Conference Paper
PDF EndNote BibTex RIS Cite

Validity Issues in Linked Data Driven IS Research

Year 2018, Volume 2, Issue 1, 33 - 44, 26.06.2018
https://doi.org/10.30801/acin.356598

Abstract

This research adopts a complex system approach to linked data, which has a trace aspect and to examine validation issues in linked data driven IS research. Thereby a relevant question arises: What are the validity issues in the overall network analysis process applied on such linked data? This research argues that validity issues are vital to research in linked data and requires a complex system approach so that true value of linked data can be discerned and applicable to the real-world cases. Particular emphasis is placed on the validation issues in empirical research on linked data concerned with the educational system. This paper should be considered as a contribution to the efforts of those who are struggling with the validity issues in SNA. The intention of the work is to build a checklist that can be used to check the validity of the data, methods, and algorithms for transdisciplinary research teams who utilize theory of networks in general and SNA in particular in a particular domain, which is an educational system for the focus of this research. The findings may help the school administrators, instructors and student advisors in the decision making processes.  

References

  • Dong, X. L., & Srivastava, D. (2015). Big data integration. Synthesis Lectures on Data Management, 7(1), 1-198.
  • Howison, J., Wiggins, A., & Crowston, K. (2011). Validity issues in the use of social network analysis with digital trace data. Journal of the Association for Information Systems, 12(12), 767.
  • Marsh, J. A., Pane, J. F., & Hamilton, L. S. (2006). Making sense of data-driven decision making in education.
  • O'Brien, J. A. (1998). Management information systems: Managing information technology in the networked enterprise. McGraw-Hill Professional.
  • Barabási, A. L. (2016). Network science. Cambridge University Press.
  • Aydın, M. N., Perdahçı, N. Z., (2014). Ağ Bilimi Yaklaşımı Ve Çevrimiçi Etkileşimli Sağlık Platformunun Bir Örnek Olarak İncelenmesi: Informa Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 1(2), 60-80.
  • Moreno, J. L., Whitin, E. S., & Jennings, H. H. (1932). Application of the group method to classification: National Committee on Prisons and Prison Labor. Psychology Abstracts, 6, 2872.
  • Freeman, L. (2004). The development of social network analysis. A Study in the Sociology of Science.
  • Grunspan, D. Z., Wiggins, B. L., & Goodreau, S. M. (2014). Understanding classrooms through social network analysis: A primer for social network analysis in education research. CBE-Life Sciences Education, 13(2), 167-178.
  • Pearson, K. (1896). Mathematical contributions to the theory of evolution. III. Regression, heredity, and panmixia. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series A, containing papers of a mathematical or physical character, 187, 253-318.
  • Newman, M. E. (2002). Assortative mixing in networks. Physical review letters, 89(20), 208701.
  • Bearman, P. S., Moody, J., & Stovel, K. (2004). Chains of affection: The structure of adolescent romantic and sexual networks 1. American journal of sociology, 110(1), 44-91.

İlişkisel Verilere Dayalı Bilişim Sistemleri Araştırmalarında Geçerlik Konuları

Year 2018, Volume 2, Issue 1, 33 - 44, 26.06.2018
https://doi.org/10.30801/acin.356598

Abstract

Bu araştırmada ilişkisel veri odaklı Bilişim Sistemleri araştırmalarında görülen geçerlilik sorunlarını incelemek amacıyla, ilişkisel veri karmaşık sistem yaklaşımı benimsenmiştir. Bu durumda akla şu soru gelmektedir: Buna bezer ilişkisel veri üzerinde yapılan genel ağ analizi çalışmalarında geçerlilik sorunları nelerdir? Bu araştırmada ilişkisel veri araştırmalarında geçerlilik sorunlarının hayati derecede önemli olduğu ve ilişkisel verinin gerçek değerinin anlaşılması için karmaşık sistem yaklaşımının gerekli olduğu savunulmaktadır. Özellikle eğitim sistemleri ile ilgili deneysel araştırmalarda geçerlilik sorunları üzerinde durulmuştur. Bu çalışma Sosyal Ağ Analizinde geçerlilik sorunlarıyla karşılaşanların çabalarına katkı olarak düşünülmelidir. Disiplinlerarası çalışmalarında ağ teorisi özellikle de eğitim alanında Sosyal Ağ Analizi kullanan araştırma ekipleri için veri, metot ve algoritmaların geçerliliğini kontrol etmek amacıyla kullanılacak bir liste oluşturmak hedeflenmektedir. Elde edilen bulgular okul yöneticileri ve öğretmenlere karar verme süreçlerinde yardımcı olabilir.  

