Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimi, Yeterlilik Algısı ve Sürekli Kaygı Durumları Arasında İlişki

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 2, 72 - 82, 27.12.2019

Öz

İlişkisel tarama
modelinde gerçekleşen bu çalışma ile üniversite öğrencilerinin,  kendilerine ilişkin yeterlilik algıları ve
sürekli kaygı durumlarının “yaşam boyu öğrenme eğilim”lerini yordayıp
yordamadığını anlamak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemi,
Türkiye’nin batısında bulunan devlet üniversitesinin çeşitli fakülte ve
bölümlerinin ikinci ve dördüncü sınıflarında öğrenim görmekte olan 720
öğrenciden oluşmaktadır.  Çalışmanın
verileri, “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimi
Ölçeği
”, “Yeterllik Algısı Ölçeği”,
Sürekli Kaygı Ölçeği” ile elde
edilmiştir. Araştırmanın verileri, Pearson Korelasyon analizi ve çoklu doğrusal
regresyon analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmada kullanılan üç ayrı ölçme
aracı ve bu araçların tüm alt boyutları arasında pozitif ve negatif yönlü
anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Öğrencilerin akademik ve sosyal
yeterlikleri ile sürekli kaygı durumlarının, 
yaşam boyu öğrenme eğilimini, anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür.
Yine araştırmanın katılımcılarının, “Öğrenmeye İstekliliği” %37 ve “Gelişime
Açıklığı” ise %25 oranında açıkladığı anlaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Adams, D. N. (2007). Lifelong learning skills and attributes: The perceptions of Australian secondary school teachers. Issues in Educational Research, 17, 1-12. Aksoy M. (2013). Kavram Olarak Hayat Boyu Öğrenme ve Hayat Boyu Öğrenmenin Avrupa Birliği Serüveni. Bilig, 2013, 64: 23 Ala-Mutka, K., Punie, Y., & Redecker, C. (2008). Digital competence for lifelong learning:(policy brief). Sevilha: European Communities. Bandura, A. (1977) Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review. 34 (2), 191-215. http://www.uky.edu/ Chapter 2. Bayram N, Bilgel N (2008). ThePrevalenceAndSocio-DemographicCorrelations Of Depression, AnxietyAndStressAmong A Group Of UniversityStudents. SocPsychiatryPsychiatrEpidemiol, 43, 667–672. Berberoğlu B. (2010). Yaşam boyu öğrenme ile bilgi ve iletişim teknolojileri açısından Türkiye’nin Avrupa Birliği’ndeki konumu. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 5(2). Bigdeli, S. (2010). Affective learning: The anxiety construct in adult learners. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 674-678. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Chapman, J. D., & Aspin, D. N. (1997). The School, the Communit and Lifelong Learning. London.
  • Chitiba C. A. (2012). Lifelong learning challenges and opportunities for traditional universities. Procedia-social and behavioral sciences, 46, 1943-1947. Crow, S. R. (2006). What motivates a lifelong learner? School Libraries Worldwide, 12(1), 22-34. Diken Coşkun, Y. (2009). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğiliminin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Dowling, D., Dowling, S., Dowling, C., Fisser, P., Grabowska, A., Hezemans, M., Kendall, M., Mihnev, P., Ritzen, M. Syslo, M. M. & Weert, T. J. V. (2003). Lifelong learning in the digital age (Focus Group Report). IFIP International Federation for Information Processing, 1-49. Edwards, R., & Usher, R. (2001). Lifelong learning: a postmodern condition of education?. Adult education quarterly, 51(4), 273-287. Encarta.(2008). Lifelonglearning.http://encarta.msn.com/dictionary_561547417/lifelong_learning.html Eurostat (2007). Demographic outlook: national reports on demographic developments in 2005. http://epp.eurostat.ec.europa.eu Güleç İ, Çelik S, Demirhan B. (2013). Yaşam boyu öğrenme nedir? kavram ve kapsamı üzerine bir değerlendirme. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 34-48. Günüç, S., Odabaşı, H. F. ve Kuzu, A. (2012). Yaşam boyu öğrenmeyi etkileyen faktörler. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 309 -325. Inoue, Y. (Ed.). (2007). Online education for lifelong learning. IGI Global. Jakobi, A. P., & Rusconi, A. (2009). Lifelong learning in the Bologna process: European developments in higher education. Compare, 39(1), 51-65. Jarvis, P. (2012). Adult learning in the social context. Routledge. Knowles, M.S. 1990. The adult learner: a neglected species. 4th ed. Houston: Gulf Publishing Company.
