19. yüzyılda gelişen teknoloji ile gemi inşasında kerestenin zorunluluğu azalmaya başlasa da yine de gemi yapımında ve tamirinde önemli bir malzeme olarak varlığını korumuştur. Bu manada Anadolu kereste temini için önemli bir yer olmakla birlikte Rumeli’de Selanik ve çevresi de bu malzeme için önemli bir kaynaktır. Selanik ve çevresinde kereste temini hususunda sadece malzemenin bulunması değil kerestenin kesimi ve tersanelere taşınması da büyük önem taşır. Bununla birlikte kerestenin kesimi ve nakli beraberinde pek çok sorun getirmektedir. Bu çalışma ile Selanik ve çevresinin kereste temininde yeterliliği ve kereste temini sürecinin nasıl gerçekleştiği, bu süreçte ne gibi problemlerle karşılaşıldığı ve Osmanlı Devleti’nin bu sorunlar karşısında ürettiği çözümler arşiv belgeleri doğrultusunda açıklanmaya çalışılacaktır.
Although the necessity of timber in shipbuilding began to decrease with the developing technology in the 19th century, it still maintained its existence as an important material in shipbuilding and repair. In this sense, although Anatolia is an important place for timber supply, Thessaloniki and its surroundings in Rumelia are also an important source for this material. In terms of supply of timber in and around Thessaloniki, it is of great importance not only to find the material, but also to cut the timber and transport it to the shipyards. However, cutting and transporting of timber brings with it many problems. With this study, the adequacy of Thessaloniki and its surroundings in the supply of timber and how the timber procurement process took place, what kind problems were encountered in this process and the solutions produced by the Ottoman Empire in the face of these problems will be explained in line with archive documents.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of Ottoman Economy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2024 |
Submission Date | February 15, 2024 |
Acceptance Date | October 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 14 |