Research Article
BibTex RIS Cite

The Impact of Artificial Intelligence Methods on Graphic Design

Year 2025, Volume: 20 Issue: 71, 1 - 17, 31.07.2025

Abstract

Artificial intelligence (AI) methods are creating revolutionary changes in the field of graphic design and significantly transforming design processes. Advanced AI techniques such as deep learning, generative adversarial networks (GANs), and neural networks are used in many areas, such as automatic visual generation, style transfer, typography optimization, and providing personalized design recommendations. While these technologies accelerate the creative processes of graphic designers, they also contribute to the emergence of new aesthetic understandings and design approaches. Among the effects of AI on graphic design, time and cost advantages, personalized content production and design automation stand out. Especially thanks to GANs, AI-supported tools can analyse user inputs and create new and original designs, thus supporting and improving manual design processes. In addition, AI-supported design tools contribute to the democratization of design by allowing users to participate in design processes with less technical knowledge. In this study, the effects, advantages and disadvantages of AI methods on graphic design are examined in detail. The role of AI in artistic production processes, the new opportunities it provides for designers and its ethical dimensions are discussed, and how the interaction between graphic design and AI will take shape in the future is evaluated.

References

  • Atan, A., Uçan, B., and Bilsel, Ç. (2015). Dijital sanat uygulamaları üzerine bir inceleme. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 7 (26), 1-14.
  • Bayram, V., and Kaya, Ş. M. (2024). İşletmelerde Açık İnovasyon Kavramının Yapay Zekâ ve IoT Teknolojisi ile İlişkisinin Sektörel Bazda İncelenmesi. Uluslararası Akademik Birikim Dergisi, 7(5), 977-992.https://doi.org/10.5281/zenodo.14583465.
  • Bayram, V., and Kaya, Ş. M. (2024). İşletmelerde Nesnelerin İnterneti (IoT) Farkındalık Ölçeği Geliştirme Çalışması. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 9(24), 447-465.https://doi.org/10.25204/iktisad.1434292.
  • Çeken, B., and Terzi, M. F. (2024). Yapay Zeka, Grafik Tasarım ve İnsan Yaratıcılığı: İhap Hulusi Görey’in Afişleri Üzerine Bir Deneme. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 13(26), 269-300.
  • Deveci, M. (2022). Yapay Zekâ Uygulamalarının Sanat ve Tasarım Alanlarına Yansıması. Vankulu Sosyal Araștırmalar Dergisi, (9), 119-140.
  • Eskilson, S. (2007). Graphic Design: A New History (Second Edition). Yale University Press, 396-405.
  • Eke, N. P., and Yücel, N. (2023). Dijital Çağda Sanat ve Sanatçı: Ha:Ar Üzerine Bir İnceleme. Akademik Sanat (20), 62-75.
  • Kanmaz, Z. İ., and Pehlivan, S. (2024). Dijital Dönüşüm Çağında Değişen Paradigma ve Grafik Tasarım Süreci. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(33), 233-252. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1319492.
  • Karaata, E. (2018). Usage of Artificial Intelligence in Today’s Graphic Design. Online Journal of Art and Design, 6(4),183-198.
  • Karaçeper, S. (2018). Dijital Teknoloji ve Grafik Tasarımda Yenilikler. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 4(8), 73-83.
  • Karaman, M. (2024). Dijital Dönüşümün Marka Logolarına Etkisi: Otomotiv Sektörü Örneği. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 78-96. https://doi.org/10.5281/zenodo.10975599.
  • Kaya, Ş.M., Erdem, A., and Güneş, A. (2021). A smart data preprocessing approach to effective management of big health data in IoT edge, Smart Homecare Technology and TeleHealth, 9-21, https://doi.org/10.2147/SHTT.S313666.
  • Kaya, Ş.M.; Erdem, A., andGüneş, A. (2022). Anomaly detection and performance analysis by using big data filtering techniques for healthcare on IoT edges. Sakarya University Journal of Science, 26(1), 1-13, https://doi.org/10.16984/saufenbilder.903915.
  • Kaya, Ş. M., İşler, B., Abu-Mahfouz, A. M., Rasheed, J., and AlShammari, A. (2023). An intelligent anomaly detection approach for accurate and reliable weather forecasting at IoT edges: A case study. Sensors, 23(5), 2426. https://doi.org/10.3390/s23052426.
  • Kaya, Ş. M., and Akçay, M. A. (2022). Image compression performance comparison of RLE and LZV algorithms for effective big data management: A case study. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, 17(66), 149-160. https://doi.org/10.17932/IAU.ABMYOD.2006.005/abmyod_v17i66004.
  • Kızılaslan, N., İsmailoğlu, D.K. (2021). Teknolojinin ve dijitalleşmenin geleneksel Türk sanatlarına yansımaları. İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 7(1), 105-126. doi:10.46641/medeniyetsanat.930735
  • Naz, Z.M. (2021). Meslek Lı̇sesı̇ Mezunlarında Bı̇lgı̇sayar Desteklı̇ Grafı̇k Tasarim (Bdgt) Dersı̇nı̇n Yeterlı̇lı̇ği, T.C. İstanbul Aydin Ünı̇versı̇tesı̇ Lı̇sansüstü Eğı̇tı̇m Enstı̇tüsü, Grafik Tasarımı Anasanat Dalı Grafik Tasarımı Programı, Yüksek Lı̇sans Tezi ss 5-7.
  • Naz Z.M., Kaya Ş.M.,(2025), The Impact of The Digital Age on Graphic Design and Visual Arts, Internatıonal Mtskheta Scıentıfıc Research and Innovatıon Congress – Georgıa, 2025/1/25
  • Pala Öztürk, D. (2023). Dijital Teknoloji ve Grafik Tasarım Eğitimi. Uluborlu Mesleki Bilimler Dergisi, 6(1), 23-31.
  • Rezk, S. M. M. (2023). The role of artificial intelligence in graphic design. Journal of Art, Design and Music, 2(1), 1, 1- 12.
  • Ryan, J. (2011). From Dada tothe Browser: Internet Art andtheDemocratization of ArtisticProduction in theDigitalEra. The International Journal of Critical Cultural Studies 12 (1), 41-51. https://10.18848/2327-0055/CGP/v12i01/43744.
  • Sönmez, Ü. (2024). Grafik Tasarım Tarihinde Teknolojik İlerlemeler ve Yapay Zekânın Yaratıcılığa Etkileri. Yeni Yüzyıl’da İletişim Çalışmaları, 2(9), 37-43.
  • Uncu, G. (2024). Dijital Medyanın Görsel Tasarım Süreçlerini Dönüştürmesi ve Tasarımın Dijital Pla:ormlara Adaptasyonu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder), 12 (2), 895-924.

The Impact of Artificial Intelligence Methods on Graphic Design

Year 2025, Volume: 20 Issue: 71, 1 - 17, 31.07.2025

Abstract

Artificial intelligence (AI) methods are creating revolutionary changes in the field of graphic design and significantly transforming design processes. Advanced AI techniques such as deep learning, generative adversarial networks (GANs), and neural networks are used in many areas, such as automatic visual generation, style transfer, typography optimization, and providing personalized design recommendations. While these technologies accelerate the creative processes of graphic designers, they also contribute to the emergence of new aesthetic understandings and design approaches. Among the effects of AI on graphic design, time and cost advantages, personalized content production and design automation stand out. Especially thanks to GANs, AI-supported tools can analyse user inputs and create new and original designs, thus supporting and improving manual design processes. In addition, AI-supported design tools contribute to the democratization of design by allowing users to participate in design processes with less technical knowledge. In this study, the effects, advantages and disadvantages of AI methods on graphic design are examined in detail. The role of AI in artistic production processes, the new opportunities it provides for designers and its ethical dimensions are discussed, and how the interaction between graphic design and AI will take shape in the future is evaluated.

References

  • Atan, A., Uçan, B., and Bilsel, Ç. (2015). Dijital sanat uygulamaları üzerine bir inceleme. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 7 (26), 1-14.
  • Bayram, V., and Kaya, Ş. M. (2024). İşletmelerde Açık İnovasyon Kavramının Yapay Zekâ ve IoT Teknolojisi ile İlişkisinin Sektörel Bazda İncelenmesi. Uluslararası Akademik Birikim Dergisi, 7(5), 977-992.https://doi.org/10.5281/zenodo.14583465.
  • Bayram, V., and Kaya, Ş. M. (2024). İşletmelerde Nesnelerin İnterneti (IoT) Farkındalık Ölçeği Geliştirme Çalışması. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 9(24), 447-465.https://doi.org/10.25204/iktisad.1434292.
  • Çeken, B., and Terzi, M. F. (2024). Yapay Zeka, Grafik Tasarım ve İnsan Yaratıcılığı: İhap Hulusi Görey’in Afişleri Üzerine Bir Deneme. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 13(26), 269-300.
  • Deveci, M. (2022). Yapay Zekâ Uygulamalarının Sanat ve Tasarım Alanlarına Yansıması. Vankulu Sosyal Araștırmalar Dergisi, (9), 119-140.
  • Eskilson, S. (2007). Graphic Design: A New History (Second Edition). Yale University Press, 396-405.
  • Eke, N. P., and Yücel, N. (2023). Dijital Çağda Sanat ve Sanatçı: Ha:Ar Üzerine Bir İnceleme. Akademik Sanat (20), 62-75.
  • Kanmaz, Z. İ., and Pehlivan, S. (2024). Dijital Dönüşüm Çağında Değişen Paradigma ve Grafik Tasarım Süreci. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(33), 233-252. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1319492.
  • Karaata, E. (2018). Usage of Artificial Intelligence in Today’s Graphic Design. Online Journal of Art and Design, 6(4),183-198.
  • Karaçeper, S. (2018). Dijital Teknoloji ve Grafik Tasarımda Yenilikler. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 4(8), 73-83.
  • Karaman, M. (2024). Dijital Dönüşümün Marka Logolarına Etkisi: Otomotiv Sektörü Örneği. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 78-96. https://doi.org/10.5281/zenodo.10975599.
  • Kaya, Ş.M., Erdem, A., and Güneş, A. (2021). A smart data preprocessing approach to effective management of big health data in IoT edge, Smart Homecare Technology and TeleHealth, 9-21, https://doi.org/10.2147/SHTT.S313666.
  • Kaya, Ş.M.; Erdem, A., andGüneş, A. (2022). Anomaly detection and performance analysis by using big data filtering techniques for healthcare on IoT edges. Sakarya University Journal of Science, 26(1), 1-13, https://doi.org/10.16984/saufenbilder.903915.
  • Kaya, Ş. M., İşler, B., Abu-Mahfouz, A. M., Rasheed, J., and AlShammari, A. (2023). An intelligent anomaly detection approach for accurate and reliable weather forecasting at IoT edges: A case study. Sensors, 23(5), 2426. https://doi.org/10.3390/s23052426.
  • Kaya, Ş. M., and Akçay, M. A. (2022). Image compression performance comparison of RLE and LZV algorithms for effective big data management: A case study. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, 17(66), 149-160. https://doi.org/10.17932/IAU.ABMYOD.2006.005/abmyod_v17i66004.
  • Kızılaslan, N., İsmailoğlu, D.K. (2021). Teknolojinin ve dijitalleşmenin geleneksel Türk sanatlarına yansımaları. İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 7(1), 105-126. doi:10.46641/medeniyetsanat.930735
  • Naz, Z.M. (2021). Meslek Lı̇sesı̇ Mezunlarında Bı̇lgı̇sayar Desteklı̇ Grafı̇k Tasarim (Bdgt) Dersı̇nı̇n Yeterlı̇lı̇ği, T.C. İstanbul Aydin Ünı̇versı̇tesı̇ Lı̇sansüstü Eğı̇tı̇m Enstı̇tüsü, Grafik Tasarımı Anasanat Dalı Grafik Tasarımı Programı, Yüksek Lı̇sans Tezi ss 5-7.
  • Naz Z.M., Kaya Ş.M.,(2025), The Impact of The Digital Age on Graphic Design and Visual Arts, Internatıonal Mtskheta Scıentıfıc Research and Innovatıon Congress – Georgıa, 2025/1/25
  • Pala Öztürk, D. (2023). Dijital Teknoloji ve Grafik Tasarım Eğitimi. Uluborlu Mesleki Bilimler Dergisi, 6(1), 23-31.
  • Rezk, S. M. M. (2023). The role of artificial intelligence in graphic design. Journal of Art, Design and Music, 2(1), 1, 1- 12.
  • Ryan, J. (2011). From Dada tothe Browser: Internet Art andtheDemocratization of ArtisticProduction in theDigitalEra. The International Journal of Critical Cultural Studies 12 (1), 41-51. https://10.18848/2327-0055/CGP/v12i01/43744.
  • Sönmez, Ü. (2024). Grafik Tasarım Tarihinde Teknolojik İlerlemeler ve Yapay Zekânın Yaratıcılığa Etkileri. Yeni Yüzyıl’da İletişim Çalışmaları, 2(9), 37-43.
  • Uncu, G. (2024). Dijital Medyanın Görsel Tasarım Süreçlerini Dönüştürmesi ve Tasarımın Dijital Pla:ormlara Adaptasyonu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder), 12 (2), 895-924.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Graphics, Augmented Reality and Games (Other)
Journal Section Articles
Authors

Şükrü Mustafa Kaya 0000-0003-2710-0063

Zülali Mine Naz 0000-0002-1729-6819

Early Pub Date July 30, 2025
Publication Date July 31, 2025
Submission Date February 7, 2025
Acceptance Date June 23, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 20 Issue: 71

Cite

APA Kaya, Ş. M., & Naz, Z. M. (2025). The Impact of Artificial Intelligence Methods on Graphic Design. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, 20(71), 1-17.



All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)