Yolcu taşımacılığında havayolu taşımacılığı, son yıllarda hızla büyüyen bir sektör olarak dikkatleri üzerine çekmektedir. Ülkemiz havayolu yolcu taşımacılığında, 1933 yılında temelleri atılan Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı 1990’lı yıllara kadar tekel niteliğinde hizmet sunmuştur. 2000’li yıllarda kurulan özel havayolu yolcu taşımacılığı şirketleriyle birlikte günümüzde 10 şirket faaliyet göstermektedir. Sivil havacılık işletmeciliğinde rekabet her geçen gün artmaktadır. Rekabet edebilmek içinde maliyetlerin kontrol altında tutulması gerekmektedir. Havayolu yolcu taşımacılığında maliyetler; yakıt, personel ve uçak olmak üzere üç kategoride sınıflandırılmaktadır. 2000’li yılların ortalarında petrol fiyatlarının düşmesi önemli bir maliyet avantajı sağlayarak, rekabet ve hizmet kalitesinin artmasında önemli faktör olmuştur. Havayolu yolcu taşımacılığının maliyet unsurlarından bir diğeri ise personel giderleridir. Bu giderleri azaltmak pek de mümkün değildir. Diğer önemli maliyet unsuru ise uçaklardır. Uçak fiyatlarının yüksek olması şirketlerin uçak satın almalarını engellemektedir. Bu nedenle şirketler finansal kiralama ile uçak satın alma yolunu tercih etmektedir. Bu çalışmada havayolu yolcu taşımacılığında önemli bir maliyet unsuru olan finansal kiralama işleminin aktif kârlılık ve özsermaye kârlılık üzerine etkisi incelenmek istenmektedir. Çalışmanın uygulamasında Avrupa`da faaliyet gösteren 6 şirketin 2008-2012 dönemine ait mali tablo ve operasyonel bilgileri rasyo analizi yönteminde kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda faaliyet kaldıracının aktif ve özsermaye kârlılığı üzerinde önemli bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | March 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 64 |