Research Article
BibTex RIS Cite

SOCIAL SCIENCES TEACHING: THEY DISCOVERED FOR US

Year 2016, Volume: 1 Issue: 1, 37 - 46, 16.01.2017

Abstract



The aim of this study is to determine the effect of using
documentary on student achievement and attitudes in Social Sciences lessons.
The research is designed according to the pre-test post-test experimental
design with control group which is one of the models of experimental research.
Seventh grade students from an elementary school in the city centre of Muğla
attended the study in 2013-2014 academic years. In control and experimental
groups, 70 students were included in the study. The documentaries prepared in
parallel with the content and subjects of the lesson were implemented on the
experimental group during three weeks. In
the research, “Science in Time Academic Achievement Test” which is prepared by
the researcher and aimed to determine the academic achievement level of 7th
grade students on Social Sciences lesson was used as a data collection tool.
The groups were determined randomly. Conducting the lesson using documentaries
statistically increased the achievement of the students in experimental group.
In the same way, pre-test and post-test scores of the students in control group
on which traditional teaching methods were implemented differ significantly. As
in the experimental group, post-test scores of the students in control group
are higher than the pre-test scores. When it is compared to the achievement level
acquired from experimental group, the increase in control group is lower.
According to the results, it is seen that conducting the lesson using
documentaries provides the students much more achievement compared to the
instruction with traditional teaching methods and it contributes in a positive
way.




References

  • Akbaş, O. (2011), “Bir Öğrenme Nesnesi Olarak Eğitsel Kısa Filmler: Öğretmen Adaylarının Çektikleri Eğitsel Kısa Filmler Üzerine Bir Değerlendirme”. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 27,16.
  • Ata, B. (2010). Sosyal bilgiler öğretim programı. İçinde C. Öztürk (Ed.), Sosyal bilgiler Öğretimi: Demokratik Vatandaşlık Eğitimi (s. 33-47). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ata, B. (2013). Bilim Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Aydın, Y. (2004). Sosyal Bilgiler Dersinde Görsel Materyal Kullanımının Başarıya ve Derse Karşı Tutuma Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, G. (2007). Deneysel desenler: Ön test son test kontrol gruplu desen. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Dark, M. (2005). Using science fiction movies in introductoryphysics. ThePhysicsTeacher, 43, 463-465.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, (EFMED), 2 (1), 19-37.
  • Demiralp, N. (2007), “Coğrafya Eğitiminde Materyaller ve 2005 Coğrafya Dersi Öğretim Programı”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 373-384.
  • Demircioğlu, İ.H. (2007), “Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi”. Bilig Dergisi, 42, 81.
  • Demirel, Ö. (2002), Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı, Ankara: Pegem A.
  • Efthimiou, C. J. ve Llevwellyn, R. A. (2004a). “Physics in films” a newapproachtoteachingscience. http://arxiv.org/abs/physics/0404064.
  • Eren, H., Gözaydın, N., Parlatır, İ., Tekin, T. ve Zülfikar, H. (1988), Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basım Evi.
  • Fichter, J. (2006). Sosyoloji nedir? 8. baskı. (N. Çelebi, Çev.), Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi 1997).
  • Kaya, E. (2012). “İlköğretim Öğrencilerinin Küresel Konumlandırma Becerileriyle Medyadan Yararlanma Durumları Ve Sosyal Bilgiler Dersindeki Başarıları Arasındaki İlişki”. TSA Dergisi, 16(2).
  • Karaasar, N. (2005).Bilimsel Araştırma Yöntemi.15. Baskı. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Luis Alvarez, J., Miller, P., Levy, J., & Svejenova, S. (2004). Journeys To The Self: Usıng Movıe Dırectors In The Classroom. Journal of Management Education, 28(3), 33.
  • MEB. (2008a).İlköğretim 1-5. Sınıflar Programları Tanıtım El Kitabı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB.(2008b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 5-6. Sınıflar Öğretim Programı(Taslak Basım).Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB.(2008c). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6-7. Sınıflar Öğretim Programı ve Klavuzu (Taslak Basım).Ankara: MEB Yayınevi
  • Remy, R.C. (1990).TheNeedforScience/Techonology/Society in theSocialStudies, SocialEducaiton: Apr 1990; 54,4;Academic Research Library.
  • Şahin, Y. T. (2000). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde Çoklu Ortamların (Multimedya) Etkililiği, Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı 1.
  • Tezcan, M. (1993). Sosyolojiye Giriş, Ankara: TDFO
  • Tolan, B. (1983). Toplumbilimlerine Giriş, Ankara: Savaş Yayınları.

