Art and Literature
BibTex RIS Cite

GÜRPINAR’IN, ROMAN ÜZERİNE DÜŞÜNEN TİYATROSU İSTİĞRAK-I SEHERÎ’DE GERÇEKÇİLİK ARAYIŞI VE KARİKATÜRİZASYONU

Year 2021, Volume: 2 Issue: 3, 724 - 738, 30.09.2021
https://doi.org/10.52835/19maysbd.960736

Abstract

Hüseyin Rahmi Gürpınar, roman türünde olduğu gibi eleştiriler türünde de üretken bir yazardır. Çeşitli dergi ve gazetelere yazdığı yazılar, dilinin kıvraklığı ve akıcılığı sebebiyle oldukça ilgi çekicidir. Bunlardan biri de Menemenlizade Tahir’in Sergüzeşt romanının tefrika edilen bir bölümü için yazdığı İstiğrak-ı Seherî adlı eleştiri yazısıdır. Bu makalenin amacı, Gürpınar’ın İstiğrak-ı Seherî yazısı içerisindeki baskın unsurların değerlendirilmesi aracılığıyla, onun romantizme karşı realizmi savunmasındaki temel kıstasları tespit etmektir. Bu kıstasların tespiti için, Gürpınar’ın değerlendirmesinde izini sürebileceğimiz unsurlar olan gerçekçilik, orijinallik arayışı, tefrika roman, anlatıcı-yazar ayrımı, karikatürize etme ve karnaval atmosferi ele alınmıştır. Tüm bu unsurları incelemeye çalıştığımız yazımızın iddiası ise onun orijinallik arayışını ve eleştirdiği konular için asıl yıkıcı etkiyi oluşturan karikatürize etmesini gölgeleyen unsurun, gerçekliğe saplantılı diyebileceğimiz şekilde bağlı kalmak olduğudur.

Supporting Institution

Destek Alınmamıştır

References

  • Bahtin, M. (2017). Karnavaldan Romana - Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar. Cem Soydemir (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bergson, H. (2014). Gülme - Gülüncün Anlamı Üzerine Deneme. Devrim Çetinkasap (Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür.
  • Eagleton, T. (2017). Edebiyat Kuramı – Giriş. Tuncay Birkan (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Ecevit, Y. (2016). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar. İstanbul: İletişim.
  • Eco, U. (1992). Açık Yapıt. Yakup Şahan (Çev.). İstanbul: Kabalcı.
  • Eco, U. (1995). Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti. Kemal Atakay (Çev.). İstanbul: Can.
  • Eco, U. (2003). Yorum ve Aşırı Yorum. Kemal Atakay (Çev.). İstanbul: Can.
  • Kantarcıoğlu, S. (2009). Edebiyat Akımları–Platondan Derrida’ya. İstanbul: Paradigma.
  • MacKay, M. (2018). Roman Nedir?. Fazilet Akdoğan Özdemir (Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yay.
  • Moran, B. (2018). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 1 - Ahmet Mithat’tan A. H. Tanpınar’a. İstanbul: İletişim.
  • Özlük, N. (2011). Türk Edebiyatında Fantastik Roman. İstanbul: Hiperlink.
  • Parla, J. (2018). Don Kişot’tan Bugüne Roman. İstanbul: İletişim.
  • Sağlık, Ş. (2010). Popüler Roman Estetik Roman. Ankara: Akçağ.
  • Tanpınar, A. H. (2003). 19’uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan.
  • Tanrıkulu, A. ve Tanrıkulu, G. (ed.) (2001). Hüseyin Rahmi Gürpınar - Gazetecilikte Son Yazılarım 1 - Basın ve Basın Özgürlüğü. Özgür Yayınları: İstanbul.
  • Tanrıkulu, A. ve Tanrıkulu, G. (ed.) (2006). Hüseyin Rahmi Gürpınar - Gazetecilikte Son Yazılarım 4 - Söyleşiler ve Paul Bourget’den Çevirdiği Andre Corneli Romanı. Özgür Yayınları: İstanbul.
  • Tanrıkulu, A. ve Tanrıkulu, G. (ed.). (1998). Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın Mektupları ve Tiyatro Eleştirileri. Özgür Yayınları: İstanbul.
  • Uşaklıgil, H. Z. (2018). Hikâye. İstanbul: Dergâh.
  • Yetiş, K. (ed.) (1996). Namık Kemal’in Türk Dili ve Edebiyatı Üzerine Görüşleri ve Yazıları. İstanbul: Alfa.
  • Zupancic, A. (2011). Komedi: Sonsuzun Fiziği. Tuncay Birkan (Çev.). İstanbul: Metis.
Year 2021, Volume: 2 Issue: 3, 724 - 738, 30.09.2021
https://doi.org/10.52835/19maysbd.960736

