Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of the Last Fifteen Years Studies in the Comparative Education Area in Terms of Different Variables

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 2, 28 - 40, 31.12.2017

Öz

The purpose of this
study is to examine articles and thesises that are about comparative education,
conducted in 15 years and in Turkey in terms of different variables. For this
purpose; 128 articles which were published in last 15 years in national or international
journals and 173 thesis having the term of comparative education in their
titles or key words are examined. Data were analyzed with content analysis.
During the content analysis; the study was conducted as determining five
different variable as; (a) publishing year and education level (just for
thesis), (b) approach, (c) pattern,  (d)
the countries that were compared. It can be seen that until 2009, there have
been just few studies about comparative education. At most, in 2010, 2012,
2014, 2015 thesis studies were increased. According to the countries that
comparison were made, at most England and Germany with Turkey comparisons were
made. According to patterns and approaches, in total 50 articles' and 1 thesis'
patterns and approaches were not determined. Moreover, according to the
examination, alot of thesis and articles were short in method part.

Kaynakça

  • Ada, S., ve Baysal, Z. N. (2008). Türkiye Ve Avrupa Birliği'ne Üye Bazı Ülkelerin Eğitim Yapıları Ve Yönetimleri Açısından Karşılaştırılması. Avrupa Araştırmaları Dergisi. 16:(1&2), 1-23.
  • Alexander, R., Broadfoot, P., ve Phillips, D. (Eds.). (1999). Learning From Comparing: New Directions In Comparative Education Research: Volume 1: Contexts, Classrooms And Outcomes. Symposium Books Ltd.
  • Altıntaş, S. ve Görgen, İ. (2014). Türkiye ile Güney Kore’nin matematik öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Nwsa-Education Sciences.9:(2): 191-216.
  • Akgul, G., Cokamay, G., & Demir, E. (2016). Predictors of Teacher Support: Turkey and Shanghai in the Programme for International Student Assessment, 2012. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 115-132.
  • Aydın, A., Sarıer, Y., & Uysal, Ş. (2012). Sosyoekonomik ve sosyokültürel değişkenler açısından PISA matematik sonuçlarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 37(164).
  • Aynal, S. (2012). Karşılaştırmalı eğitim Kimliği, (Ed: Aynal, S.), Karşılaştırmalı eğitim Yansımaları (217-231), Ankara: Pegem Akademi.
  • Bray, M. (2003). Comparative education in the era of globalisation: evolution, missions and roles. Policy Futures In Education, 1(2), 209-224.
  • Bray, M.; Adamson, B. ve Mason, M. (2014). Different Models, Different Emphases, Different İnsights. In Comparative Education Research (pp. 417-436). Springer International Publishing.
  • Cramer, J.F. ve G.S. Browne (1982). Çağdaş Eğitim Milli Eğitim Sistemleri Üzerine Bir İnceleme. (Çev. F. Oğuzkan) İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Çubukçu, Z., Yılmaz, B. Y. ve İnci, T. (2016). Karşılaştırmalı Eğitim Programları Araştırma Eğilimlerinin Belirlenmesi–Bir İçerik Analizi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(1), 446-468.
  • Delibaş, H. (2007). Türkiye, İngiltere, Almanya ve Finlandiya Biyoloji öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demir, G. T. (2017). 1918-1938 yılları arasında yayınlanan egitim dergilerindeki karşılaştırmalı eğitim makaleleri. Cumhuriyet International Journal Of Education, 6(1), 15-25
  • Demirkasımoğlu, N. (2011). Türk eğitim sisteminde bir alt sistem olan denetim sisteminin seçilmiş bazı ülkelerin denetim sistemleri ile karşılaştırılması, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23: (23), 23-48.
