Research Article
BibTex RIS Cite

A Second Constitutional Period Urban Madrasah Library: Library Of Bursa Tedrisat-i Cedide-i Ilmiye

Year 2019, Volume: 6 Issue: 1, 42 - 51, 30.06.2019

Abstract

Discussions about the madrasah reform were
intensified with the Second Constitutional era and the libraries came to the
agenda as extensions of new madrasah models. The Tedrisat-ı Cedide-i İlmiye
Library in Bursa, which is the subject of this article, is thought to be
designed as a new madrasah library model. This article focuses on the directive
of the library in question. Because the directive is elaboration of the rules
of the library administration in detail and the rules give too many details
about the new form of madrasah libraries. This study examines establishment of
a library in province, its space, management, collection development and user
services. The study aims to make a modest contribution to the history of
Ottoman librarianship of the era of the Second Constitutional

References

  • Arabacı, C. (1998). Osmanlı Döneminde Konya Medreseleri. Konya Ticaret Odası Kültür ve Eğitim Yayınları: Konya.
  • Atay, H. (1983). Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Aydın B. ve Erünsal, İ. (2019). Tereke Kayıtlarına Göre Bursa’da Sahaflık. Osmanlı Kültür Tarihinin Bilinmeyenleri içinde, (s. 166), İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Başkanlık Osmanlı Arşivi (t.y.). Maarif Nezareti Kütübhane-i Umumi, 9/27.
  • Bursa’da Cemiyet-i İlmiye, Medrese İtikadları, 21 Şaban 1331, no: 10, s.76.
  • Bursa Vilayet Salnamesi. (1911). Bursa Vilayet Matbaası, s. 313-314.
  • Cemiyet-i İlmiye-i İslamiye Selanik Vilayeti Heyet-i İdaresi. (1912). Medreselerimiz. Beyanü’l-Hak, 51(2), s. 1078-1080.
  • Çavdar, R. T. (1989). Bursa Kütüphaneleri. Kütüphanecilik Dergisi: Belge Bilgi Kütüphane Araştırmaları, 2, 101-117.
  • Çavdar, R. T. (1995). Tanzimattan Cumhuriyet’e Kadar Osmanlı Kütüphanelerinin Gelişimi. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erünsal, İ. (2005). Tanzimattan Sonra Vakıf Kütüphaneleri: Sona Doğru. Türklük Bilgisi Araştırmaları, 29, 165-179.
  • Erünsal, İ. (2008). Tanzimattan Sonra Türk Kütüphaneciliği ile İlgili Belgeler. Osmanlı Araştırmaları, 31, 229-339.
  • Erünsal, İ. (2013). Osmanlılarda Sahaflık ve Sahaflar. Timaş Tarih: İstanbul.
  • Erünsal, İ. (2015). Osmanlılarda Kütüphaneler ve Kütüphanecilik. Timaş Yayınları: İstanbul.
  • Güldöşüren, A. (2018). İki Farklı Merkez İki Farklı Nizamnâme: 1914 Islah-ı Medâris ve 1921 Medâris-i İlmiye Nizamnâmesi. Osmanlı Medreseleri Eğitim Yönetim ve Finans. F.
  • Aydın, M. Zengin, K. Cevherli ve Y. Kaymaz (ed). içinde (ss. 585-620), İstanbul: Mahya Yayınları.
  • Kaplanoğlu, R. (2013). 1830-1843 Yılları Nüfus Defterlerine Göre Bursanın Ekonomik ve Sosyal Yapısı. Bursa: Nilüfer Belediyesi.
  • Medâris-i İlmiye Nizamnamesine Zeyl Olarak Tanzim Olunan Taşra Medâris Nizamnamesi, İstanbul: Matbaa-i Amire, 1326.
  • Ölmez, A. (2014). II. Meşrutiyet Devrinde Osmanlı Medreselerinde Reform Çabaları ve Merkezileşme. Vakıflar Dergisi, 41, 127-140.
  • Sarıkaya, Y. (1997). Medreseler ve Modernleşme. İz Yayıncılık: İstanbul.
  • Tutsak, S. (2002). İzmir’de Eğitim ve Eğitimciler (1850-1950). Kültür Bakanlığı: Ankara.
  • Tutsak, S. (2016). İzmir’de Eğitim ve Eğitimciler (1850-1950). Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Türe, İ. ve Düzdağ, E. (ed). (2016). Meşrutiyetten Cumhuriyete Yakın Tarihimizin Belgesi 1908-1925 Sırâtımüstakim c.7. İstanbul: Bağcılar Belediyesi. s. 332-334.
  • Uyanık, E. ve Çam, İ. D. (1949). II. Meşrutiyet Döneminde Medreselerde Islahat Tartışmaları. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 43(2). s. 257.
  • Vaiziye Medresesi. 27.03.2019 tarihinde http://www.bursa.com.tr/vaiziye-medresesi-248.html adresinden erişildi.
  • Yazıcı, N. (1993). Islâh-ı Medâris Öncesi Karahisar-ı Sahib’te Medreseler. 3. Afyonkarahisar Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri içinde (ss.43-48), Afyon: Afyon Belediyesi.
  • Yazıcı, N. (1994). Son Dönemde Karahisar-ı Sahib Medreseleri ve Islah-ı Medaris Uygulaması. Belleten, 58(223), 635-657
  • Yazıcı, N. (2001). Osmanlı Son Dönemi Taşra Medreseleri Üzerine Bazı Düşünceler. Osmanlı Dünyasından Bilim ve Eğitim Milletlerarası Kongresi Tebliğleri içinde (s.589-590), İstanbul: İslam Tarih, Sanat ve Kültür Araştırma Merkezi.
  • Yılmaz, H. (2016). Osmanlı Son Döneminde Medreselerin Islahı ve Panislamizm Tartışmaları Bağlamında Bir Medrese: Kudüs Selâhaddîn-i Eyyûbî Külliye-i İslâmiyesi ve Külliye Talimatnamesi. Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 51, 79-113.
  • Zengin, Z. S. (2002). II. Meşrutiyette Medreseler ve Din Eğitimi (1908-1918). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Zengin, Z. S. (2004). Tanzimat Dönemi Osmanlı Örgün Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi ve Öğretimi (1839-1876). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.

