Aim
This study aimed to evaluate parental satisfaction regarding prefabricated zirconia crowns applied to primary molar teeth.
Material and Methods
The study included 53 children aged 5-11 years, who received prefabricated zirconia crowns on primary molars at the Department of Pediatric Dentistry, Faculty of Dentistry, Akdeniz University, along with their parents. Parental satisfaction was assessed using a 5-point Likert scale across five parameters: appearance, color, shape, size, and durability. Additionally, the impact of the child's gender on parental satisfaction was examined, and the data were statistically analyzed. The data were analyzed using the SPSS software; in addition to descriptive statistics, Kruskal-Wallis, Mann-Whitney U, and chi-square (χ²) tests were applied (P < 0.05).
Results
All parents rated the durability of prefabricated zirconia crowns as “very satisfied.” Furthermore, 92% were very satisfied with the appearance, 91% with the color, 94.3% with the shape, and 92.4% with the size of the crowns. No statistically significant effect of the child’s gender on parental satisfaction was found (P > 0.05).
Conclusion
Prefabricated zirconia crowns stand out as an aesthetic and durable restorative option that is highly accepted by parents. Consistent with the literature, prefabricated zirconia crowns were found to be highly accepted both aesthetically and functionally. This study demonstrates not only the clinical success of these crowns but also their high level of psychosocial acceptance.
This study was conducted in accordance with the ethical principles of the Declaration of Helsinki. Ethical approval was obtained from the Clinical Research Ethics Committee of Akdeniz University Faculty of Medicine (Approval No: 70904504/400). Informed consent was obtained from all participants. The authors assume full scientific and ethical responsibility for all stages of the study.
TDK-2016-1761
Amaç
Bu çalışmada, süt azı dişlerine uygulanan hazır zirkonyum kuronlara yönelik ebeveyn memnuniyetinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler
Çalışmaya, Akdeniz Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Pedodonti Anabilim Dalı’nda tedavi gören ve süt azı dişlerine hazır zirkonyum kuron uygulanan 5-11 yaş aralığındaki 53 çocuk hasta ve ebeveynleri dahil edilmiştir. Ebeveynlerin hazır zirkonyum kuronlara ilişkin memnuniyet düzeyi; görünüm, renk, şekil, boyut ve dayanıklılık başlıkları altında 5’li likert ölçeği kullanılarak değerlendirilmiştir. Ayrıca çocukların cinsiyetinin memnuniyet üzerine etkisi incelenmiştir. Veriler SPSS programı ile analiz edilmiş; tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra Kruskal-Wallis, Mann-Whitney U ve ki kare (χ²) testleri uygulanmıştır (P < 0.05).
Bulgular
Ebeveynlerin tamamı hazır zirkonyum kuronların dayanıklılığını “çok memnun” düzeyinde değerlendirmiştir. Görünüm açısından %92’si, renk açısından %91’i, şekil açısından %94,3’ü ve boyut açısından %92,4’ü “çok memnun” olduğunu belirtmiştir. Çocukların cinsiyetinin ebeveyn memnuniyeti üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi saptanmamıştır (P > 0.05). Sonuç
Hazır zirkonyum kronlar, ebeveynler tarafından yüksek oranda kabul gören, estetik ve dayanıklı bir restoratif seçenek olarak öne çıkmaktadır. Literatürle tutarlı şekilde, hazır zirkonyum kuronların hem estetik hem de fonksiyonel olarak yüksek kabul gördüğü belirlenmiştir. Bu çalışma, hazır zirkonyum kuronların klinik başarılarının yanı sıra psikososyal kabul düzeyinin de oldukça yüksek olduğunu göstermektedir.
Bu çalışma, Helsinki Bildirgesi'nin etik ilkelerine uygun olarak yürütülmüştür. Araştırma için Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu'ndan onay alınmıştır (Karar No: 70904504/400). Çalışmaya katılan tüm bireylerden bilgilendirilmiş onam alınmıştır. Yazarlar, çalışmanın her aşamasında bilimsel ve etik sorumluluğu üstlenmiştir.
Akdeniz Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
TDK-2016-1761
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Paedodontics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | TDK-2016-1761 |
Publication Date | August 28, 2025 |
Submission Date | May 15, 2025 |
Acceptance Date | June 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 2 |
Founded: 2022
Period: 3 Issues Per Year
Publisher: Akdeniz University