Modernleşme çabaları, yurt dışı eğitimine gönderilen öğrenciler, seyyahlar ve yabancı uzmanlar gibi aracı gruplar vasıtasıyla yürütülür. Eğitim,
sanayi ve ulaşım gibi alanlarda istihdam edilen yabancı uzmanlar Cumhuriyet modernleşmesinin de en etkin unsurlarından birisi olmuşlardır. Cumhuriyet modernleşmesi askerî ve ekonomik amaçlarla hem yeni demiryollarının inşasına hız vermiş hem de mevcut demiryollarının millîleştirilmesine büyük önem vermiştir. Böylece bu alanda özellikle nitelikli personele ihtiyaç duyulmuştur. Bu ihtiyaç yabancı uzmanarın istihdamıyla kapatılmıştır. Yabancı uzmanların en fazla mühendislik hizmetlerinde istihdam
edildiği tespit edilmiştir. Demiryollarında istihdam edilen yabancı uzmanların en çok Almanya, Avusturya ve Macaristan gibi ülkelerden geldiği anlaşılmaktadır. Bu durumun Türkiye’nin o dönemdeki yurt dışı ilişkilerinin
genel görüntüsünü yansıttığı görülmektedir.
Modernization efforts are implemented through intermediary groups
such as students sent aborat for education, travellers and foreign specialists. Foreign specialists employed in the fields of education, industry and
communication became one of the most effective factors of Republican
modernization. For military and economic reasons, Republican modernization accelerated the construction of new railways and gave importance
to nationalization of existing railways, as well. Thus, a great number of
personnel was needed in this field. As the number of Turkish staff was limited, this gap was tried to be filled with foreign specialists. It is determined that foreign specialists were mostly employed in engineering services. Most of the foreign specialists employed in the field of railways came from
Germany, Austria and Hungary. It is seen that this situation reflects the general view of Turkey’s foreign relations during that period.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 4, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 23 Issue: 67-68-69 |