  • McCombs, B. L. (1991). Motivation and lifelong learning. Educational psychologist, 26(2), 117-127.
  • Odabaş H, Odabaş Y, Polat C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 2008, 9(2) 431-465. Öner, N. & Le Compte, A. (1983) Durumluk Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabi. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1-26. Özer, A., Gençtanırım Kurt, D., Kizildağ, S., Demirtaş Zorbaz, S., Arıcı Şahin, F., Acar, T. & Ergene, T. (2016). Ergenler için yeterlik algısı ölçeği'nin (YAÖ) geliştirilmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 7(1), 237-250. Özsoy C. E. (2015). Mesleki eğitim-istihdam ilişkisi: Türkiye’de mesleki eğitimin kalite ve kantitesi üzerine düşünceler. Electronic Journal of Vocational Colleges- Aralık 2015 4. UMYOS Özel Sayısı,173-181. Pajaras, F. (2009). Self Efficacy Theory. http://www.education.com/reference/article/self-efficacy-theory/#B. Pont, B., Sonnet, A., & Werquin, P. (2003). Beyond rhetoric: Adult learning policies and practices. OECD Publishing. Samancı O, Ocakcı E. (2017). Hayat Boyu Öğrenme. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 711-722. Scales, P. (2008). Teaching in the lifelong learning sector. Buckingham, GBR: Open University Press. Selwyn, N., Gorard, S., & Furlong, J. (2006). Adult learning in the digital age: Information technology and the learning society. Routledge. Stubblefield, H. W., & Keane, P. (1994). Adult Education in the American Experience from the Colonial Period to the Present. The Jossey-Bass Higher and Adult Education Series. San fransisco: Jossey-Bass Inc. Stefanov, K., Naskinova, I. & Rouman, N. (2007). ICT-enhanced teacher training for lifelong competence development. [Available online at: http://lnx-hrl-075v.web.pwo.ou.nl/handle/1820/973], Erişim tarihi: 13 Haziran 2018. Sahin, M., Akbasli, S., & Yelken, T. Y. (2010). Key competences for lifelong learning: The case of prospective teachers. Educational Research and Reviews, 5(10), 545-556. Tan, C. L. & Morris, J. S. (2006). Undergraduate college students, laptop computers, and lifelong learning. The Journal of General Education, 54(4), 316-338. Watson, L. (2003). Lifelong learning in Australia. Department of Education, Science & Training TYÇ https://www.myk.gov.tr/index.php/tr/turkiye-yeterlilikler-cercevesi.
Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 2, 72 - 82, 27.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Adams, D. N. (2007). Lifelong learning skills and attributes: The perceptions of Australian secondary school teachers. Issues in Educational Research, 17, 1-12. Aksoy M. (2013). Kavram Olarak Hayat Boyu Öğrenme ve Hayat Boyu Öğrenmenin Avrupa Birliği Serüveni. Bilig, 2013, 64: 23 Ala-Mutka, K., Punie, Y., & Redecker, C. (2008). Digital competence for lifelong learning:(policy brief). Sevilha: European Communities. Bandura, A. (1977) Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review. 34 (2), 191-215. http://www.uky.edu/ Chapter 2. Bayram N, Bilgel N (2008). ThePrevalenceAndSocio-DemographicCorrelations Of Depression, AnxietyAndStressAmong A Group Of UniversityStudents. SocPsychiatryPsychiatrEpidemiol, 43, 667–672. Berberoğlu B. (2010). Yaşam boyu öğrenme ile bilgi ve iletişim teknolojileri açısından Türkiye’nin Avrupa Birliği’ndeki konumu. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 5(2). Bigdeli, S. (2010). Affective learning: The anxiety construct in adult learners. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 674-678. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Chapman, J. D., & Aspin, D. N. (1997). The School, the Communit and Lifelong Learning. London.
