Aim: This study aimed to explore the dental students’ contemporary oral hygiene practices, their knowledge of oral care procedures, and determine the effect of dental education on eventual changes in the oral hygiene habits of the students of two different dental faculties.
Methods: This study included 377 students in two dental faculties. Habits, knowledge, and attitudes regarding dental care were obtained from the questionnaire. Statistical analysis of the data was performed by applying the Chi-Square test.
Results:
The students at Ankara Medipol University (52.3%) had a significantly higher knowledge of the working principle of power toothbrushes (oscillating-rotating) (p<0.05) compared to the students at Cankiri Karatekin University (45.1%). 36,6% of the students at Ankara Medipol University preferred essential oil, whereas 29% at Cankiri Karatekin University preferred chlorhexidine. Those who used essential oils among those studying at Ankara Medipol University were 36.6%, significantly higher than those at Cankiri Karatekin University 26.1%.The dental students' answers regarding the questions about types of interdental aids used and tongue cleaning methods did not differ significantly (p>0,05).Students at both universities stated that they did not know how plaque disclosing tablets work and did not use them before brushing their teeth.
Conclusion: Our study shows that oral hygiene knowledge is inadequate among dental students, but dentists, who form the basis of public oral and dental health, should set an example for public health. Therefore, students’ knowledge of contemporary oral hygiene procedures needs to be improved in the preclinical education.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, diş hekimliği öğrencilerinin güncel ağız hijyeni uygulamaları, ağız bakımı prosedürleri hakkındaki bilgilerini araştırmak ve diş hekimliği eğitiminin iki farklı diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin ağız hijyeni alışkanlıkları üzerindeki etkisini belirlemektir.
Yöntem: Bu çalışmaya iki dişhekimliği fakültesinden 377 öğrenci katıldı. Oral hijyen ile ilgili alışkanlıklar, bilgi ve tutumlar anket yoluyla elde edildi. Verilerin istatistiksel analizi Ki-Kare testi uygulanarak yapıldı.
Bulgular: Ankara Medipol Üniversitesi öğrencileri (%52,3) Çankırı Karatekin Üniversitesi öğrencilerine (%45,1) kıyasla elektrikli diş fırçalarının çalışma prensibi hakkında anlamlı derecede daha fazla bilgiye sahipti (p<0,05). Ankara Medipol Üniversitesi'ndeki öğrencilerin %36,6'sı esansiyel yağ içeren gargaraları tercih ederken, Çankırı Karatekin Üniversitesi'ndeki öğrencilerin %29'unun klorheksidini tercih ettiği görüldü. Ankara Medipol Üniversitesi'nde okuyan öğrencilerden esansiyel yağ içeren gargara kullananlar %36,6 ile Çankırı Karatekin Üniversitesi'nde okuyan öğrencilerden %26,1 ile anlamlı derecede yüksekti. Diş hekimliği öğrencilerinin arayüz temizliği için kullandıkları araçlar ve dil temizleme yöntemleri ile ilgili sorulara verdikleri cevaplar arasında anlamlı bir fark bulunmadı (p>0,05).
Sonuç: Çalışma sonucunda, toplum ağız ve diş sağlığının temelini oluşturan dişhekimliği öğrencilerinin ağız hijyeni bilgilerinin yetersiz olduğu görüldü. Bu nedenle, öğrencilerin güncel ağız hijyeni prosedürleri hakkındaki bilgilerinin klinik öncesi eğitimde geliştirilmesi gerektiği düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Periodontics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | October 30, 2024 |
Acceptance Date | December 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 3 |
Founded: 2022
Period: 3 Issues Per Year
Publisher: Akdeniz University