With this study, secondary school 6. and 7. grade students internet usage situations aimed at social sciences is tried to be determined from the point of parents. In the study, qualitative research approach has been adopted. Semi-structured interview form developed by the researcher has been used to collect datas. Target population of the study is consisted of 50 parents whose children are in 6. and 7. grade in Palandöken, Yakutiye and Aziziye districts of Erzurum. Parents in target population were determined via criterion sampling. Datas determined in the study were analyzed with content analyze. As a result of the interview, 84% of parents indicated that they take precaution for their childrens internet usage time. It has been observed that most of the parents who take precaution for internet using time have standard rules. In the parents meetings, it has been concluded that internet usage has benefits for Social sciences such as providing permanent knowledge, providing learning opportunity with visuality and video, providing quicker access to knowledge, providing opportunity to have idea and providing contemporary data.
Bu araştırmayla ortaokul 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersine yönelik internet kullanma durumları veli penceresinden tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Verileri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini Erzurum ili Palandöken, Yakutiye, Aziziye ilçelerinde 6. ve 7. Sınıfta çocuğu olan 50 veli oluşturmaktadır. Çalışma evrenini oluşturan veliler, ölçüt örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Yapılan görüşme sonucunda velilerin, % 84ü çocuklarının interneti kullanma süresi ile ilgili önlem aldıklarını belirtmişlerdir. İnterneti kullanma süresi ile ilgili önlem alan velilerin büyük bir kısmının standart kuralları olduğu görülmüştür. Veli görüşmelerinde, internet kullanımının Sosyal Bilgiler dersine yönelik, kalıcı öğrenme sağlaması, görsellik ve video yoluyla öğrenme imkânı sağlaması, bilgiye daha hızlı ulaşımı sağlaması, fikir sahibi olma imkânı sağlaması ve güncel veri sağlaması gibi faydaları olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Other ID | JA65PB22AN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2016 |
Submission Date | November 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 57 |