Turizm, günümüz itibariyle iktisadi, siyasi ve sosyal açılardan birçok ülke gibi
Türkiye’nin de mevcut durumunu ve geleceğini yakından etkileyen unsurlardan biri
hâline gelmiştir. Bu anlamda Türkiye’de turizmin geçirdiği safhaların tarihsel açıdan
incelenmesi, mevcut turizm teşkilatlanmasının ve faaliyetlerinin daha iyi anlaşılarak
kuvvetlendirilmesi ve böylece ülke turizmine katkı sağlamak üzere geleceğe yönelik
daha başarılı adımlar atılabilmesi bakımından önem arz etmektedir. Bu bağlamda
Başbakanlık’a bağlı olarak 1949-1957 yılları arasında faaliyet gösteren Basın-Yayın ve
Turizm Genel Müdürlüğü (BYTGM)’nün Türk turizm tarihi içinde önemli bir merhaleyi teşkil ettiği görülmektedir. Turizm faaliyetlerini geliştirmeye ve artırmaya yönelik
turistik tanıtım ve propaganda faaliyetlerinin öneminin arttığı söz konusu dönem itibariyle çağdaş bir anlayış çerçevesinde Türkiye’nin tarihî ve tabii güzelliklerinin ülke
insanına ve yabancılara tanıtılması, turistler nezdinde olumlu bir ülke imajı uyandırılması ve bu münasebetle turistlere ülke sathında seyahat imkân ve fırsatları yaratılması
bir gereklilik hâlini almıştı. Turizmin ülkeye sağlayabileceği iktisadi, siyasi ve sosyal
kazançlar yetkililer ve ilgililer tarafından göz ardı edilmemiş, bu doğrultuda tanıtma ve
propaganda faaliyetleri BYTGM’nin başta gelen görevleri arasında yer almıştır. Bu yöndeki çalışmalar belediyeler, gönüllü ve hususi kuruluşlar ile bilim ve sanat insanlarınca
da desteklenmiştir.
Çalışma kapsamında Türkiye turizminde önemli bir dönüm noktasını ve gelişim
merhalesini teşkil eden BYTGM dönemindeki turistik tanıtma ve propaganda faaliyetleri ele alınmıştır. Bu münasebetle Türkiye’deki sosyal tarih araştırmalarına katkı
sağlamak ve turizm tarihi çalışmalarına da ışık tutmak amaçlanmıştır.
At the present time, tourism is one of the elements which has a significant impact
on Turkey’s current situation and future as many countries in terms of economic, political and social aspects. In this sense, it is important to examine the phases of tourism
in Turkey from a historical perspective, to support by better understanding of the existing tourism organization and activities, to take steps towards a more successful future
for contributing to country’s tourism industry. In this context, Press-Publication and
Tourism General Decorate operating between the years 1949-1957 under prime ministry has an important place in the tourism history of Turkish. In this period increased
the importance of tourist promotion and propaganda activities, within the framework
of a contemporary understanding, it is a necessity introducing of Turkey’s historical and
natural beauties to the country’s people and foreign people; creating a positive image,
travel possibilities and opportunities in the country to tourists. The economic, political
and social gains provided by tourism in the country were not ignored, so tourist promotion and propaganda activities were among the main duties of Press-Publication and
Tourism General Directorate. Working in this direction was supported by municipalities, voluntary and private organizations, science and art people.
In the scope of work, tourist promotion and propaganda activities in the period
of Press-Publication and Tourism General Decorate which was an important milestone
in Turkish tourism are under debate. As a result, if is intended to contribute to the social
history research and to shed light on the history of tourism studies.
Tourism Tourism History Promotion Propaganda Tourist PressEdition and Tourism General Directorate
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 32 Issue: 94 |