Research Article
BibTex RIS Cite

Kitap Okuma Dersi Alan Hemşirelik Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumları

Year 2023, Volume: 4 Issue: 4, 242 - 251, 30.12.2023
https://doi.org/10.52835/19maysbd.1375310

Abstract

Araştırma kitap okuma dersi alan hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına yönelik tutumlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Orta Karadeniz’de yer alan bir fakültenin hemşirelik bölümünde, 2021-2022 eğitim öğretim yılı bahar döneminde seçmeli ‘Kitap Okuma’ dersini
seçen 40 üçüncü sınıf hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu ve Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde, normal dağılım göstermeyen iki grup arası karşılaştırmalarında Mann-Whitney U, üç ve üzeri grup karşılaştırmalarında
Kruskall Wallis testi kullanılmıştır. Ayrıca tanımlayıcı istatistiklerden (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma) yararlanılmış ve anlamlılık düzeyi olarak p<0.05 değeri kabul edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; öğrencilerin yaş ortalaması 20.18±1.70 ve %70’i kadındır. Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutum Ölçeği puan ortalaması eğitim öncesi 4.22±0.591 iken, eğitim sonrası 4.36±0.666’dır. Ders öncesi kitap okuma alışkanlığı olduğunu belirten öğrencilerin oranı %50 iken ders sonrası bu oran %67.5 olmuş, günde 50- 100 sayfa kitap okuduğunu belirten öğrencilerin oranı ders öncesi %2.5 iken, ders sonrası %10’a yükselmiştir. Kitap okuma alışkanlığının hemşirelik mesleğine katkı sağladığını düşünen öğrencilerin oranı ise ders öncesi %67.5 iken, ders sonrası %85 olmuştur. Araştırma sonuçlarına göre Kitap Okuma Dersi’nin, hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına yönelik tutumlarına olumlu etki yaptığı belirlenmiştir.

References

  • Akçakaya, M., Demi̇r, T., Gündoğan, S., Işık, A., Şenol, R., Türksoy, İ., Yeşi̇lyaprak, N., Keçeci̇, A., Çeli̇k, S. ve Akkaş, Ö. A. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına i̇lişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği. İstanbul Üniversitesi Florance Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20(2), 120-128.
  • Arı, E., ve Demir, M. K. (2013). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 116-128.
  • Arslan, Y., Çeli̇k, Z. ve Çeli̇k, E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 113-124.
  • Batur, Z., Gülveren, H ve Bek, H. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma: uşak eğitim fakültesi örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (3)1, 32-49.
  • Bozpolat, E. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlığına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 2(1), 411-428.
  • Burgess, S., Sargent, S., Smith, M., Hill, N., ve Morrison, S. (2011). Teachers’ leisure reading habits and knowledge of children’s books: Do they relate to the teaching practices of elementary school teachers?. Reading Improvements, 48(2), 88-112.
  • Demir, S. (2015). Üni̇versi̇te Öğrenci̇leri̇ni̇n Okuma Tutum ve Alışkanlıkları Üzeri̇ne Bi̇r Değerlendi̇rme. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, (4):4, 1657-1671.
  • Doğan Yılmaz, E. (2010). Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 36-40.
  • Frank, B. (2015). The process of becoming a nurse educator. In: Oermann MH, Ed Teaching in Nursing and Role of the Educator. New York: Springer Publishing Company..
  • Gökkuş, İ. ve Delican, B. (2016). Sınıf Öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ve okuma alışkanlığına i̇lişkin tutumları. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(1), 10-28.
  • Gömleksiz, M. N. (2004). Kitap okuma alışkanlığına ilişkin bir tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 185-195.
  • Kalyoncu, R. (2013). Görsel sanatlar öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 281-289.
  • Kartal, A., Çınar Özen, İ. ve Ağgön, B. (2012). Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin boş zamanlarını değerlendirme alışkanlıkları. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 1(1), 1-9.
  • Kubilay, G., Emiroğlu, O. N., Baybuğa M. S., Örsal Ö. ve Kesgin M. T. (2017). Sağlık Bilimlerinde epidemiyoloji. Göktuğ Basın Yayın ve Dağıtım, Amasya.
  • Kurulgan, M. ve Çekerol, G. S. (2008). Öğrencilerin okuma ve kütüphane alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 237-258.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z., Y. ve Polat, C. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Özbay, M., Bağcı, H. ve Uyar, Y. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 117-136.
  • Özkan, Ö. , Özdil, K. ve Böyüksoy, G. D. B. (2016). Hemşirelikte okuyucu sorumluluğu taşımak ve nitelikli okuyucu olmak. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 32(1), 156-172.
  • Şengül Bircan, T. (2017). Tarih öğretmeni adaylarının okuma alışkanlıkları üzerine bir inceleme. Zeitschrift Für Fie Welt Der Türken / Journal of Worl of Turks, 9(1), 25-40.
  • Uysal, E. Z., Özkaya, P.G. ve Coşkun, M. V. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının kitap okuma alışkanlıkları ile Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(31), 224-240.
  • Ülper, H. (2011). Öğrencilerin, okumaya isteklendirici etmenlerle karşılaşma durumu: Öğretmen, aile, arkadaş ve kitap boyutları üzerinden bir araştırma. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 221-237.
  • Yalman, M., Özkan, E. ve Kutluca, T. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları üzerine betimsel bir araştırma: Dicle Üniversitesi örneği Bilgi Dünyası,14(2), 291-305.
  • Yılmaz, B., Köse, E. ve Korkut, Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 22-51.
  • Yılmaz Doğan, E. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları. Yayınlanmamış doktora tezi. H. Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, M. ve Benli, N. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 281- 291.
Year 2023, Volume: 4 Issue: 4, 242 - 251, 30.12.2023
https://doi.org/10.52835/19maysbd.1375310

