Tourism, while continuing to
show improvement, the competition between businesses is increasing with each
passing day. In order to gain an advantage over their competitors in
increasingly competitive conditions, businesses need to set their own
strategies. The strategy is a collection of results-oriented, effective,
long-term decisions designed to achieve goals, observing the work of
competitors. Competition is to fight in the industry, with strategies that
respond to the needs of customers while meeting their expectations. Therefore,
competition strategies include the idea of making a difference between the
position of businesses and its competitors.
Our research has attempted to reveal the
analysis of what the main competitive strategies that the tourism businesses in
district Safranbolu of Karabük province counts for determining the
competitiveness levels of the hospitality businesses are and how they follow
the path. According to the results of the research, it is understood that the
businesses implement the strategy of focusing mostly than three generic
strategies that Michael Porter identifies as total cost leadership,
differentiation and focusing.
Turizm gelişme göstermeye devam ederken işletmeler arasındaki rekabet de her geçen gün artmaktadır. Artan rekabet koşullarında rakiplerine karşı avantaj sağlamak için işletmelerin kendilerine stratejiler belirlemeleri gerekmektedir. Strateji, amaçlara ulaşmak için oluşturulmuş, rakiplerin çalışmalarını da gözlemleyerek sonuç odaklı, etkin, uzun süreli kararlar topluluğudur. Rekabet ise müşterilerin ihtiyaçlarını karşılarken onların beklentilerine karşılık veren stratejilerle sektörde mücadele etmektir. Dolayısıyla, rekabet stratejileri işletmenin konumu ile rakipleri arasındaki farklılık oluşturma düşüncesini kapsamaktadır.
Araştırmamız Karabük ili Safranbolu ilçesindeki konaklama işletmelerinin rekabet edilebilirlik düzeylerinin tespiti için uyguladıkları temel rekabet stratejilerinin neler olduğu ve nasıl bir yol izlediklerinin analizini ortaya koymaya çalışmıştır. Araştırma sonuçlarına göre işletmelerin Michael Porter’ın toplam maliyet liderliği, farklılaştırma ve odaklanma olarak belirlediği üç jenerik stratejiden çoğunlukla odaklanma stratejisini uyguladıkları anlaşılmıştır.Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | All Sections |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2018 |
Submission Date | November 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |
Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
ACUSBD, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC) ile lisanslanmıştır.