The aquaculture sector is a vital source of nutritious and healthy food for populations worldwide, generating employment opportunities and driving economic growth through domestic and international trade. This study aims to analyze the comparative advantages of China, Norway, and Türkiye in foreign trade within the aquaculture sector from 2013 to 2023. The data obtained from TurkStat and Trade Map databases were analyzed using the Revealed Comparative Advantage (RCA) index and product mapping methods. The analysis revealed that China and Norway exhibited a comparative advantage in many aquaculture products, particularly raw aquaculture, and were net exporters. Norway experienced an increase in competitiveness during the study period, while China's competitiveness decreased. Türkiye’s competitiveness in aquaculture lags behind that of China and Norway. While Türkiye has a competitive advantage in primary aquaculture trade, it is disadvantaged in processed aquaculture trade. Türkiye has a significant competitive advantage in the trade of chilled seafood and aquatic invertebrates, excluding crustaceans and molluscs, within the scope of primary aquaculture products. Additionally, the competitive advantages that each of these three countries has in different aquaculture products indicates that they could benefit from trading aquaculture products with each other.
Aquaculture products comparative advantages international competitiveness product mapping international trade
This study does not require ethical declaration.
Bu çalışma, Türkiye'nin Marmara, Ege, Akdeniz, Batı Karadeniz ve Doğu Su ürünleri sektörü, nüfusun besleyici ve sağlıklı gıda ihtiyacını karşılamakta, aynı zamanda istihdam yaratmakta, iç ve uluslararası ticaret yoluyla ülke ekonomilerine katkı sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, 2013-2023 döneminde Çin, Norveç ve Türkiye'nin su ürünleri sektöründeki dış ticaretinde karşılaştırmalı üstünlüğünün analiz edilmesidir. TÜİK ve Trade Map veritabanlarından elde edilen veriler, Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlük (AKÜ) endeksi ve ürün haritalaması yöntemleri ile analiz edilmiştir. Çin ve Norveç’in ham su ürünleri ağırlıklı olmak üzere birçok su ürününde hem karşılaştırmalı üstünlüğe hem net ihracatçı konumda olduğu tespit edilmiştir. İlgili dönemde Norveç rekabet gücünü arttırırken, Çin’in rekabet gücünün azaldığı belirlenmiştir. Türkiye, Çin ve Norveç’e göre su ürünleri rekabetinde daha geride kalmıştır. Türkiye ham su ürünleri ticaretinde rekabet gücüne sahipken, işlenmiş su ürünlerinde dezavantajlı konumdadır. Ham su ürünleri kapsamında soğutulmuş su ürünleri ve kabuklular ile yumuşakçalar dışındaki su omurgasızları ticaretinde Türkiye’nin önemli seviyede rekabet gücüne sahip olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca her üç ülkenin de daha çok farklı su ürünlerinde rekabet avantajına sahip olması, bu üç ülkenin birbiriyle olan su ürünleri ticaretinden kazançlı çıkabileceklerini göstermektedir.
Su ürünleri karşılaştırmalı üstünlükler uluslararası rekabet gücü ürün haritalaması uluslararası ticaret
Bu çalışma etik beyan gerektirmemektedir.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Fisheries Management |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 24, 2025 |
| Publication Date | November 25, 2025 |
| Submission Date | February 26, 2025 |
| Acceptance Date | May 26, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 21 Issue: 4 |