Sosyal Bilgiler Öğretimi, Onlar Bizim İçin Keşfetti

Year 2016, Volume: 1 Issue: 1, 37 - 46, 16.01.2017

Abstract

Bu
çalışmada, öğrencilerin Sosyal Bilgiler derslerinde belgesel film kullanımının
akademik başarıya yönelik etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.  Araştırmanın yöntemi ön test son test kontrol
gruplu deneysel çalışma olarak belirlenmiştir. Araştırmaya 2013-2014 eğitim-öğretim
yılında Muğla il merkezinde yer alan bir ortaokuldan yedinci sınıf öğrencileri
katılmıştır. Deney ve kontrol gruplarında toplam 70 öğrenci araştırmaya
alınmıştır. Araştırmacı tarafından dersin konularına paralel ve ders içeriğine uygun
olarak hazırlanan belgeseller deney grubuna üç hafta süresince uygulanmıştır.
Araştırmada veri
toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ve 7. sınıf
öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersi akademik başarı düzeylerini belirlemeyi
amaçlayan “Zaman İçinde Bilim Ünitesi Akademik Başarı Testi” kullanılmıştır.
Gruplar random yöntemi ile belirlenmiştir. Dersin belgesel kullanılarak
işlenmesi deney grubundaki öğrencilerin başarılarını istatistikî olarak
arttırmaktadır. Aynı şekilde Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında
öngörülen öğretim yöntemlerinin kullanıldığı kontrol grubu öğrencilerinin
öntest ve sontest başarı puanları arasında da anlamlı bir farklılık
gözlenmiştir. Kontrol grubunda yer alan öğrencilerin akademik başarıları da
deney grubunda olduğu gibi sontest başarı puanları, öntest başarı puanlarına
göre daha yüksektir. Fakat deney grubunda elde edilen başarı düzeyi ile
karşılaştırıldığında, kontrol grubunda bu artış daha düşük düzeyde
gerçekleşmiştir. Elde edilen sonuçlara göre dersin belgesel ile öğretiminin
geleneksel öğretim yöntemleri ile yapılan öğretime kıyasla daha fazla başarı
sağlayarak dersin öğretiminde olumlu yönde katkısı olduğu görülmüştür. 

