Aim: The aim of the study was to examine pregnant women’s COVID-19-related knowledge and attitudes, and their levels of depression, anxiety, and stress.
Materials and Methods: This is a descriptive study. Data were collected online between May 28, 2020 and June 20, 2020 from 348 pregnant women using the Questionnaire Form and the Depression Stress and Anxiety Scale Turkish Short Form.
Results: The median age of pregnant women was 26 (18-43) years. The median COVID-19 knowledge score of pregnant women was 84 (52-96). In the study, 83.9% of the pregnant women worried that “COVID-19 infection would transmit to their baby". While 19% of the pregnant women have “depression” 29.6% of the pregnant women have “anxiety” and 19.8% of the pregnant women have "stress".
Conclusion: COVID-19-related knowledge level of pregnant women was “good”. The frequency of depression, anxiety, and stress of pregnant women during the pandemic period was similar to pre-pandemic data.
Amaç: Çalışmanın amacı, gebe kadınların COVID-19 ile ilgili bilgi ve tutumlarını ile depresyon, anksiyete ve stres düzeylerini incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı bir çalışmadır. Veriler 28 Mayıs 2020 ile 20 Haziran 2020 tarihleri arasında 348 gebeden Anket Formu ile Depresyon Stres ve Anksiyete Ölçeği Türkçe Kısa Formu kullanılarak çevrimiçi toplanmıştır.
Bulgular: Gebe kadınların ortanca yaşı 26 (18-43)’idi. Gebe kadınların COVID-19 bilgi puanı ortancası 84 (52-96)’idi. Çalışmada gebe kadınların %83,9'u “COVID-19 enfeksiyonunun bebeğine geçeceğinden” endişelenirken, gebelerin %19'unda “depresyon”, %29,6'sında “anksiyete” ve %19,8'inde "stres" varlığı saptanmıştır.
Sonuç: Gebelerin COVID-19 ile ilgili bilgi düzeyi “iyi” idi. Pandemi döneminde gebe kadınların depresyon, anksiyete ve stres sıklığı, pandemi öncesi verilere benzerdi.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2021 |
Submission Date | October 25, 2020 |
Acceptance Date | December 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 |