Parliaments have the power to legislate the taxes under the principle of the legality
of the taxation. However, depending on progress of the economy and democracy,
taxation power could be share with the council of ministers. Taxes, fees, duties,
and other such financial liabilities shall be imposed, amended, or revoked by law.
(Paragraph 3 of the article 73 of the 1982 Constitution of Turkish Republic) The
Council of Ministers may be empowered to amend the percentages of exemption,
exceptions and reductions in taxes, fees, duties and other such financial liabilities,
within the minimum and maximum limits prescribed by law. (Paragraph 4 of the
article 73 of the 1982 Constitution of Turkish Republic) On the other hand in order
to regulate foreign trade for the benefit of the economy of the country, the Council
of Ministers may be empowered by law to introduce or lift additional financial
liabilities on imports, exports and other foreign transactions in addition to tax and
similar impositions. (Paragraph 2 of the article 167 of the 1982 Constitution of
Turkish Republic) In this case, it should be analyze and explicate the power of the
Council of Ministers in a vision of the rule of law, the principle of legal certainty
and the principle of predictability.
Vergilerin yasallığı ilkesi kapsamında vergilendirme yetkisi yasama meclislerindedir.
Ancak demokrasi ve ekonominin gelişimine bağlı olarak belirli bir kısım vergilendirme
yetkisinin yürütme organına verilebileceği de kabul edilmektedir. 1982
Anayasası’nın 73. maddesinin 3. fıkrasında vergilerin ancak kanunla konulabileceği,
kaldırılabileceği ve değiştirilebileceği ifade edilirken 4. fıkrasında aşağı ve yukarı
sınırları belirlenmek şartıyla ve vergi oran, muaflık ve istisnalarında değişiklik
yapma yetkisinin kanunla Bakanlar Kurulu’na verilebileceği düzenlenmiştir. Ancak
1982 Anayasası’nın 167. maddesinin 2. fıkrasında, 73. maddenin 4. fıkrasından
farklı olarak, vergi ve benzeri mali yükümlülükler dışında ek mali yükümlülüklerin
dış ticaretin ülke ekonomisinin yararına olmak üzere düzenlenmesi amacıyla
Bakanlar Kurulu’nca konulup kaldırılması için kanunla yetki verilebileceği ifade
edilmektedir. Bu durumda Bakanlar Kurulu tarafından konulup kaldırılan ek
mali yükümlülüklerin hukuk devleti ilkesinin gereği ve hukuki belirlilik ilkesinin
bir görümü olarak öngörülebilirlik ilkesi ile bağlı olup olmadığının incelenmesi
gerekmektedir.
Other ID | JA26BF68UZ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 1 |
Ankara Barosu Dergisi TÜHAS atıf sistemini benimsemektedir.