Martin Lings (Shaykh Abu Bakr Sirāj al-Din) is an intellectual who has come to be known by literate people nowadays, especially as an authority in the theoretical and practical aspects of tasawwuf. As a successor of René Guénon and Fritjhof Schuon, he is one of the key representatives of the Traditionalist School. The purpose of this article is to determine and examine the doctrine that underlies primary component of Martin Lings’s sufi thought. This is important because the understanding of the wahdat al-wujud (unity of being) lies at the basis of his sufi thought. Meanwhile such an evaluation can also contribute to tasawwuf research on the Traditionalist School. Lings holds a significant role within this school of thought. Lings, who is one of the leading figures in this field through his ecploration of symbolism in the works of major European literary figures -especially William Shakespeare- as well as in his studies on ancient wisdom traditions, provides insights into the contemporary relevance of the wahdat al-wujud. While focusing only on Martin Lings’s interpretation on wahdat al-wujud, this study will not address its epistemological signifance. In this sense, the study is essentially concerned with determining what kind of approach Martin Lings takes toward the wahdat al-wujud, which is central to his sufi thought, rather than offering a critique of it. According to him, wahdat al-wujud is not merely a doctrine that emerged with Ibn al-ʿArabī, but rather a truth that has existed since the earliest periods of Islam. His contributions are also valuable in demonstrating how sufi thought has been received within the geographical and societal context in which he lived. In addition to these, in the introduction, Martin Lings’s life, his affiliation with the Traditionalist School and his thoughts on Ibn al-ʿArabī will be briefly mentioned in order to place his thought into proper context. In this study, a qualitative content analysis approach was adopted.
Martin Lings (Ebûbekir Sirâceddin) günümüzde okur-yazarlar tarafından tanınan ve ayrıca daha hususî anlamda tasavvuf çalışmaları konusunda hem nazarî hem de amelî yönüyle bilinen bir entelektüeldir. René Guénon ve Fritjhof Schuon’dan sonra Gelenekselci Ekol’ü yaşatmaya devam eden önemli temsilcilerdendir. Bu çalışmanın amacı Martin Lings’in tasavvufî düşüncesinin temelinde yer alan doktrinin belirlenmesi ve incelenmesidir. Onun tasavvuf düşüncesinin temelinde vahdet-i vücûd anlayışı yatmaktadır. Ayrıca böylesi bir değerlendirme Gelenekselci Ekol üzerine yapılacak tasavvuf araştırmalarına da katkı sağlayabilir. Lings bu ekol içerisinde önemli bir role sahiptir. Kadim irfan gelenekleri ve başta William Shakespeare olmak üzere bilhassa Avrupa’da yaşamış önemli edebiyatçılar üzerine yaptığı çalışmalarında semboller üzerine yoğunlaşan ve bu alanda yetkin isimlerden biri olan Lings’in vahdet-i vücûd üzerine yaptığı değerlendirmelerin günümüzde bu düşüncenin nasıl işleneceği hususunda bir fikir verebileceği düşünülmüştür. Bu yazıda vahdet-i vücûdun epistemolojik değeri üzerinde durulmayacak, yalnızca Martin Lings’in vahdet-i vücûd hakkındaki yorumlarına odaklanılacaktır. Bu anlamda çalışma, esasen vahdet-i vücûdun bir değerlendirmesi değil Martin Lings’in vahdet-i vücûd hakkında nasıl bir yaklaşıma sahip olduğunun tespit edilmesidir. Ona göre vahdet-i vücûd yalnızca İbnü’l-Arabî ile ortaya çıkmış bir doktrin değil, İslâm’ın ilk dönemlerinden itibaren mevcut bir hakîkattir. Lings’e dair bu yorumların değerlendirilmesi, yaşadığı coğrafya ve toplum bakımından tasavvuf düşüncesinin nasıl alımlandığını gösterme noktasında da katkı sağlayacaktır. Bunların yanı sıra girişte Martin Lings’in düşüncesinin doğru bir temele oturtulması adına hayatı, Gelenekselci Ekol ile irtibatı ve İbnü’l-Arabî hakkındaki düşüncelerine de kısaca temas edilecektir. Çalışmada nitel içerik analiz yöntemi kullanılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sufism |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | May 3, 2025 |
Acceptance Date | June 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 17 |