University students face problems such as fear of crime and cyberbullying victimization with the impact of the digital age. Especially the widespread use of online platforms increases the risk of cyberbullying, while fear of crime triggers safety concerns in physical and digital environments. This study aims to examine the levels of fear of crime and cyberbullying victimization among university students, understand the relationships between these two variables, and contribute to the development of effective crime prevention strategies. Crime prevention strategies offer important tools to reduce fear of crime and prevent cyberbullying victimization. Strategies such as digital security measures, awareness-raising programs, and legal regulations can be effective in ensuring that university students have a safer experience in cyberspace.This study aims to examine the levels of fear of crime and cyberbullying victimization among students of the Institute of Addiction and Forensic Sciences at Üsküdar University. A total of 250 university students participated in the study and the participants were administered the Fear of Crime Scale, the Risk Perception of Criminal Exposure Scale, the Cyberbullying and Victimization Scale, and the Sensitivity to Cyberbullying Scale along with demographic information. The reliability and validity levels of these scales were proven. In the study, students' perceptions and sensitivity levels about fear of crime, cyber victimization and cyber bullying were analyzed. The study revealed that fear of crime and cyberbullying are common among university students and preventive strategies should be developed to deal with these problems. The results provide important insights into effective forensic approaches for crime prevention and combating digital crimes.
Fear of Crime University students Victimization Cyberbullying Crime Prevention
Giriş: Üniversite öğrencileri, dijital çağın etkisiyle suç korkusu ve siber zorbalık mağduriyeti gibi sorunlarla karşı karşıya kalmaktadır. Özellikle çevrimiçi platformların yaygın kullanımı, öğrencilerin siber zorbalığa uğrama riskini artırırken, suç korkusu da fiziksel ve dijital ortamlarda güvenlik kaygılarını tetiklemektedir. Bu çalışma, üniversite öğrencileri arasındaki suç korkusu ve siber zorbalık mağduriyetinin düzeylerini incelemeyi, bu iki değişken arasındaki ilişkileri anlamayı ve etkin suç önleme stratejilerinin geliştirilmesine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Suç önleme stratejileri, suç korkusunu azaltmaya ve siber zorbalık mağduriyetini engellemeye yönelik önemli araçlar sunmaktadır. Dijital güvenlik önlemleri, farkındalık artırma programları ve yasal düzenlemeler gibi stratejiler, üniversite öğrencilerinin siber ortamda daha güvenli bir deneyim yaşamalarını sağlamada etkili olabilmektedir.
Gereç ve Yöntemler: Bu çalışma, Üsküdar Üniversitesi Bağımlılık ve Adli Bilimler Enstitüsü öğrencileri arasında suç korkusu ve siber zorbalık mağduriyetinin düzeylerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmaya 250 üniversite öğrencisi katılmış ve katılımcılara demografik bilgilerle birlikte Suç Korkusu Ölçeği, Suça Maruz Kalma Risk Algısı Ölçeği, Siber Zorbalık ve Mağduriyet Ölçeği ve Siber Zorbalığa İlişkin Duyarlılık Ölçeği uygulanmıştır. Bu ölçeklerin güvenirlik ve geçerlik düzeyleri kanıtlanmıştır (EK-1). Araştırmada, öğrencilerin suç korkusu, siber mağduriyet ve siber zorbalıkla ilgili algı ve duyarlılık düzeyleri analiz edilmiştir. Çalışma, suç korkusu ve siber zorbalığın üniversite öğrencileri arasında yaygın olduğunu ve bu sorunlarla başa çıkmak için önleyici stratejiler geliştirilmesi gerektiğini ortaya koymuştur. Sonuçlar, suç önleme ve dijital suçlarla mücadele için etkili adli yaklaşımlara yönelik önemli bilgiler sunmaktadır.
Suç Korkusu Üniversite öğrenciler Mağduriyet Siber Zorbalık Suç Önleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siber suç, Suçun Sosyolojik Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 5 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2 |