  • Erdoğan, İ. (2003), Karşılaştırmalı eğitim: Türk Eğitim Bilimleri Çalışmaları İçinde Önemsenmesi Gereken Bir Alan, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1:(3), 265-282
  • Ergün, M. (1985). Karşılaştırmalı eğitim. Malatya http://mustafaergun.com.tr/wordpress/wp-conten t/uploa ds/ 201 5 / 11/kegitim-1.pdf. 20.05.2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Hans, N. (2013). Comparative Education(RLE Edu A) London: Routledge-Kegan Paul.
  • Keskin, Ö. A. (2014).Dünyada karşılaştırmalı eğitim tarihi ve çalışmalarının gerekliliği. (pp. 63). 3. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu Bildiri Tam Metin Kitabı, 25-27 Haziran 2014, Sakarya
  • Karakaya Polat, R. ve Pratchett, L. (2014). Citizenship In The Age Of The Internet: A Comparative Analysis Of Britain And Turkey.Citizenship Studies,18(1), 63-80.
  • Korkmaz, C. ve Şahin, M. (2013). 2009 Pisa Başarılarına Göre Ülkelerin Genel Ve İnsani Gelişmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(22), 225-247.
  • Külekçi, E., ve Bulut, L. (2010). Türkiye ve ABD’deki öğretmen yetiştirme sistemlerinin karşılaştırılması. (pp. 11-13) In International Conference On New Trends In Education And Their Implications (Iconte).
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: A Sourcebook. Beverly Hills: Sage Publications.
  • Neff, K. A.; Lauwerys, J. A. ve Varış, F. (1979). Mukayeseli Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Neuman, W. L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri nitel ve nicel yaklaşımlar (4. bs.). İstanbul: Yayın Odası.
  • Phillips, D. ve Schweisfurth, M. (2006). Comparative and International Education. An Introduction to Theory, Method And Practice. London/Ny: Continuum International Publishing Group
  • Özmusul, M. & Kaya, A. (2014). Türkiye’nin Pısa 2009 ve 2012 sonuçlarına ilişkin karşılaştırmalı bir analiz. Journal Of European Education, 4(1), 23-40.
  • Pisa (2015). Pisa Result in Focus. 05.05.2017 Tarihinde Ulaşılmıştır. Https://Www.Oecd.Org/Pisa/Pisa-2015-Results-İn-Focus.Pdf.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Gerçek Dünya Araştırmaları (Çev.:Şakir Çınkır ve Nihan Demirkasımoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Saraçoğlu, A.S. (1992). Türk Ve Japon Öğretmen Yetiştirme Sistemlerinin Karşılaştırılması. İzmir: Ege Basımevi.
  • Sel, V. G. (2004). Dünyada Ve Türkiye’de Karşılaştırmalı eğitim: Kavram, Kapsam Ve Eğilimler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya
  • Suri, H. & Clarke, D. (2009). Advancements ın research synthesis methods: from a methodologically ınclusive perspective. Review Of Educational Research, 79:(1), 395- 430.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlik. Ankara: Seçkin.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tanrıverdi, B. ve Apak, Ö. (2010). Türkiye, Finlandiya ve İrlanda ilköğretim programlarının medya okur-yazarlığı eğitimi açısından karşılaştırılması. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10:(2), 1153-1213.
  • Tatlı, S. ve Adıgüzel, O. C. (2012). Türkiye’deki lisansüstü karşılaştırmalı eğitim tezlerinin çok boyutlu bir incelemesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12:(1), 143-150.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik Analizi Ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Türkoğlu, A. (1985). Fransa, İsveç Ve Romanya Eğitim Sistemleri, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Basımevi.
  • Unesco (1955). World Survey Of Education: Paris.
  • Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı eğitim Bilimi, Ankara: Eylül Kitabevi.
  • Yüksel, İ. ve Sağlam, M. (2012). Karşılaştırmalı eğitimde Araştırma Yaklaşımları, Yöntemleri Ve Türleri, (Ed: Aynal, S.), Karşılaştırmalı eğitim Yansımaları. (ss 35-36) (1. Baskı), Pegem Akademi: Ankara.