II. Meşrutiyet Dönemi Taşrasında Bir Medrese Kütüphanesi: Bursa Tedrisat-ı Cedide-i İlmiye Kütüphanesi

Year 2019, Volume: 6 Issue: 1, 42 - 51, 30.06.2019

Abstract

II. Meşrutiyet’le birlikte medrese ıslahatına
ilişkin tartışmalar yoğunlaşmış, tasarlanan yeni medrese modellerinin uzantısı
olarak kütüphaneler gündeme gelmiştir. Makaleye konu olan Bursa’daki Tedrisat-ı
Cedide-i İlmiye Kütüphanesi’nin de “yeni medrese kütüphanesi” modeli olarak
tasarlandığı düşünülmektedir. Bu makale söz konusu kütüphanenin talimatnamesine
odaklanmıştır. Çünkü kütüphane idaresi ile ilgili kuralların detaylı bir
şekilde ele alındığı bu kurallar manzumesi, medrese kütüphanelerinin yeni formuna
dair birçok ayrıntıyı ifade etmektedir. Bu çalışma ile taşradaki bir medrese
kütüphanesinin kuruluşu, mekanı, yönetimi, işletme biçimi, koleksiyon oluşturma
şekli ve kullanıcı hizmetleri ortaya konmaktadır. Böylece Meşrutiyet dönemi
Osmanlı kütüphanecilik tarihine mütevazi bir katkı sağlanması hedeflenmektedir