Abstract

References

  • Bahtin, M. (2017). Karnavaldan Romana - Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar. Cem Soydemir (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bergson, H. (2014). Gülme - Gülüncün Anlamı Üzerine Deneme. Devrim Çetinkasap (Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür.
  • Eagleton, T. (2017). Edebiyat Kuramı – Giriş. Tuncay Birkan (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Ecevit, Y. (2016). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar. İstanbul: İletişim.
  • Eco, U. (1992). Açık Yapıt. Yakup Şahan (Çev.). İstanbul: Kabalcı.
  • Eco, U. (1995). Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti. Kemal Atakay (Çev.). İstanbul: Can.
  • Eco, U. (2003). Yorum ve Aşırı Yorum. Kemal Atakay (Çev.). İstanbul: Can.
  • Kantarcıoğlu, S. (2009). Edebiyat Akımları–Platondan Derrida’ya. İstanbul: Paradigma.
  • MacKay, M. (2018). Roman Nedir?. Fazilet Akdoğan Özdemir (Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yay.
  • Moran, B. (2018). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 1 - Ahmet Mithat’tan A. H. Tanpınar’a. İstanbul: İletişim.
  • Özlük, N. (2011). Türk Edebiyatında Fantastik Roman. İstanbul: Hiperlink.
  • Parla, J. (2018). Don Kişot’tan Bugüne Roman. İstanbul: İletişim.
  • Sağlık, Ş. (2010). Popüler Roman Estetik Roman. Ankara: Akçağ.
  • Tanpınar, A. H. (2003). 19’uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan.
  • Tanrıkulu, A. ve Tanrıkulu, G. (ed.) (2001). Hüseyin Rahmi Gürpınar - Gazetecilikte Son Yazılarım 1 - Basın ve Basın Özgürlüğü. Özgür Yayınları: İstanbul.
  • Tanrıkulu, A. ve Tanrıkulu, G. (ed.) (2006). Hüseyin Rahmi Gürpınar - Gazetecilikte Son Yazılarım 4 - Söyleşiler ve Paul Bourget’den Çevirdiği Andre Corneli Romanı. Özgür Yayınları: İstanbul.
  • Tanrıkulu, A. ve Tanrıkulu, G. (ed.). (1998). Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın Mektupları ve Tiyatro Eleştirileri. Özgür Yayınları: İstanbul.
  • Uşaklıgil, H. Z. (2018). Hikâye. İstanbul: Dergâh.
  • Yetiş, K. (ed.) (1996). Namık Kemal’in Türk Dili ve Edebiyatı Üzerine Görüşleri ve Yazıları. İstanbul: Alfa.
  • Zupancic, A. (2011). Komedi: Sonsuzun Fiziği. Tuncay Birkan (Çev.). İstanbul: Metis.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects History of The Social Sciences
Journal Section Research Articles
Authors

Nur Yılmaztürk Dağaslanı 0000-0003-4134-6190

Publication Date September 30, 2021
Submission Date July 1, 2021
Acceptance Date July 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Yılmaztürk Dağaslanı, N. (2021). GÜRPINAR’IN, ROMAN ÜZERİNE DÜŞÜNEN TİYATROSU İSTİĞRAK-I SEHERÎ’DE GERÇEKÇİLİK ARAYIŞI VE KARİKATÜRİZASYONU. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 724-738. https://doi.org/10.52835/19maysbd.960736