Karşılaştırmalı Eğitim Alanında 15 Yılda Yapılan Çalışmaların Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 2, 28 - 40, 31.12.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı
15 yılda Türkiye’de karşılaştırmalı eğitim üzerine gerçekleştirilen makale ve
tezleri farklı değişkenler açısından incelemektir. Bu amaç doğrultusunda 15
yılda ulusal ve uluslararası dergilerde ve lisansüstü eğitim tezlerinin
başlığında ve de anahtar sözcüklerinde karşılaştırmalı eğitim terimi geçen 128
makale ve 173 tez incelenmiştir. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz
edilmiştir. İçerik analizi gerçekleştirilirken (a) Yayın yılı ve öğrenim düzeyi
(sadece tezler için), (b) Yaklaşım, (c) Karşılaştırma yapılan alanlar ve (d)
Karşılaştırma yapılan ülkeler olmak üzere beş farklı değişken belirlenerek
çalışma yapılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, 2009 yılına kadar
karşılaştırmalı eğitim alanında çok fazla çalışma yapılmadığı görülmektedir.
2010, 2012, 2014, 2015 yıllarında tez çalışmalarının fazlalaştığı
görülmektedir. Karşılaştırma yapılan ülkelere bakıldığında daha çok İngiltere
ve Almanya ile Türkiye karşılaştırmaları yapılmıştır. Desen ve yaklaşımlara
göre ise toplamda 50 makale ve 1 tezde yaklaşım ve desen tanımlamaların
yapılmadığı görülmektedir. Ayrıca birçok tez ve makalenin yöntem kısmında
eksiklikler bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Ada, S., ve Baysal, Z. N. (2008). Türkiye Ve Avrupa Birliği'ne Üye Bazı Ülkelerin Eğitim Yapıları Ve Yönetimleri Açısından Karşılaştırılması. Avrupa Araştırmaları Dergisi. 16:(1&2), 1-23.
  • Alexander, R., Broadfoot, P., ve Phillips, D. (Eds.). (1999). Learning From Comparing: New Directions In Comparative Education Research: Volume 1: Contexts, Classrooms And Outcomes. Symposium Books Ltd.
  • Altıntaş, S. ve Görgen, İ. (2014). Türkiye ile Güney Kore’nin matematik öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Nwsa-Education Sciences.9:(2): 191-216.
  • Akgul, G., Cokamay, G., & Demir, E. (2016). Predictors of Teacher Support: Turkey and Shanghai in the Programme for International Student Assessment, 2012. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 115-132.
  • Aydın, A., Sarıer, Y., & Uysal, Ş. (2012). Sosyoekonomik ve sosyokültürel değişkenler açısından PISA matematik sonuçlarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 37(164).
  • Aynal, S. (2012). Karşılaştırmalı eğitim Kimliği, (Ed: Aynal, S.), Karşılaştırmalı eğitim Yansımaları (217-231), Ankara: Pegem Akademi.
  • Bray, M. (2003). Comparative education in the era of globalisation: evolution, missions and roles. Policy Futures In Education, 1(2), 209-224.
  • Bray, M.; Adamson, B. ve Mason, M. (2014). Different Models, Different Emphases, Different İnsights. In Comparative Education Research (pp. 417-436). Springer International Publishing.
  • Cramer, J.F. ve G.S. Browne (1982). Çağdaş Eğitim Milli Eğitim Sistemleri Üzerine Bir İnceleme. (Çev. F. Oğuzkan) İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Çubukçu, Z., Yılmaz, B. Y. ve İnci, T. (2016). Karşılaştırmalı Eğitim Programları Araştırma Eğilimlerinin Belirlenmesi–Bir İçerik Analizi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(1), 446-468.
  • Delibaş, H. (2007). Türkiye, İngiltere, Almanya ve Finlandiya Biyoloji öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demir, G. T. (2017). 1918-1938 yılları arasında yayınlanan egitim dergilerindeki karşılaştırmalı eğitim makaleleri. Cumhuriyet International Journal Of Education, 6(1), 15-25
  • Demirkasımoğlu, N. (2011). Türk eğitim sisteminde bir alt sistem olan denetim sisteminin seçilmiş bazı ülkelerin denetim sistemleri ile karşılaştırılması, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23: (23), 23-48.
  • Erdoğan, İ. (2003), Karşılaştırmalı eğitim: Türk Eğitim Bilimleri Çalışmaları İçinde Önemsenmesi Gereken Bir Alan, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1:(3), 265-282