References

  • Arabacı, C. (1998). Osmanlı Döneminde Konya Medreseleri. Konya Ticaret Odası Kültür ve Eğitim Yayınları: Konya.
  • Atay, H. (1983). Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Aydın B. ve Erünsal, İ. (2019). Tereke Kayıtlarına Göre Bursa’da Sahaflık. Osmanlı Kültür Tarihinin Bilinmeyenleri içinde, (s. 166), İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Başkanlık Osmanlı Arşivi (t.y.). Maarif Nezareti Kütübhane-i Umumi, 9/27.
  • Bursa’da Cemiyet-i İlmiye, Medrese İtikadları, 21 Şaban 1331, no: 10, s.76.
  • Bursa Vilayet Salnamesi. (1911). Bursa Vilayet Matbaası, s. 313-314.
  • Cemiyet-i İlmiye-i İslamiye Selanik Vilayeti Heyet-i İdaresi. (1912). Medreselerimiz. Beyanü’l-Hak, 51(2), s. 1078-1080.
  • Çavdar, R. T. (1989). Bursa Kütüphaneleri. Kütüphanecilik Dergisi: Belge Bilgi Kütüphane Araştırmaları, 2, 101-117.
  • Çavdar, R. T. (1995). Tanzimattan Cumhuriyet’e Kadar Osmanlı Kütüphanelerinin Gelişimi. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erünsal, İ. (2005). Tanzimattan Sonra Vakıf Kütüphaneleri: Sona Doğru. Türklük Bilgisi Araştırmaları, 29, 165-179.
  • Erünsal, İ. (2008). Tanzimattan Sonra Türk Kütüphaneciliği ile İlgili Belgeler. Osmanlı Araştırmaları, 31, 229-339.
  • Erünsal, İ. (2013). Osmanlılarda Sahaflık ve Sahaflar. Timaş Tarih: İstanbul.
  • Erünsal, İ. (2015). Osmanlılarda Kütüphaneler ve Kütüphanecilik. Timaş Yayınları: İstanbul.
  • Güldöşüren, A. (2018). İki Farklı Merkez İki Farklı Nizamnâme: 1914 Islah-ı Medâris ve 1921 Medâris-i İlmiye Nizamnâmesi. Osmanlı Medreseleri Eğitim Yönetim ve Finans. F.
  • Aydın, M. Zengin, K. Cevherli ve Y. Kaymaz (ed). içinde (ss. 585-620), İstanbul: Mahya Yayınları.
  • Kaplanoğlu, R. (2013). 1830-1843 Yılları Nüfus Defterlerine Göre Bursanın Ekonomik ve Sosyal Yapısı. Bursa: Nilüfer Belediyesi.
  • Medâris-i İlmiye Nizamnamesine Zeyl Olarak Tanzim Olunan Taşra Medâris Nizamnamesi, İstanbul: Matbaa-i Amire, 1326.
  • Ölmez, A. (2014). II. Meşrutiyet Devrinde Osmanlı Medreselerinde Reform Çabaları ve Merkezileşme. Vakıflar Dergisi, 41, 127-140.
  • Sarıkaya, Y. (1997). Medreseler ve Modernleşme. İz Yayıncılık: İstanbul.
  • Tutsak, S. (2002). İzmir’de Eğitim ve Eğitimciler (1850-1950). Kültür Bakanlığı: Ankara.
  • Tutsak, S. (2016). İzmir’de Eğitim ve Eğitimciler (1850-1950). Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Türe, İ. ve Düzdağ, E. (ed). (2016). Meşrutiyetten Cumhuriyete Yakın Tarihimizin Belgesi 1908-1925 Sırâtımüstakim c.7. İstanbul: Bağcılar Belediyesi. s. 332-334.
  • Uyanık, E. ve Çam, İ. D. (1949). II. Meşrutiyet Döneminde Medreselerde Islahat Tartışmaları. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 43(2). s. 257.
  • Vaiziye Medresesi. 27.03.2019 tarihinde http://www.bursa.com.tr/vaiziye-medresesi-248.html adresinden erişildi.
  • Yazıcı, N. (1993). Islâh-ı Medâris Öncesi Karahisar-ı Sahib’te Medreseler. 3. Afyonkarahisar Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri içinde (ss.43-48), Afyon: Afyon Belediyesi.
  • Yazıcı, N. (1994). Son Dönemde Karahisar-ı Sahib Medreseleri ve Islah-ı Medaris Uygulaması. Belleten, 58(223), 635-657
  • Yazıcı, N. (2001). Osmanlı Son Dönemi Taşra Medreseleri Üzerine Bazı Düşünceler. Osmanlı Dünyasından Bilim ve Eğitim Milletlerarası Kongresi Tebliğleri içinde (s.589-590), İstanbul: İslam Tarih, Sanat ve Kültür Araştırma Merkezi.
  • Yılmaz, H. (2016). Osmanlı Son Döneminde Medreselerin Islahı ve Panislamizm Tartışmaları Bağlamında Bir Medrese: Kudüs Selâhaddîn-i Eyyûbî Külliye-i İslâmiyesi ve Külliye Talimatnamesi. Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 51, 79-113.
  • Zengin, Z. S. (2002). II. Meşrutiyette Medreseler ve Din Eğitimi (1908-1918). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Zengin, Z. S. (2004). Tanzimat Dönemi Osmanlı Örgün Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi ve Öğretimi (1839-1876). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Library and Information Studies
Journal Section Refereed Articles
Authors

Filiz Dığıroğlu

Publication Date June 30, 2019
Acceptance Date June 26, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Dığıroğlu, F. (2019). II. Meşrutiyet Dönemi Taşrasında Bir Medrese Kütüphanesi: Bursa Tedrisat-ı Cedide-i İlmiye Kütüphanesi. Arşiv Dünyası, 6(1), 42-51.

18203  20422 23360

The journal's archive updating works are still proceeding. It can be able to reached our previous issues soon.