Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

4+4+4 ile İlk Defa 5. Sınıf Derslerine Giren Matematik Öğretmenlerinin Sürece İlişkin Görüşleri

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 1, 12 - 30, 13.07.2018

Öz



Bu
araştırmada ilköğretim matematik öğretmenlerinin ilk defa 5. sınıf derslerine
girmeye başladıklarında dönem başında yaşadıkları sorunlar, bu konu ile ilgili
hizmet içi eğitim ihtiyaçları, öğretim programı ve öğrenci özellikleri
bakımından gözlenen durumlar incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma
yaklaşımına dayalı görüşme yöntemi aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Amaçlı
örneklem dikkate alınarak, Manisa İl Merkezinde görev yapan ve ilk defa 5. sınıflarda
derse giren 10 matematik öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşmeler
yapılmıştır. Bulgular içerik analizine tabi tutulmuştur. Öğretmenlerin hizmet
içi eğitim istedikleri konular sırasıyla 5. sınıf programı, 5. sınıf
öğrencilerinin özelliklerine uygun iletişim ile 5. sınıf matematik öğretimi,
materyal geliştirme ve öğrencilerin derste aktif olmalarını sağlayacak
yöntem-tekniklerdir. Öğretmenler kesirler, yüzdeler, boyut kavramının
öğretiminde bazı sorunlar yaşadıklarını dile getirmişlerdir. Bu sorunların
özellikle materyal yetersizliğinden kaynaklandığı anlaşılmaktadır. 5. sınıf
öğrencilerinin 6, 7 ve 8. sınıf öğretmenler öğrencilerinden çeşitli özellikleri
bakımından farklılıklar gösterdiklerini ifade etmektedir. Çalışmanın,
geliştirilecek programa yönelik pratik katkıları olabileceği öngörülmektedir.




Kaynakça

  • Akın, F. (2002). İlköğretim 4., 5., 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademede matematik öğretimi. 5. Baskı. Bursa: Aktüel Yayıncılık.
  • Atanur Baskan, G. ve Büyükcan, Y. (2010). İlkoğretim Okullarındaki Hizmet İci Eğitim Seminerlerinin Öğretmenlere Yararlılığı. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7, 30-44.
  • Baştürk, R. (2012). İlköğretim Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitime Algı ve Beklentilerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 96-107.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi 6- 8. Sınıflar (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Boğaziçi Üniversitesi (2012). 5.1.1961 tarih ve 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Hakkında Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Görüşü. [Online]: http://www.fed.boun.edu.tr/default.asp?MainId=18 adresinden 30 Temmuz 2017 tarihinde indirilmiştir.
  • Doğan, S. , Demir, S. B. ve Pınar, M. A. (2014). 4+4+4 Kesintili Zorunlu Eğitim Sisteminin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 13(2), 503‐517.
  • EARGED. (2003). TİMSS 1999 Üçüncü Uluslar Arası Matematik ve Fen Bilgisi Çalışması Ulusal Rapor. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma Ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • EARGED. (2005). PISA 2003 Araştırmasının Türkiye ile İlgili Sonuçları. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • EARGED. (2008). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Matematik Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları. [Online]: http://yegitek.meb.gov.tr/tamamlanan/matematik_ihtiyaci.pdf adresinden 12 Aralık 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Ekiz, D., Altun, T. ve Siyambaş, P. B. (2013). 4+4+4 Zorunlu Eğitim Sistemindeki Uygulamalar ve Karşılaşılan Sorunların Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. XII. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri 23-25 Mayıs, Aydın.
  • Erdem, A. R. ve Genç, G. (2013). Ortaokul 5. Sınıfta Seçmeli “Matematik Uygulamaları” Dersini Seçen Öğrencilerin Derse İlişkin Görüşleri. XII. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri 23-25 Mayıs, Aydın.
  • Eğitim Reformu Girişimi (ERG). (2012). 4+4+4’e Geçiş Eylül 2012 Bilgi ve Politika Notları. [Online]: http://www.egitimreformugirisimi.org/444egecis-eylul2012/ adresinden 30 Temmuz 2017 tarihinde indirilmiştir.
  • Gömleksiz, M. N., Öner, Ü. ve Serhatlıoğlu, B. (2013). 5. Sınıf Seçmeli Derslerine İlişkin Öğretmen ve Veli Görüşlerinin Belirlenmesi. XII. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri 23-25 Mayıs, Aydın.
  • Gözen, Ş. (2001). Matematik ve öğretimi (1. Baskı). İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Güven, İ. (2012). Eğitimde 4+4+4 ve Fatih Projesi Yasa Tasarısı = Reform Mu? İlköğretim Online, 11(3), 556-577.
  • Karakuş, F. ve Kösa, T. (2009). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Yeni Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımlarına Yönelik Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 181 Kış, 184-197.
  • Kaya, E. ve Çelik, M. (2013). 4+4+4 Eğitim Sisteminin Beraberinde Getirilen Uyum ve Hazırlık Döneminde Karşılaşılan Sorunlar. XII. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri 23-25 Mayıs, Aydın.
  • Korkmaz, İ., Kocadurmuş, A. ve Bektaş, V. (2013). Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Yeni Okul Sistemine İlişkin Bakış Açılarının Değerlendirilmesi. XII. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri 23-25 Mayıs, Aydın.
  • MEB, (2008a). İlköğretim Matematik Dersi 6.-8. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Yayınları. MEB. (2008b). Matematik Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. [Online]: http://otmg.meb.gov.tr/yayin.html adresinden 10 Ocak 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB. (2012). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik Uygulamaları Dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi (2012). 5.1.1961 Tarih ve 222 Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Hakkında ODTÜ Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Görüşü. [Online]: http://old.fedu.metu.edu.tr/web/documents/other/222sayilIlkogretimveEgitimKanunuHakkindaEgitimFakultesiIlkogretimBolumuGorusu_s1.pdf adresinden 30 Temmuz 2017 tarihinde indirilmiştir.
  • Özsoy, N. (2003). İlköğretim Matematik Derslerinde Yaratıcı Drama Yönteminin Kullanılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 5, 2, 112-119.Patton, M. Q. (1987). How to Use Qualitative Methods in Evaluations. Newbury Park, California: Sage Publications.
  • Taşkaya, S. M. ve Yetkin, R. (2013). 4+4+4 Eğitim Sistemi ve Sınıf Öğretmenlerinin Derslere 4 Yıl Girmesine İlişkin Veli Görüşleri. XII. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri 23-25 Mayıs, Aydın.
  • Tural, H. (2005). İlköğretim Matematik Öğretiminde Oyun ve Etkinliklerle Öğretimin Erişi ve Tutuma Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, S. ve Bulut, Z. (2002). Kentsel Mekanlarda Çocuk Oyun Alanları Planlama ve Tasarım İlkeleri. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 33 (3), 345-351.
  • Yin, R.K. (2003). Case Study Research Design and Methods (3. Baskı). London: Sage Publications.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Berrak Aytaçlı

Kerim Gündoğdu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 13 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 19 Mart 2018
Kabul Tarihi 5 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aytaçlı, B., & Gündoğdu, K. (2018). 4+4+4 ile İlk Defa 5. Sınıf Derslerine Giren Matematik Öğretmenlerinin Sürece İlişkin Görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 12-30.