Abstract

References

  • Akçakaya, M., Demi̇r, T., Gündoğan, S., Işık, A., Şenol, R., Türksoy, İ., Yeşi̇lyaprak, N., Keçeci̇, A., Çeli̇k, S. ve Akkaş, Ö. A. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına i̇lişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği. İstanbul Üniversitesi Florance Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20(2), 120-128.
  • Arı, E., ve Demir, M. K. (2013). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 116-128.
  • Arslan, Y., Çeli̇k, Z. ve Çeli̇k, E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 113-124.
  • Batur, Z., Gülveren, H ve Bek, H. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma: uşak eğitim fakültesi örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (3)1, 32-49.
  • Bozpolat, E. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlığına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 2(1), 411-428.
  • Burgess, S., Sargent, S., Smith, M., Hill, N., ve Morrison, S. (2011). Teachers’ leisure reading habits and knowledge of children’s books: Do they relate to the teaching practices of elementary school teachers?. Reading Improvements, 48(2), 88-112.
  • Demir, S. (2015). Üni̇versi̇te Öğrenci̇leri̇ni̇n Okuma Tutum ve Alışkanlıkları Üzeri̇ne Bi̇r Değerlendi̇rme. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, (4):4, 1657-1671.
  • Doğan Yılmaz, E. (2010). Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 36-40.
  • Frank, B. (2015). The process of becoming a nurse educator. In: Oermann MH, Ed Teaching in Nursing and Role of the Educator. New York: Springer Publishing Company..
  • Gökkuş, İ. ve Delican, B. (2016). Sınıf Öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ve okuma alışkanlığına i̇lişkin tutumları. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(1), 10-28.
  • Gömleksiz, M. N. (2004). Kitap okuma alışkanlığına ilişkin bir tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 185-195.
  • Kalyoncu, R. (2013). Görsel sanatlar öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 281-289.
  • Kartal, A., Çınar Özen, İ. ve Ağgön, B. (2012). Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin boş zamanlarını değerlendirme alışkanlıkları. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 1(1), 1-9.
  • Kubilay, G., Emiroğlu, O. N., Baybuğa M. S., Örsal Ö. ve Kesgin M. T. (2017). Sağlık Bilimlerinde epidemiyoloji. Göktuğ Basın Yayın ve Dağıtım, Amasya.
  • Kurulgan, M. ve Çekerol, G. S. (2008). Öğrencilerin okuma ve kütüphane alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 237-258.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z., Y. ve Polat, C. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Özbay, M., Bağcı, H. ve Uyar, Y. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 117-136.
  • Özkan, Ö. , Özdil, K. ve Böyüksoy, G. D. B. (2016). Hemşirelikte okuyucu sorumluluğu taşımak ve nitelikli okuyucu olmak. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 32(1), 156-172.
  • Şengül Bircan, T. (2017). Tarih öğretmeni adaylarının okuma alışkanlıkları üzerine bir inceleme. Zeitschrift Für Fie Welt Der Türken / Journal of Worl of Turks, 9(1), 25-40.
  • Uysal, E. Z., Özkaya, P.G. ve Coşkun, M. V. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının kitap okuma alışkanlıkları ile Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(31), 224-240.
  • Ülper, H. (2011). Öğrencilerin, okumaya isteklendirici etmenlerle karşılaşma durumu: Öğretmen, aile, arkadaş ve kitap boyutları üzerinden bir araştırma. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 221-237.
  • Yalman, M., Özkan, E. ve Kutluca, T. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları üzerine betimsel bir araştırma: Dicle Üniversitesi örneği Bilgi Dünyası,14(2), 291-305.
  • Yılmaz, B., Köse, E. ve Korkut, Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 22-51.
  • Yılmaz Doğan, E. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları. Yayınlanmamış doktora tezi. H. Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, M. ve Benli, N. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 281- 291.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Belgin Şen Atasayar 0000-0001-9680-7439

Publication Date December 30, 2023
Submission Date October 13, 2023
Acceptance Date December 25, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 4 Issue: 4

Cite

APA Şen Atasayar, B. (2023). Kitap Okuma Dersi Alan Hemşirelik Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumları. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 4(4), 242-251. https://doi.org/10.52835/19maysbd.1375310