Bu araştırmanın amacı, farklı liselere devam eden ergenlerin
akademik erteleme davranışlarının bazı değişkenler açısından
İstanbul İli Başakşehir örnekleminde incelenmesidir. Bu çalışma
2014-2015 Eğitim Öğretim Yılında İstanbul İli Başakşehir İlçesi’nde
bulunan Kayaşehir Anadolu Lisesi, Başakşehir Mesleki ve Teknik
Anadolu Lisesi ve Celaleddin Ökten Anadolu İmam Hatip Lisesi olmak
üzere toplam 3 lisede yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğrenciler 9,
10, 11 olmak üzere toplam 450 öğrencidir. 450 öğrencinin 226’sı kız
224’ü erkek öğrencidir.
Araştırmanını verileri “Akademik Erteleme Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi
Formu” aracılığı ile toplanmıştır. Grubun genel yapısına ilişkin
bulgular frekans ve yüzde değerleriyle ortaya konulmuştur. Öğrencilerin
akademik erteleme ölçeğinden aldıkları puanları ile cinsiyet değişkeni
incelendiğinde erkeklerin akademik erteleme puanları yüksek çıkmıştır
(t=4,054; p<,001). Lise türüne göre inceleme yaptığımızda anlamlı
farklılık bulunmamıştır (F=2,94;p>,05). Sınıf düzeylerine göre
bakıldığında 9 ile 11. sınıf arasında 11. sınıf lehine anlamlı farklılık
bulunmuştur (F=8,61;p<,001). Akademik başarısını düşük algılayan
öğrencilerin akademik erteleme puanları, yüksek algılayan öğrencilere
göre daha yüksektir sonucuna ulaşılmıştır (F=32,31; p<,001).
The purpose of this research is that examining some changes in terms
of academic procrastination behavior of adolescents who attend different
schools in a district of Istanbul- Başakşehir. This study has been worked
on three schools. Kayaşehir Anatolia High School, Başakşehir Vocational
and Technical Anatolia High School and Celalettin Ökten Anatolia Religious
School- that are located in a district of Istanbul Başakşehir Students who
participated in the survey are a total of 450 students, including 9-10-11.
Research has been work on 226 girls and 224 boys.
All data from research is gathered “academic procrastination
scale” and personal information form. The results related to the overall
structure of the group, have been introduced with frequencies and
percentages. It has been seen that gender and the scores the they received
from the academic procrastination scale scores of male students’ academic
procrastination examined were higher (t=4,054; p<,001). There were no
significant differences according to the type of high school when we examine
(F=2,94;p>,05). With respect to class 9 and class11 were significant
differences in favor of 11 classes (F=8,61;p<,001). Students’ academic
procrastination scores, who perceive their academic achievements low,
are higher than that students who perceive their academic achievements
high (F=32,31; p<,001).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 46 |