Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigating The Art Teacher Candidates’ General Self-Efficacy Believes in Terms of Miscellaneous Variables

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 1, 29 - 36, 01.06.2017

Öz

The purpose of this study is to determine whether there is a significant difference between the art teacher candidates’ general self-efficacy believes in terms of their genders, grades, ages, the high schools they graduated, the places, which they grew up and their monthly incomes of their families. The data was collected by the General Self-Efficacy Scale developed by Shwarzer and Jerusalem (1995), which was adapted into Turkish culture by Aypay (2010) and Personal Information Form, which was developed by the researcher. The study group was 123 art and teacher candidates who get education from Adnan Menderes University Department of Art Education in spring semester of 2016-2017. Independent samples t test and one-way analysis of variance (ANOVA) was used to analyse the findings. The results have shown that there was no significant difference between participants general self-efficacy believes in terms of their genders, grades, ages, the high schools they graduated, the places, which they grow up, and their monthly incomes of their families. The results were discussed in the light of the literature.

Kaynakça

  • Aypay, A. (2010). Genel öz yeterlik ölçeğinin (GÖYÖ) Türkçe’ye uyarlama çalışması. İnönü
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 11(2), 113-131.
  • Bandura, A. (1993). Perceiver self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist , 28(2), 117-148.
  • Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. Freeman, New York.
  • Coakes, S. J. (2005). SPSS: Analysis Without Anguish: Version 12.0 for Windows. Wiley, Queensland.
  • Chen, G., Gully, S. M., & Eden, D. (2004). General self-efficacy and self-esteem: toward theoretical and empirical distinction between correlated self-evaluations. Journal of Organizational Behavior, 25, 375-395.
  • Kaptan, S. (1991). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Bilim Kitap Kırtasiye Ltd. Şti., Ankara.
  • Morgan, T. C. (1995). Psikolojiye Giriş. Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları Yayın No:1 Meteksan A.Ş., Ankara.
  • Özmenteş, S. (2011). Müzik öğretimine yönelik özyeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. 2. Conference on New Trends of Education and Their Implications. Antalya.
  • Rimm, H., & Jerusalem, M. (1999). Adaptation and validation of an Estonian version of the general self-efficacy scale (eses). Anxiety, Stress, and Coping (Anxiety Stress Coping), 12(3), 329-345.
  • Sarı, İ., Yenigün, Ö., Altıncı, E. E., Öztürk, A. (2011). Temel psikolojik ihtiyaçların tatmininin genel öz yeterlik ve sürekli kaygı üzerine etkisi (Sakarya üniversitesi spor yöneticiliği bölümü örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 9(4), 149-156.
  • Scholz, U., & Schwarzer, R. (2005). The general self-efficacy scale: Multicultural validation studies. The Journal of Psychology. 139(5), 439-457.
  • Senemoğlu, N. (2003). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Allyn and Bacon, Boston.
  • Topoğlu, O. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik özyeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Human Sciences. 11(2), 730-743.
  • Uysal, İ. (2013). Akademisyenlerin genel öz-yeterlik inançları: AİBÜ eğitim fakültesi örneği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 3(2), 144-151.
  • Uysal, İ., Kösemen, S. (2013). Öğretmen adaylarının genel öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 2(2), 217-226.
  • Yeşilyaprak, B. (2002). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, F. ve İlhan, İ. Ö. (2010). Genel özyeterlilik ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi. 21(4), 301-308.

Resim-İş Öğretmeni Adaylarının Genel Özyeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 1, 29 - 36, 01.06.2017

Öz

Bu çalışmada Eğitim Fakültesi Resim-İş Anabilim Dalı öğrencilerinin genel özyeterlik inançlarının hangi seviyede olduğu belirlenerek onların bu inançlarının cinsiyetlerine, sınıflarına, yaşlarına, mezun oldukları lise türüne, çocukluklarının geçtiği yerleşim yerinin türüne ve ailelerinin aylık gelirlerine göre anlamlı fark gösterip göstermediğinin ortaya konması amaçlanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ve Eğitim Fakültesi Resim-İş Anabilim Dalı öğrencilerinin genel özyeterlik inançlarını ölçmek amacıyla Genel Özyeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 bahar yarıyılında Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim görmekte olan 123 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde bağımsız örneklemler için t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda Eğitim Fakültesi Resim-İş Eğitimi öğrencilerinin genel özyeterlik inançlarının yüksek olduğu ve katılımcıların genel özyeterlik inançlarının onların cinsiyetlerine, sınıflarına, yaşlarına, mezun oldukları lise türüne, çocukluklarının geçtiği yerleşim yerinin türüne ve ailelerinin aylık gelirlerine göre anlamlı fark göstermediği ortaya konmuştur. Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Aypay, A. (2010). Genel öz yeterlik ölçeğinin (GÖYÖ) Türkçe’ye uyarlama çalışması. İnönü
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 11(2), 113-131.
  • Bandura, A. (1993). Perceiver self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist , 28(2), 117-148.
  • Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. Freeman, New York.
  • Coakes, S. J. (2005). SPSS: Analysis Without Anguish: Version 12.0 for Windows. Wiley, Queensland.
  • Chen, G., Gully, S. M., & Eden, D. (2004). General self-efficacy and self-esteem: toward theoretical and empirical distinction between correlated self-evaluations. Journal of Organizational Behavior, 25, 375-395.
  • Kaptan, S. (1991). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Bilim Kitap Kırtasiye Ltd. Şti., Ankara.
  • Morgan, T. C. (1995). Psikolojiye Giriş. Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları Yayın No:1 Meteksan A.Ş., Ankara.
  • Özmenteş, S. (2011). Müzik öğretimine yönelik özyeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. 2. Conference on New Trends of Education and Their Implications. Antalya.
  • Rimm, H., & Jerusalem, M. (1999). Adaptation and validation of an Estonian version of the general self-efficacy scale (eses). Anxiety, Stress, and Coping (Anxiety Stress Coping), 12(3), 329-345.
  • Sarı, İ., Yenigün, Ö., Altıncı, E. E., Öztürk, A. (2011). Temel psikolojik ihtiyaçların tatmininin genel öz yeterlik ve sürekli kaygı üzerine etkisi (Sakarya üniversitesi spor yöneticiliği bölümü örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 9(4), 149-156.
  • Scholz, U., & Schwarzer, R. (2005). The general self-efficacy scale: Multicultural validation studies. The Journal of Psychology. 139(5), 439-457.
  • Senemoğlu, N. (2003). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Allyn and Bacon, Boston.
  • Topoğlu, O. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik özyeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Human Sciences. 11(2), 730-743.
  • Uysal, İ. (2013). Akademisyenlerin genel öz-yeterlik inançları: AİBÜ eğitim fakültesi örneği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 3(2), 144-151.
  • Uysal, İ., Kösemen, S. (2013). Öğretmen adaylarının genel öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 2(2), 217-226.
  • Yeşilyaprak, B. (2002). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, F. ve İlhan, İ. Ö. (2010). Genel özyeterlilik ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi. 21(4), 301-308.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elçin Ünal Öney

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 12 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ünal Öney, E. (2017). Resim-İş Öğretmeni Adaylarının Genel Özyeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 29-36.