BibTex RIS Cite

REPRESENTATION OF NATION AND SERVICE IN POLITICAL ADVERTISING AS A METHOD OF PERSUASION

Year 2015, Issue: 47, 35 - 52, 01.01.2015

Abstract

Political parties or their candidates try to get their voters’ support by impressing them with political ads
during election periods. Political advertising has a significant place in such efforts toward political
communication. Political parties make effective use of advertising during both general and local elections.
In this study, "The People Indomitable, Turkey Invincible" and "A Morning in Hakkari," the commercials
that The Justice and Development Party (The AK Party) used for the elections that took place in 30 March 2014,
are analyzed throuoh asemiotic analysis of advertisement. This study examines how these political ads and the
codes that they create on nation and service are represented and shown in the narrative they produce. It is
identified that in political advertisements, those in political power emphasize the concept of service while they
also instill fear into the people.

BİR İKNA YÖNTEMİ OLARAK SİYASAL REKLAMLARDA MİLLET VE HİZMETİN TEMSİLİ

Year 2015, Issue: 47, 35 - 52, 01.01.2015

Abstract

Siyasi parti ya da adayları seçim süreçlerinde siyasal reklamlar ile seçmeni etkileyerek, onların desteğini elde etmeye çalışmaktadırlar. Bu yöndeki siyasal iletişim çalışmaları içerisinde siyasal reklamlar önemli bir yere sahiptir. Siyasi partiler hem genel hem de yerel seçimlerde siyasal reklamları etkin bir şekilde kullanmaktadırlar. Bu çalışma kapsamında 30 Mart 2014 yerel seçimlerinde AK Parti'nin kullanmış olduğu, "Millet Eğilmez Türkiye Yenilmez" ve "Hakkaride Bir Sabah" reklamları göstergebilimsel reklam çözümleme yöntemi ile çözümlenmiştir. Çalışma kapsamında incelenen siyasal reklamların, millet ve hizmet kodlarının üretilen anlatıda nasıl temsil edildikleri ve gösterildikleri irdelenmiştir.Siyasal reklamlarda, siyasi iktidarda bulunanların bir yandan korku çekiciliği diğer yandan pozitif bir anlayışla hizmet kavramının ön plana çıkardıkları tespit edilmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA97ZS64UA
Journal Section Research Article
Authors

Adem Doğan This is me

Ayşe Gül Aslantaş This is me

Publication Date January 1, 2015
Submission Date January 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 47

Cite

APA Doğan, A., & Aslantaş, A. G. (2015). BİR İKNA YÖNTEMİ OLARAK SİYASAL REKLAMLARDA MİLLET VE HİZMETİN TEMSİLİ. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi(47), 35-52.