The study was conducted in the spring semester of the
2018-2019 academic year with the aim of evaluating the communication skills and
the factors affecting the communication skills development in the 1st and 4th grade students of the university. Data were collected
using “Personal Information Form” and “Communication Skills Assessment Scale”.
1. The mean scores of the classes were 101.2 ± 1.286 and 98.8 ± 1.414,
respectively. In the whole sample, the SANS score ranged between 68 and 123, with
a mean of 100.2 ± .956.The communication skills of female students were found
to be significantly higher than the male students. The variables such as age,
type, mother education, father education and place of residence were found to
be ineffective on communication skills.
Çalışma iletişim
becerileri ve etkileyen etmenlerin değerlendirilmesi amacı ile 2018-2019 eğitim
öğretim yılı bahar yarıyılında, üniversite 1.(n:79) ve 4.(n:56) sınıf öğrencilerinde,
iletişim beceri gelişimini irdelemek amacı ile yürütülmüştür. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu” ve
“İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği (İBDÖ)” kullanılarak toplanmıştır. Çalışmada
non-parametrik testler kullanılmıştır. 1. sınıfların İBDÖ puanları ortalaması 101.2
± 1.286 puan iken, 4. sınıfların ortalaması 98.8 ± 1.414 puan olarak hesaplanmıştır.
Örneklemin genelinde ise İBDÖ puanı 68 ile 123 arasında değişmekte olup
örneklem ortalaması 100.2 ± .956 puandır. Öğrencilerin İBDÖ puan ortalamaları
sınıfa göre farklılık göstermemektedir. Kız öğrencilerin iletişim becerisi
erkeklerden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Yaş, aile tipi, anne eğitimi, baba
eğitimi ve yaşanılan yer gibi değişkenlerin iletişim becerisi üzerinde etkisiz
olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Contents |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | July 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |
Artvin Coruh University International Journal of Social Sciences
ACUSBD is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC).