve TOSUN, G.E. (2017). “Dijital Gazeteciliğin Gelişen Bir Formu Olarak Mobil Gazetecilik”. Akdeniz İletişim Dergisi. (28). 65.
  • Uzun, R. (2006). “Gazetecilikte Yeni Bir Yönelim: Yurttaş Gazeteciliği”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (16). 646.
  • Yanık, A. (2016). “Yeni Medya Nedir Ne Değildir”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9 (45). 904.
  • Yıldırım, B. (2010). “Gazeteciliğin Dönüşümü: Yöndeşen Ortam ve Yöndeşik Gazetecilik”. Selçuk İletişim. 6(2). 236.
  • Başlar, G. (2013). “Yeni Medyanın Gelişimi ve Dijitalleşen Kapitalizm”. XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. Antalya.
  • Civeleker, M. (2011). 2017, “Yeni Medya İle Değişen Haber Söylemi: Hürriyet Gazetesi ve Hurriyet.Com.Tr Örneği”. 1. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı Bildirileri. İstanbul.
  • Genç, H. (2010). “İnternetteki Etkileşim Merkezi Sosyal Ağlar ve E-İş 2.0 Uygulamaları”. XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. Muğla.
  • Köse, U. ve Çal, Ö. (2012). “Web 2.0 Servislerinin Sosyolojik Değerlendirilmesi”. XIV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. Uşak.
  • Kutup, N. (2010). “İnternet ve Sanat, Yeni Medya ve Net.Art”. XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. Muğla.
  • Meriç, Ö. (2013). “Yeni Medya ve Dijital Demokrasi: Siyasal Yaşamdaki Görünümleri Olarak A.B.D. Örneği”. Yeni Medya ve Dijital Demokrasi: Kuramsal Tartışmalar Sempozyumu Bildirileri. Diyarbakır.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Demet Ünal 0000-0001-7154-6455

Publication Date October 29, 2020
Submission Date September 2, 2020
Acceptance Date October 29, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 3

Cite

APA Ünal, D. (2020). YENİ MEDYADA GAZETECİLİĞİN DÖNÜŞÜMÜNE DAİR NİTEL BİR ARAŞTIRMA. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 1(3), 238-253.