  • Chitiba C. A. (2012). Lifelong learning challenges and opportunities for traditional universities. Procedia-social and behavioral sciences, 46, 1943-1947. Crow, S. R. (2006). What motivates a lifelong learner? School Libraries Worldwide, 12(1), 22-34. Diken Coşkun, Y. (2009). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğiliminin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Dowling, D., Dowling, S., Dowling, C., Fisser, P., Grabowska, A., Hezemans, M., Kendall, M., Mihnev, P., Ritzen, M. Syslo, M. M. & Weert, T. J. V. (2003). Lifelong learning in the digital age (Focus Group Report). IFIP International Federation for Information Processing, 1-49. Edwards, R., & Usher, R. (2001). Lifelong learning: a postmodern condition of education?. Adult education quarterly, 51(4), 273-287. Encarta.(2008). Lifelonglearning.http://encarta.msn.com/dictionary_561547417/lifelong_learning.html Eurostat (2007). Demographic outlook: national reports on demographic developments in 2005. http://epp.eurostat.ec.europa.eu Güleç İ, Çelik S, Demirhan B. (2013). Yaşam boyu öğrenme nedir? kavram ve kapsamı üzerine bir değerlendirme. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 34-48. Günüç, S., Odabaşı, H. F. ve Kuzu, A. (2012). Yaşam boyu öğrenmeyi etkileyen faktörler. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 309 -325. Inoue, Y. (Ed.). (2007). Online education for lifelong learning. IGI Global. Jakobi, A. P., & Rusconi, A. (2009). Lifelong learning in the Bologna process: European developments in higher education. Compare, 39(1), 51-65. Jarvis, P. (2012). Adult learning in the social context. Routledge. Knowles, M.S. 1990. The adult learner: a neglected species. 4th ed. Houston: Gulf Publishing Company.
  • McCombs, B. L. (1991). Motivation and lifelong learning. Educational psychologist, 26(2), 117-127.
  • Odabaş H, Odabaş Y, Polat C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 2008, 9(2) 431-465. Öner, N. & Le Compte, A. (1983) Durumluk Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabi. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1-26. Özer, A., Gençtanırım Kurt, D., Kizildağ, S., Demirtaş Zorbaz, S., Arıcı Şahin, F., Acar, T. & Ergene, T. (2016). Ergenler için yeterlik algısı ölçeği'nin (YAÖ) geliştirilmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 7(1), 237-250. Özsoy C. E. (2015). Mesleki eğitim-istihdam ilişkisi: Türkiye’de mesleki eğitimin kalite ve kantitesi üzerine düşünceler. Electronic Journal of Vocational Colleges- Aralık 2015 4. UMYOS Özel Sayısı,173-181. Pajaras, F. (2009). Self Efficacy Theory. http://www.education.com/reference/article/self-efficacy-theory/#B. Pont, B., Sonnet, A., & Werquin, P. (2003). Beyond rhetoric: Adult learning policies and practices. OECD Publishing. Samancı O, Ocakcı E. (2017). Hayat Boyu Öğrenme. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 711-722. Scales, P. (2008). Teaching in the lifelong learning sector. Buckingham, GBR: Open University Press. Selwyn, N., Gorard, S., & Furlong, J. (2006). Adult learning in the digital age: Information technology and the learning society. Routledge. Stubblefield, H. W., & Keane, P. (1994). Adult Education in the American Experience from the Colonial Period to the Present. The Jossey-Bass Higher and Adult Education Series. San fransisco: Jossey-Bass Inc. Stefanov, K., Naskinova, I. & Rouman, N. (2007). ICT-enhanced teacher training for lifelong competence development. [Available online at: http://lnx-hrl-075v.web.pwo.ou.nl/handle/1820/973], Erişim tarihi: 13 Haziran 2018. Sahin, M., Akbasli, S., & Yelken, T. Y. (2010). Key competences for lifelong learning: The case of prospective teachers. Educational Research and Reviews, 5(10), 545-556. Tan, C. L. & Morris, J. S. (2006). Undergraduate college students, laptop computers, and lifelong learning. The Journal of General Education, 54(4), 316-338. Watson, L. (2003). Lifelong learning in Australia. Department of Education, Science & Training TYÇ https://www.myk.gov.tr/index.php/tr/turkiye-yeterlilikler-cercevesi.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Meltem Yalın Uçar 0000-0002-9922-0905

Selami Uysal 0000-0001-5020-806X

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 2 Aralık 2019
Kabul Tarihi 25 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yalın Uçar, M., & Uysal, S. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimi, Yeterlilik Algısı ve Sürekli Kaygı Durumları Arasında İlişki. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 72-82.