Objective:
This
study was carried out in order to determine the level of knowledge
about nursing department students' follow-up and care of the drains.
Method:
This
identificatory and cross-sectional study was carried out with 233
students (second, third and fourth grade students) who took Surgical
Nursing course at departmant of Nursing science during spring term in
2016-2017 academic year and accepted to participate the study
voluntarily.
The
data were collected by the researchers by using “Student
Introduction Form’’ and “Information Evaluation Form Concerning
Usage and Treatment of Drain’’.
The data obtained were evaluated using the percentage distributions,
averages and chi-square test using descriptive statistics in the SPSS
23 program. The statistical significance limit was accepted as
p<0.05.
Results:
%53.07
(n= 233) participated in the study, %73.4 (n= 171) of the students
were girls, %36.9 (n= 86) were in the third grade and %83.7 (n= 195)
and %7.3 (n= 17) were working in the health sector. It was determined
that %63.5 of the students (n= 148) had been educated about the
follow-up and care of the drains, and %50.6 (n= 118). The students
responded correctly to the information evaluation questions prepared
by the researchers by %55. In
our study, when the relationship between students’ classes and the
questions relating to basic informations about practicte and
maintenance of drain, it is indicated that second year students’
rate of knowing the correct answer (%43.3) is higher than upper
students.
Conclusion:
It
was noted that nursing students' knowledge levels about drains were
not sufficient in the results obtained. This lack of knowledge is
considered to be due, in particular, to changes in the type of drain
and the lack of relevant clinical practice courses for students as
they progress through a higher class.
Amaç:
Bu
çalışma hemşirelik bölümü öğrencilerinin dren takibi ve
bakımı konusundaki bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem:
Tanımlayıcı
ve kesitsel nitelikteki bu çalışma 2016-2017 Eğitim-Öğretim
Yılı Bahar Yarıyılı’nda Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik bölümünde Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği dersini
almış (ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri)
çalışmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 233 öğrenci
ile gerçekleştirildi. Veriler araştırmacılar tarafından
“Öğrenci Tanıtım Formu” ve “Dren
Uygulama ve Bakımına İlişkin Bilgi Değerlendirme Formu”
kullanılarak toplandı. Elde
edilen veriler SPSS 23 programında tanımlayıcı istatistikler
kullanılarak yüzdelik dağılımlar, ortalamalar ve ki-kare testi
kullanılarak değerlendirildi. İstatistiksel anlamlılık sınırı
p< 0.05 olarak kabul edildi.
Bulgular:
Çalışmaya
%53.07 (n=233) oranında katılım sağlandı, öğrencilerin %73.4’ü
(n=171) kız , %36.9’u (n=86) üçüncü sınıf , %83.7’sinin
(n=195) herhangi bir meslek eğitimi vermeyen liseden mezun olduğu,
%7.3’ünün (n=17) sağlık sektöründe çalıştığı
belirlendi. Öğrencilerin %63.5’inin (n=148) dren takibi ve bakımı
konusunda daha önce eğitim aldığı, %50.6’sının (n=118) dreni
olan bir hastaya bakım verdiği belirlendi. Öğrenciler,
araştırmacılar tarafından hazırlanan bilgi değerlendirme
sorularına %55 oranında doğru cevap verdiği saptandı.
Çalışmamızda
öğrencilerin sınıfları ile dren uygulaması ve bakımına
ilişkin temel bilgileri içeren sorular arasındaki ilişki
incelendiğinde ikinci sınıf öğrencilerinin üst sınıflara göre
doğru bilme oranının (%44.3) daha yüksek olduğu belirlendi.
Sonuç:
Elde
edilen sonuçlarda hemşirelik öğrencilerinin drenler konusunda
bilgi düzeylerinin yeterli olmadığı kaydedildi. Bu bilgi
yetersizliğinin özellikle dren tipindeki değişikler ve
öğrencilerin bir üst sınıfa geçtikçe bu konuyla ilgili klinik
uygulamalı derslerin bulunmamasından kaynaklandığı
düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2019 |
Submission Date | December 8, 2018 |
Acceptance Date | February 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |