Aim: The aim of the present study is to determine the effect of basketball training on the creatinine, urea, and electrolyte balance of basketball players.
Materials and Methods: The present was conducted by a total of 34 healthy young boys. Participants were randomly divided into 2 groups to be the control group (n=17) and the training group (n=17). The training groups underwent two hours of basketball training for five days a week in a span of eight weeks.
Results: As the results of the present study, urea, creatinine, and plasma mineral levels increased statistically significant. Creatinine, urea, and blood urea nitrogen were significantly affected by the training (p<0.005). Sodium, potassium, phosphorus, chlorine (p<0.05), magnesium, calcium and iron (p<0.005) levels were also significantly affected by the training.
Conclusion: The regular exercise training increased the levels of urea, creatinine and plasma minerals by affecting the creatinine, urea and electrolyte balance of basketball players.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, sekiz haftalık basketbol antrenmanının basketbolcularda kreatinin, üre ve elektrolit dengesine etkisini belirlemektir.
Gereç ve Yöntem: Mevcut çalışmaya, 34 sağlıklı genç erkek çocuk dâhil edildi. Katılımcılar rastgele bir kontrol grubuna (n=17) ve bir egzersiz grubuna (n=17) ayrıldı. Egzersiz grubuna sekiz hafta süre ile haftada beş gün iki saat basketbol eğitimi verildi.
Bulgular: Çalışmada üre, kreatinin ve plazma mineral seviyeleri istatistiksel olarak anlamlı artış gösterdi. Egzersiz grubunda kreatinin, üre ve kan üre nitrojeni değerleri (p<0,005) ile sodyum, potasyum, fosfor, klor (p<0,005), magnezyum, kalsiyum ve demir (p<0,05) seviyeleri de önemli ölçüde etkilendi.
Sonuç: Düzenli egzersiz eğitimi, basketbolcuların kreatinin, üre ve elektrolit dengesini etkileyerek üre, kreatinin ve plazma mineral seviyelerini artırmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2021 |
Submission Date | January 16, 2021 |
Acceptance Date | April 12, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |