Bu çalışmada Azerbaycan Orta öğretim öğrencilerinin “Tarih ders kitaplarında kadın tarihinin yer
almasına ilişkin görüşleri nelerdir; cinsiyete göre farklılık göstermekte midir ve öğrenciler kadın tarihinin ders
kitaplarında yer almasıyla ilgili olarak hangi rol ve imajları önermektedir?” sorularına cevap aranmıştır. Türk
öğrencilerin görüşleri ile bir karşılaştırma yapılarak iki ülke arasında farklılıkların ve benzerliklerin ortaya
konması hedeflenmiştir. Çalışmanın modeli betimsel araştırma modelidir. Bu amaçla daha önce Türk öğrencilere
uygulanan açık uçlu iki sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu Azerbaycan öğrencilerine de
uygulanarak elde edilen veriler analiz edilmiştir. Azerbaycan ortaöğretim öğrencilerin Türkiye’deki ortaöğretim
öğrencilerin kadın tarihine yönelik öneri ve görüşlerinde benzerlik söz konusudur. Hem Azerbaycan
öğrencilerinin hem de Türkiye’deki öğrencilerin görüşlerinde ön plana çıkan imajlar lider, kahraman, güçlü,
başarılı kadın imajlarıdır. Öğrencilerin kadınların çok yönlü olarak tarih ders kitaplarında yer alması konusunda
ortak görüşü sahip oldukları da fark edilmektedir. Önerdikleri imaj ve rollerde benzerlik gösterse de
farklılaştıkları hususlar da bulunmaktadır. Azerbaycan öğrencileri Türkiye’deki öğrencilerden farklı olarak,
erkekten üstün kadın imajını önermektedirler.
In this study, some questions are answered concerning the opinions of Azerbaijani high school students
about women’s place in history textbooks; are there differences in their opinions about gender and, which roles
and images are suggested by students for the representation of women’s history in textbooks. The aim has been
to display the differences and similarities between these two countries by a comparison of Turkish and
Azerbaijani student opinion. The model used for the study is a descriptive research model. Semi-structured
interviews consisting of two open-ended questions applied to the Turkish students previously are applied to the
Azerbaijani students also and the data obtained is analyzed. In addition, proposed relationships between image
and gender roles, related to gender, have also been reviewed. Heroic, strong, successful and leading women’s
images come to the forefront in the opinions of both Azerbaijani students and Turkish students. Also revealed is
that the students shared the same opinions on the need for women to be portrayed in multiple roles in history
textbooks. Although the students agreed on this need, their opinions differed on how women should be
portrayed. Azerbaijani students, unlike the students in Turkey, suggested a superior image of women to men.
Other ID | JA88PC89GC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Submission Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 46 |