Amaç
Bu çalışmanın amacı, ebeveynlerin dişlerin sürme sırası ve zamanları hakkındaki bilgi düzeyleri ile daimi ve süt dişleri ayırt etme yeteneklerini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntem
Çalışmaya, yeterli kooperasyon düzeyine sahip karma dentisyon dönemindeki çocuk gönüllüler dahil edilmiştir. Ebeveynlerden yüz yüze görüşme yoluyla hazırlanan anketlerdeki soruları yanıtlamaları istenmiştir. İncelenen veriler arasında sosyodemografik bilgiler, dişlerin erüpsiyonuna ilişkin ebeveyn farkındalığı ve ebeveynin daimi/süt dişleri ayırt etme yeteneği bulunmaktadır. Ailelere çocuklarının mandbular ve maksiller sağ taraftaki dişleri gösterilerek süt veya daimi diş olarak belirtmeleri istenmiş ve doğru bilinen toplam diş sayısı hesaplanmıştır. Ek olarak çocukların ağız içi muayenesi tamamlanmış, çürük, kayıp ve dolgu yapılmış süt/daimi (dmft/DMFT) diş skorları kaydedilmiştir.
Bulgular
Araştırmaya dahil edilen 50 hastanın yaşları 5.3-12.8 yıl arasında değişmektedir (ortalama±SD 8.121±1.524). Tüm katılımcıların dmft ve DMFT skorlarının ortalamaları sırasıyla 6.52±3.17 ve 0.96±1.26 olarak hesaplanmıştır. Dişlerin sürme sırası ve zamanına ilişkin bilgi düzeyini ölçmeye yönelik sorulan beş sorunun tamamını sadece iki (%4) ebeveyn doğru yanıtlamışken, en fazla bir soruyu doğru bilen ebevenylerin oranı ise %34’tür. Ebeveynlere hekim tarafından gösterilen toplam 97 daimi birinci molar dişin %37.1’inin kalıcı dişler olduğu ayırt edilebilmiştir. Bu değer tüm dişler (n=574) için %76.5’tir. Ebeveynlerin sadece %12’si çocuklarının ağzında bulunan tüm süt ve daimi dişleri doğru olarak ayırt edebilmiştir.
Sonuç
Ebeveynler dişlerin erüpsiyon zamanları ve daimi birinci molar dişler hakkında yeterli bilgiye sahip değildir. Ebeveynlere kazandırılacak olan daimi birinci molar diş farkındalığı, bu dişlerin korunmasının sağlanması, gerekli tedavilerinin ihmal edilmemesi ve erken daimi diş kayıplarının önüne geçilebilmesi adına büyük bir önem taşımaktadır.
Aim
The aim of this study was to evaluate the level of knowledge of parents regarding the eruption sequence and their ability in distinguishing permanent teeth and primary teeth.
Material and Methods
The parents of children with mixed dentition were asked to answer a questionnaire by a face-to-face interview. The evaluated data included sociodemographic variables, parental awareness of tooth eruption sequence, and the parent's ability to distinguish between permanent and primary teeth. Parents were asked whether each of their children’s teeth on the maxillary and mandibular right side was a primary or permanent tooth and correct answer score was calculated. Dental examination of children was completed and the number of decayed, missing, and filled primary/permanent (dmft/DMFT) teeth was recorded.
Results
Fifty children between 5.3-12.8 years (mean±SD=8.121±1.524) were included. The mean dmft and DMFT scores of all participants were 6.52±3.17 and 0.96±1.26, respectively. Only two of the parents (4%) answered all questions, which aimed to asses the level of knowledge regarding eruption sequence, correctly. Additionally, 34% of the parents provided an answer that was correct for at least one of the questions. 97 permanent first molars (FPMs) were pointed to the parents and %37.1 could be distinguished as a permanent tooth. For all teeth (n=574), this value was 76.5%. Only 12 percent of the parents were able to correctly identify all primary and permanent teeth.
Conclusion
Parental knowledge regarding the eruption sequence, and especially about FPMs was insufficient. Awareness of the parents regarding permanent first molars is crucial in order to preserve these teeth by not neglecting the indicated treatments and to prevent early tooth loss.
Parental knowledge First permanent molars Primary teeth Permanent teeth
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Diş Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 3 |