Atatürk tarafından kurulan Türkiye Cumhuriyeti çağımızın en dinamik ülkelerinden biridir ve sürekli olarak gelişmektedir. Bu, Atatürk’ün eserine sağladığı kuvvetli temel sayesinde mümkün olmuştur. Bu incelemede, Atatürk ilkeleri sosyolojideki “Mekanistik Okul Yaklaşımı” uygulanarak analiz edilmektedir. Atatürk Türkiyesi’nin statik esasları ve ana dinamik parametresi soyutlaştırılarak Newton’un “Hareket Denklemende kullanılmak üzere tanımlanmaktadır. Sonuç olarak, “İnsan Sevgisi” ve “Barışseverlik” statik ilkelerin özünü, “Eğitim” ise dinamiği sağlayan ana parametreyi oluşturmaktadır.
Founded by Atatürk the Turkish Republic is one of the most dyna¬mic countries of the present century and is developing continuously. This has been possible due to the strong basis provided by Atatürk for his work. In the present study, Atatürk’s Principles are analyzed using the approach of the “Mechanistic School” of sociology. The statical basis and the main dynamic parameter of Atatürk’s Turkey are abstracted and defined for application in Newton’s “Equation of Motion”. It turns out that, “humanity” and “peace” constitute the core of its statical principles, whereas “education” İs the main parameter of its dynamics.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 1990 |
Published in Issue | Year 1990 Volume: 6 Issue: 18 |