Appointment is a typical individual administrative act, which takes place in the title
of conditional act. Recently, it can be observed that, appointment and appointmentlike
administrative acts are established by legislative body directly with statutes and
statutory decrees. Establishment of individual administrative acts by legislative body
with statutes and statutory decrees brings out problems that should be evaluated in
the context of separation of forces, unlimitedness of legislative function, state of law
and right to legal remedies. The paper that you are about to read will examine an
important decision made by Turkish Constitutional Court (2010/32) and analyze
related problems concerning this matter.
Atama, “durum-işlem” kategorisinde yer alan tipik bir bireysel idarî işlemdir. Son
dönemlerde, gerek kanun, gerekse kanun hükmünde kararnameler vasıtasıyla,
atama ve benzeri işlemlerin doğrudan doğruya yasama organı tarafından tesis
edildiği gözlemlenmektedir. Yasama organının kanun formunda idarî işlemler
yapması; kuvvetler ayrılığı, yasama yetkisinin genelliği, hukuk devleti ve hak arama
hürriyeti açısından çözülmesi gereken birçok meseleyi de beraberinde getirmektedir.
Okuduğunuz çalışma, Anayasa Mahkemesi’nin bu husustaki önemli bir kararını
(04.02.2010 tarihli, E. 2007/97, K. 2010/32 numaralı karar)[1] inceleyecek ve
bağlantılı meselelerle ilgili değerlendirmelerde bulunacaktır.
Other ID | JA72YD29RN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Issue: 4 |
Journal of Ankara Bar Association adopts the Turkish Legal Citation System (TÜHAS) citation system.