657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 48. maddesinde devlet memurluğuna alınmanın genel koşulları tek tek sayılmış ve bunlar arasında negatif bir koşul olarak mahkûmiyete de yer verilmiştir. Devlet memuru olabilmek için kişinin belirli bir süre hapis cezasına mahkûmiyetinin veya Kanun’da sayılan bazı suçlardan dolayı bir mahkûmiyetinin bulunmaması gerekmektedir. Yeni ceza adalet sisteminde kural olarak süresiz hak yoksunluğu öngörülmemiştir; hapis cezasına mahkûmiyetin doğurduğu hak yoksunluğunun hapis cezasının infazının tamamlanmasına kadar süreceği düzenlenmiştir. Bununla birlikte, 5237 sayılı TCK dışındaki bazı kanunlarda süresiz hak yoksunluğuna yer verilmesi nedeniyle, 2006 yılında 5352 sayılı Adli Sicil Kanunu’na eklenen 13/A maddesi ile yasaklanmış hakların geri verilmesi müessesesi yeniden kabul edilmiştir. Yasaklanmış hakların geri verilmesi kararı alan kişinin devlet memuru olup olamayacağı, şayet bu mahkûmiyet hükmü üzerine devlet memurluğundan çıkarılmış ise, yasaklanmış hakların geri verilmesi kararının kişinin memuriyete geri dönüşünün yolunu açıp açamayacağı konusunda, 657 sayılı Kanunda açık bir düzenleme bulunmadığı gibi yargı kararları arasında da yeknesaklık bulunmamaktadır. Belirtilen nedenlerle, yasaklanmış hakların geri verilmesi kararının devlet memurluğuna giriş koşullarına etkisi yargı kararları ışığında değerlendirilmiş ve konu açıklığa kavuşturulmaya çalışılmıştır.
yasaklanmış hakların geri verilmesi devlet memurluğu yargı kararları hak yoksunluğu mahkûmiyet
Article 48 of the Civil Servants Law No. 657 lists the general conditions for being a civil servant one by one, and includes conviction as a negative condition among these. In order to become a civil servant, a person must not have been sentenced to a certain period of imprisonment or have been convicted of certain crimes listed in the Law. Indefinite deprivation of rights is not envisaged as a rule in the new criminal justice system; it is regulated that the deprivation of rights caused by a sentence to imprisonment will continue until the completion of the execution of the prison sentence. However, due to the provision of indefinite deprivation of rights in some laws other than the Turkish Penal Code No. 5237, the institution of restitution of forfeited rights was re-accepted with Article 13/A added to the Criminal Records Law No. 5352 in 2006. There is no clear regulation in Law No. 657 and no uniformity among court decisions on whether the person who has decided to restitution of forfeited rights can be a civil servant, and whether the decision to restitution of forfeited rights can pave the way for the person to return to the civil service if he/she has been dismissed from the civil service upon this conviction. For the reasons stated, the effect of the decision to restitution of forfeited rights on the conditions for entering the civil service has been evaluated in the light of court decisions and the issue has been tried to be clarified.
the restitution of forfeited rights civil service judicial decisions deprivation of rights conviction
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Criminal Law, Administrative Law |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2025 |
Submission Date | June 22, 2025 |
Acceptance Date | August 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 83 Issue: 3 |
Journal of Ankara Bar Association adopts the Turkish Legal Citation System (TÜHAS) citation system.