  • Ergün, M. (1985). Karşılaştırmalı eğitim. Malatya http://mustafaergun.com.tr/wordpress/wp-conten t/uploa ds/ 201 5 / 11/kegitim-1.pdf. 20.05.2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Hans, N. (2013). Comparative Education(RLE Edu A) London: Routledge-Kegan Paul.
  • Keskin, Ö. A. (2014).Dünyada karşılaştırmalı eğitim tarihi ve çalışmalarının gerekliliği. (pp. 63). 3. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu Bildiri Tam Metin Kitabı, 25-27 Haziran 2014, Sakarya
  • Karakaya Polat, R. ve Pratchett, L. (2014). Citizenship In The Age Of The Internet: A Comparative Analysis Of Britain And Turkey.Citizenship Studies,18(1), 63-80.
  • Korkmaz, C. ve Şahin, M. (2013). 2009 Pisa Başarılarına Göre Ülkelerin Genel Ve İnsani Gelişmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(22), 225-247.
  • Külekçi, E., ve Bulut, L. (2010). Türkiye ve ABD’deki öğretmen yetiştirme sistemlerinin karşılaştırılması. (pp. 11-13) In International Conference On New Trends In Education And Their Implications (Iconte).
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: A Sourcebook. Beverly Hills: Sage Publications.
  • Neff, K. A.; Lauwerys, J. A. ve Varış, F. (1979). Mukayeseli Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Neuman, W. L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri nitel ve nicel yaklaşımlar (4. bs.). İstanbul: Yayın Odası.
  • Phillips, D. ve Schweisfurth, M. (2006). Comparative and International Education. An Introduction to Theory, Method And Practice. London/Ny: Continuum International Publishing Group
  • Özmusul, M. & Kaya, A. (2014). Türkiye’nin Pısa 2009 ve 2012 sonuçlarına ilişkin karşılaştırmalı bir analiz. Journal Of European Education, 4(1), 23-40.
  • Pisa (2015). Pisa Result in Focus. 05.05.2017 Tarihinde Ulaşılmıştır. Https://Www.Oecd.Org/Pisa/Pisa-2015-Results-İn-Focus.Pdf.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Gerçek Dünya Araştırmaları (Çev.:Şakir Çınkır ve Nihan Demirkasımoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Saraçoğlu, A.S. (1992). Türk Ve Japon Öğretmen Yetiştirme Sistemlerinin Karşılaştırılması. İzmir: Ege Basımevi.
  • Sel, V. G. (2004). Dünyada Ve Türkiye’de Karşılaştırmalı eğitim: Kavram, Kapsam Ve Eğilimler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya
  • Suri, H. & Clarke, D. (2009). Advancements ın research synthesis methods: from a methodologically ınclusive perspective. Review Of Educational Research, 79:(1), 395- 430.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlik. Ankara: Seçkin.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tanrıverdi, B. ve Apak, Ö. (2010). Türkiye, Finlandiya ve İrlanda ilköğretim programlarının medya okur-yazarlığı eğitimi açısından karşılaştırılması. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10:(2), 1153-1213.
  • Tatlı, S. ve Adıgüzel, O. C. (2012). Türkiye’deki lisansüstü karşılaştırmalı eğitim tezlerinin çok boyutlu bir incelemesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12:(1), 143-150.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik Analizi Ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Türkoğlu, A. (1985). Fransa, İsveç Ve Romanya Eğitim Sistemleri, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Basımevi.
  • Unesco (1955). World Survey Of Education: Paris.
  • Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı eğitim Bilimi, Ankara: Eylül Kitabevi.
  • Yüksel, İ. ve Sağlam, M. (2012). Karşılaştırmalı eğitimde Araştırma Yaklaşımları, Yöntemleri Ve Türleri, (Ed: Aynal, S.), Karşılaştırmalı eğitim Yansımaları. (ss 35-36) (1. Baskı), Pegem Akademi: Ankara.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Saadet Kuru Çetin

Safiye Pınar Korkmaz Bu kişi benim

Nazlı Sıla Öner

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2017
Kabul Tarihi 29 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kuru Çetin, S., Korkmaz, S. P., & Öner, N. S. (2017). Karşılaştırmalı Eğitim Alanında 15 Yılda Yapılan Çalışmaların Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 28-40.