Burnout
syndrome is a major problem is today's business world. There are many internal
and external causes which is born burnout. People do not select occupation
which is appropriate for occupational values so that this is the most important
internal factor of being born burnout or increasing of level of burnout. The
main aim of this study is to analyse which career anchors of teachers effect on
their burnout levels. In this context, literature about career anchors and
burnout level were examined. The relationship between them was investigated on
154 teachers who were working in Hopa. As a result, it was attained the findings
that the security anchor have a positive relationship with the emotional
exhaustion and the lifestyle anchor have a negative relationship with the
emotional exhaustion. Also, it is attained the finding that the lifestyle of
career anchor have a negative relationship with the personal accomplishment.
Regression analysis showed that the security anchor and the lifestyle anchor
have a power of influence on some burnout dimensions.
Tükenmişlik
sendromu günümüz iş dünyasının önemli bir sorunudur. Tükenmişliği doğuran birçok
içsel ve dışsal neden vardır. Bireylerin, mesleki değerleriyle uyumlu bir mesleği
seçmemeleri ise tükenmişliği doğuran ya da düzeyini arttıran önemli bir içsel faktördür.
Bu çalışmanın temel amacı, öğretmenlerin kariyer değerlerinin, tükenmişlik
düzeyleri üzerindeki etkisini incelemektir. Bu bağlamda, kariyer değerleri ve
tükenmişlik konularıyla ile ilgili literatür incelenmiştir. Aralarındaki
ilişki, Hopa ilçesinde görev yapan öğretmenlerin oluşturduğu 154 kişilik bir
örneklem üzerinde araştırılmıştır. Sonuç olarak, güvenlik değerinin duygusal
tükenme ile pozitif yönlü, yaşam tarzı değerinin ise negatif yönlü bir ilişkiye
sahip olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Yaşam tarzı değerinin ise azalan kişisel
başarı boyutuyla negatif yönlü bir ilişkiye sahip olduğu bulgusuna
ulaşılmıştır. Yapılan regresyon analizi; güvenlik ve yaşam tarzı değerlenin,
bazı tükenmişlik boyutları üzerinde etkileme gücüne sahip olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Contents |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | October 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
ACUSBD, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC) ile lisanslanmıştır.