References

  • Dong, X. L., & Srivastava, D. (2015). Big data integration. Synthesis Lectures on Data Management, 7(1), 1-198.
  • Howison, J., Wiggins, A., & Crowston, K. (2011). Validity issues in the use of social network analysis with digital trace data. Journal of the Association for Information Systems, 12(12), 767.
  • Marsh, J. A., Pane, J. F., & Hamilton, L. S. (2006). Making sense of data-driven decision making in education.
  • O'Brien, J. A. (1998). Management information systems: Managing information technology in the networked enterprise. McGraw-Hill Professional.
  • Barabási, A. L. (2016). Network science. Cambridge University Press.
  • Aydın, M. N., Perdahçı, N. Z., (2014). Ağ Bilimi Yaklaşımı Ve Çevrimiçi Etkileşimli Sağlık Platformunun Bir Örnek Olarak İncelenmesi: Informa Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 1(2), 60-80.
  • Moreno, J. L., Whitin, E. S., & Jennings, H. H. (1932). Application of the group method to classification: National Committee on Prisons and Prison Labor. Psychology Abstracts, 6, 2872.
  • Freeman, L. (2004). The development of social network analysis. A Study in the Sociology of Science.
  • Grunspan, D. Z., Wiggins, B. L., & Goodreau, S. M. (2014). Understanding classrooms through social network analysis: A primer for social network analysis in education research. CBE-Life Sciences Education, 13(2), 167-178.
  • Pearson, K. (1896). Mathematical contributions to the theory of evolution. III. Regression, heredity, and panmixia. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series A, containing papers of a mathematical or physical character, 187, 253-318.
  • Newman, M. E. (2002). Assortative mixing in networks. Physical review letters, 89(20), 208701.
  • Bearman, P. S., Moody, J., & Stovel, K. (2004). Chains of affection: The structure of adolescent romantic and sexual networks 1. American journal of sociology, 110(1), 44-91.

Details

Primary Language English
Subjects Computer Science, Information System
Journal Section Makaleler
Authors

Ziya Nazim Perdahci> (Primary Author)
MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ
0000-0002-1210-2448
Türkiye


Mehmet Nafiz Aydin This is me

Türkiye


Kenan Kafkas>

0000-0002-1034-569X
Türkiye

Publication Date June 26, 2018
Published in Issue Year 2018, Volume 2, Issue 1

Cite

Bibtex @conference paper { acin356598, journal = {Acta Infologica}, eissn = {2602-3563}, address = {İstanbul Üni. Enformatik Böl. Kalenderhane Mah. 16 Mart Şehitleri Cad. No: 8 Vezneciler Fatih İstanbul}, publisher = {Istanbul University}, year = {2018}, volume = {2}, number = {1}, pages = {33 - 44}, doi = {10.30801/acin.356598}, title = {İlişkisel Verilere Dayalı Bilişim Sistemleri Araştırmalarında Geçerlik Konuları}, key = {cite}, author = {Perdahci, Ziya Nazim and Aydin, Mehmet Nafiz and Kafkas, Kenan} }
APA Perdahci, Z. N. , Aydin, M. N. & Kafkas, K. (2018). İlişkisel Verilere Dayalı Bilişim Sistemleri Araştırmalarında Geçerlik Konuları . Acta Infologica , 2 (1) , 33-44 . DOI: 10.30801/acin.356598
MLA Perdahci, Z. N. , Aydin, M. N. , Kafkas, K. "İlişkisel Verilere Dayalı Bilişim Sistemleri Araştırmalarında Geçerlik Konuları" . Acta Infologica 2 (2018 ): 33-44 <https://dergipark.org.tr/en/pub/acin/issue/33884/356598>
Chicago Perdahci, Z. N. , Aydin, M. N. , Kafkas, K. "İlişkisel Verilere Dayalı Bilişim Sistemleri Araştırmalarında Geçerlik Konuları". Acta Infologica 2 (2018 ): 33-44
RIS TY - JOUR T1 - İlişkisel Verilere Dayalı Bilişim Sistemleri Araştırmalarında Geçerlik Konuları AU - Ziya NazimPerdahci, Mehmet NafizAydin, KenanKafkas Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.30801/acin.356598 DO - 10.30801/acin.356598 T2 - Acta Infologica JF - Journal JO - JOR SP - 33 EP - 44 VL - 2 IS - 1 SN - -2602-3563 M3 - doi: 10.30801/acin.356598 UR - https://doi.org/10.30801/acin.356598 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Acta Infologica İlişkisel Verilere Dayalı Bilişim Sistemleri Araştırmalarında Geçerlik Konuları %A Ziya Nazim Perdahci , Mehmet Nafiz Aydin , Kenan Kafkas %T İlişkisel Verilere Dayalı Bilişim Sistemleri Araştırmalarında Geçerlik Konuları %D 2018 %J Acta Infologica %P -2602-3563 %V 2 %N 1 %R doi: 10.30801/acin.356598 %U 10.30801/acin.356598
ISNAD Perdahci, Ziya Nazim , Aydin, Mehmet Nafiz , Kafkas, Kenan . "İlişkisel Verilere Dayalı Bilişim Sistemleri Araştırmalarında Geçerlik Konuları". Acta Infologica 2 / 1 (June 2018): 33-44 . https://doi.org/10.30801/acin.356598
AMA Perdahci Z. N. , Aydin M. N. , Kafkas K. İlişkisel Verilere Dayalı Bilişim Sistemleri Araştırmalarında Geçerlik Konuları. ACIN. 2018; 2(1): 33-44.
Vancouver Perdahci Z. N. , Aydin M. N. , Kafkas K. İlişkisel Verilere Dayalı Bilişim Sistemleri Araştırmalarında Geçerlik Konuları. Acta Infologica. 2018; 2(1): 33-44.
IEEE Z. N. Perdahci , M. N. Aydin and K. Kafkas , "İlişkisel Verilere Dayalı Bilişim Sistemleri Araştırmalarında Geçerlik Konuları", Acta Infologica, vol. 2, no. 1, pp. 33-44, Jun. 2018, doi:10.30801/acin.356598