Sağlık çalışanlarının iş ortamında sosyalleşmesi, kariyer yollarını şekillendirmede ve mesleki gelişimlerini desteklemede kritik bir rol oynamaktadır. Bu süreç çalışanların işlerine olan bağlılıklarını artırırken, aynı zamanda örgütsel ve duygusal bağlılığı da güçlendirmekte; dolayısıyla bireysel ve örgütsel performansı olumlu yönde etkileyebilmektedir. Sağlık çalışanlarının iş ortamında kurdukları sağlıklı sosyal ilişkiler, işlerini daha verimli ve etkili bir şekilde yapmalarına yardımcı olabilmektedir. Çalışanların işten ayrılma niyetinde olmaları ise süreci olumsuz etkileyebilmektedir. Bu çalışma, sağlık çalışanlarında örgütsel sosyalleşmenin kariyer gelişimi, duygusal bağlılık ve işten ayrılma niyetine etkisini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında veriler, İstanbul’daki üç özel hastanede görev yapan toplam 515 sağlık çalışanından anket formu aracılığıyla toplanmış olup, verilerin analizi SPSS 26.0 paket programında %95 güven aralığında gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların sosyo-demografik özellikleri tanımlayıcı istatistikler ile analiz edilmiş olup, değişkenler arası ilişki korelasyon analizi ve örgütsel sosyalleşmenin diğer değişkenlere olan etkisi ise regresyon analizi ile belirlenmiştir. Çalışma bulgularına göre, korelasyon analizi sonucunda örgütsel sosyalleşme ile kariyer gelişimi ve duygusal bağlılık arasında pozitif yönlü ilişki bulunurken, işten ayrılma niyeti arasında negatif yönlü ilişki tespit edilmiştir. Regresyon analizi sonucunda ise, örgütsel sosyalleşme, çalışanların kariyer gelişimini ve duygusal bağlılık düzeylerini artırırken, işten ayrılma niyetini ise anlamlı bir şekilde azalttığı görülmüştür.
The socialization of healthcare workers in the workplace plays a crucial role in shaping career paths and supporting professional development. This process enhances employees’ job commitment, strengthens organizational and emotional attachment, and positively influences both individual and institutional performance. Healthy workplace relationships enable healthcare professionals to perform their duties more effectively, whereas turnover intention may undermine this process. This study aimed to examine the effect of organizational socialization on career development, emotional commitment, and turnover intention among healthcare workers. Data were collected via a structured questionnaire from 515 healthcare professionals employed in three private hospitals in Istanbul, and analyses were performed using SPSS 26.0 with a 95% confidence interval. Descriptive statistics summarized socio-demographic characteristics, correlation analysis assessed relationships among variables, and regression analysis determined the predictive effects of organizational socialization. The results indicated that organizational socialization was positively associated with career development and emotional commitment, but negatively associated with turnover intention. Regression analysis confirmed that organizational socialization significantly increased career development and emotional commitment while reducing turnover intention.
Ethics committee approval dated 14.08.2020 was obtained from Istanbul Medeniyet University Social and Human Sciences Research and Publication Ethics Committee for the study. All participants voluntarily consented to participate in the study, and all procedures were conducted in accordance with the principles of the Declaration of Helsinki.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Policy and Administration (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | December 31, 2025 |
| Submission Date | July 14, 2024 |
| Acceptance Date | December 31, 2024 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |
All articles published in ADAM ACADEMY are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0). This license permits reproduction, distribution, data mining, indexing, and dissemination across search engines, websites, blogs, and other platforms, provided that proper attribution is given to the original articles, datasets, graphics, and supplementary materials.
Open access is a principle that facilitates interdisciplinary communication and fosters collaboration across different fields. In line with this approach, ADAM ACADEMY contributes added value to its field by ensuring broad accessibility and promoting a transparent evaluation process for its publications.