GİRİŞ ve AMAÇ: Amacımız hastanemizde sağlık uygulayıcıları ve sağlık dışı çalışanların temel yaşam desteği ile ilgili bilgi ve beceri düzeyleri değerlendirmek, eğitim öncesi ve sonrası fark olup olmadığını araştırmaktır.
YÖNTEM ve GEREÇLER: Çocuk acil servisinde çalışan uzman hekim, pratisyen hekim, hemşire, acil sağlık teknisyeni, sağlık memuru, güvenlik ve otomasyon elemanları çalışmaya alındı. Kursta pediatrik temel yaşam desteği ile ilgili bilgiler 2015 AHA (American Heart Association) kılavuzuna göre anlatıldı. Katılımcılara kurs öncesi ön test yapıldı. Teorik ve uygulama sonrası son test ile değerlendirme yapıldı.
BULGULAR: Kursa 13 uzman doktor, 3 pratisyen doktor, 74 hemşire, 7 sağlık memuru, 6 acil tıp teknisyeni, 6 güvenlik elemanı, 1 otomasyon elemanı olmak üzere toplam 110 kişi katıldı. Eğitim öncesi meslekler arasında istatistiksel anlamlı bir fark bulunmuştur. Uzman, pratisyen doktorlar ve acil tıp teknisyenlerinin eğitim öncesi ve sonrası bilgi düzeylerinde anlamlı bir fark bulunmamıştır. Diğer meslek gruplarında ise eğitim sonrası anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0,05).
TARTIŞMA ve SONUÇ: Yapılan eğitimlerden sonra katılımcıların bilgi düzeylerinde artış olmasına rağmen kursun tamamı değerlendirildiğinde bilgi düzeyi ve farkındalığın yeterli olmadığını söyleyebiliriz. Eğitimin devamlılığın gerekli olduğunu düşünüyoruz.
INTRODUCTION: Our aim is to evaluate the level of knowledge and skills related to basic life support of health practitioners and non-health workers in our hospital and to investigate whether there is a difference before and after training.
METHODS: Specialist physician, general practitioner, nurse, emergency health technician, health officer, security and automation personnel working in pediatric emergency department were included in the study. Information on pediatric basic life support was provided in accordance with the 2015 AHA (American Heart Association) guidelines. The participants were pre-tested before the course. Participants are evulated by theoretical and post-test evaluation.
RESULTS: A total of 110 people participated in the course: 13 specialist doctors, 3 general practitioners, 74 nurses, 7 health officers, 6 emergency medical technicians, 6 security staff and 1 automation staff. A statistically significant difference was found between the professions before the training. There was no significant difference in the level of knowledge of specialist, general practitioners and emergency medical technicians before and after training. A significant difference was found in other occupational groups after training (p <0.05).
DISCUSSION AND CONCLUSION: Although there was an increase in the knowledge level of the participants after the trainings, we can say that the level of knowledge and awareness is not sufficient when the whole course is evaluated. We think that continuity of education is necessary.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Submission Date | September 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |