Dünya çapında yaygınlığının yanısıra, 1962’den günümüze (Skyfall, 2012) değin gelebilen bir film
dizisi de olarak üstünde çalışılacak bir basın-yayın kazıbilim sahası olarak saptanmış olan James Bond
filmlerindeki Bond Kadınlarının uzantı, uzam ve mekânları üzerinden, yaygın ekindeki(/popüler
kültürdeki) kadın temsillerindeki dönüşümlerin betimlenebilmesine, oldukça eril olan Bond bakış açısını
gözler önüne sererek katkı sağlamayı amaçlar. Mimarlık ve tasarımın oyunculaştığı Bond filmlerindeki,
amaçlı örnekleme yöntemi ile işbu mekânsal temsil dönüşümlerinin saptanabilmesine ışık tutabilecek
Bond Kadını, Bond kadınları ve de Kurulu Düzen/müesses nizam kadınları mekânlarının seçilerek
irdelendiği bu çalışma ile yaygın ekindeki kadın temsillerinin, toplumsal ve teknolojik dönüşümlerle olan
koşutluklarının da irdelenebilmesi hedeflenmiştir.
The article aims to depict James Bond films in relation to Bond woman's presence, through
Bond’s ‘male gaze’ within the spatial context of a confined environment, extended space, or a stretched
milieu, in order to designate the transformations with respect to representations of woman in popular
culture in general. Aside from its worldwide popularity James Bond movies from 1962 to 2012 might be
identified as a media archaeology site. In James Bond movies architecture and design are the main actors
as protagonists/antagonists. In order to reveal the parallel between sociological and technological
transformations and those of the woman representations in popular culture, purposive sampling method
was employed regarding Bond woman’s, the Establishment women's and the 'Bond Woman's spatial
representations.
Other ID | JA96NY89SF |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)