References

  • Akbaş, O. (2011), “Bir Öğrenme Nesnesi Olarak Eğitsel Kısa Filmler: Öğretmen Adaylarının Çektikleri Eğitsel Kısa Filmler Üzerine Bir Değerlendirme”. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 27,16.
  • Ata, B. (2010). Sosyal bilgiler öğretim programı. İçinde C. Öztürk (Ed.), Sosyal bilgiler Öğretimi: Demokratik Vatandaşlık Eğitimi (s. 33-47). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ata, B. (2013). Bilim Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Aydın, Y. (2004). Sosyal Bilgiler Dersinde Görsel Materyal Kullanımının Başarıya ve Derse Karşı Tutuma Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, G. (2007). Deneysel desenler: Ön test son test kontrol gruplu desen. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Dark, M. (2005). Using science fiction movies in introductoryphysics. ThePhysicsTeacher, 43, 463-465.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, (EFMED), 2 (1), 19-37.
  • Demiralp, N. (2007), “Coğrafya Eğitiminde Materyaller ve 2005 Coğrafya Dersi Öğretim Programı”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 373-384.
  • Demircioğlu, İ.H. (2007), “Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi”. Bilig Dergisi, 42, 81.
  • Demirel, Ö. (2002), Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı, Ankara: Pegem A.
  • Efthimiou, C. J. ve Llevwellyn, R. A. (2004a). “Physics in films” a newapproachtoteachingscience. http://arxiv.org/abs/physics/0404064.
  • Eren, H., Gözaydın, N., Parlatır, İ., Tekin, T. ve Zülfikar, H. (1988), Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basım Evi.
  • Fichter, J. (2006). Sosyoloji nedir? 8. baskı. (N. Çelebi, Çev.), Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi 1997).
  • Kaya, E. (2012). “İlköğretim Öğrencilerinin Küresel Konumlandırma Becerileriyle Medyadan Yararlanma Durumları Ve Sosyal Bilgiler Dersindeki Başarıları Arasındaki İlişki”. TSA Dergisi, 16(2).
  • Karaasar, N. (2005).Bilimsel Araştırma Yöntemi.15. Baskı. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Luis Alvarez, J., Miller, P., Levy, J., & Svejenova, S. (2004). Journeys To The Self: Usıng Movıe Dırectors In The Classroom. Journal of Management Education, 28(3), 33.
  • MEB. (2008a).İlköğretim 1-5. Sınıflar Programları Tanıtım El Kitabı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB.(2008b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 5-6. Sınıflar Öğretim Programı(Taslak Basım).Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB.(2008c). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6-7. Sınıflar Öğretim Programı ve Klavuzu (Taslak Basım).Ankara: MEB Yayınevi
  • Remy, R.C. (1990).TheNeedforScience/Techonology/Society in theSocialStudies, SocialEducaiton: Apr 1990; 54,4;Academic Research Library.
  • Şahin, Y. T. (2000). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde Çoklu Ortamların (Multimedya) Etkililiği, Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı 1.
  • Tezcan, M. (1993). Sosyolojiye Giriş, Ankara: TDFO
  • Tolan, B. (1983). Toplumbilimlerine Giriş, Ankara: Savaş Yayınları.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Burcu Kocabıyık Kaymak

Publication Date January 16, 2017
Submission Date January 18, 2017
Published in Issue Year 2016 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Kocabıyık Kaymak, B. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Onlar Bizim İçin Keşfetti. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, 1(1), 37-46.
AMA Kocabıyık Kaymak B. Sosyal Bilgiler Öğretimi, Onlar Bizim İçin Keşfetti. (REJ). January 2017;1(1):37-46.
Chicago Kocabıyık Kaymak, Burcu. “Sosyal Bilgiler Öğretimi, Onlar Bizim İçin Keşfetti”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi 1, no. 1 (January 2017): 37-46.
EndNote Kocabıyık Kaymak B (January 1, 2017) Sosyal Bilgiler Öğretimi, Onlar Bizim İçin Keşfetti. Araştırma ve Deneyim Dergisi 1 1 37–46.
IEEE B. Kocabıyık Kaymak, “Sosyal Bilgiler Öğretimi, Onlar Bizim İçin Keşfetti”, (REJ), vol. 1, no. 1, pp. 37–46, 2017.
ISNAD Kocabıyık Kaymak, Burcu. “Sosyal Bilgiler Öğretimi, Onlar Bizim İçin Keşfetti”. Araştırma ve Deneyim Dergisi 1/1 (January 2017), 37-46.
JAMA Kocabıyık Kaymak B. Sosyal Bilgiler Öğretimi, Onlar Bizim İçin Keşfetti. (REJ). 2017;1:37–46.
MLA Kocabıyık Kaymak, Burcu. “Sosyal Bilgiler Öğretimi, Onlar Bizim İçin Keşfetti”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, vol. 1, no. 1, 2017, pp. 37-46.
Vancouver Kocabıyık Kaymak B. Sosyal Bilgiler Öğretimi, Onlar Bizim İçin Keşfetti. (REJ). 2017;1(1):37-46.