Research Article
BibTex RIS Cite

Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına Yönelik Algıların Müşteri Bağlılığına Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama

Year 2017, , 249 - 262, 28.12.2017
https://doi.org/10.30803/adusobed.351663

Abstract

Günümüzde,
sorumluluk bilincine sahip olan tüketiciler bir işletmenin ürününü satın
alırken o ürünün kalite, fiyat gibi özelliklerinin yanında ürünü üreten
işletmenin sosyal konularda ne derece etkin olduğu gibi kriterleri de göz
önünde bulundurarak seçimlerini yapmaktadır. Bu da, işletmeleri kurumsal sosyal
sorumluluk çalışmalarına iten en önemli etkenlerden birini oluşturmaktadır. Bu
çalışma, tüketicilerin işletmelerin kurumsal sosyal sorumluluklarına yönelik
algılarının işletme ve ürünlerine bağlılıklarını etkileyip etkilemediğini
irdelemesi yönünden önem arz etmektedir. Araştırmada, tüketicilerin kurumsal
sosyal sorumluluk uygulamalarına yönelik algılarının bağlılıklarına etkisinin
ölçülmesi amaçlanmıştır. Araştırma, bankacılık sektöründe faaliyet gösteren ve
Borsa İstanbul (BIST) Sürdürülebilirlik Endeksi Kasım 2015-Ekim 2016 Dönemi
değerlemeye tabi şirketler listesinde yer alan Garanti bankası, Akbank ve Yapı
Kredi bankası müşterilerine yönelik olarak yapılmıştır. Araştırma için gerekli
veriler anket formu kullanılarak 25/04/2016-29/04/2016 tarihleri arasında
ilgili bankalarda işlem yapmak üzere bekleyen müşterilerden yüz yüze görüşme
yöntemi ile toplanmıştır. 45
0 müşterinin cevapları sonucunda elde edilen veriler
öncelikle SPSS 17 paket programı kullanılarak analiz edilmiş ve yorumlanmıştır.
Yapılan Faktör Analizi sonucunda veriler ticari sorumluluk, etik ve sosyal
sorumluluk ve bağlılık adlı üç faktör altında toplanmıştır.
Korelasyon
analizi sonucunda katılımcıların kurumsal sosyal sorumluluk uygulamalarına
yönelik algıları ile bağlılıkları arasında anlamlı bir ilişki tespit
edilememiştir. Uygulanan Kruskal-Wallis ve
Mann-Whitney
U
testi sonucunda ise,
katılımcıların kurumsal sosyal sorumluluk uygulamalarına yönelik algılarının ve
bağlılıklarının cinsiyetlerine göre farklılık göstermediği, eğitim düzeyi ve
hizmet aldıkları bankaya göre farklılaştığı; medeni durum ve yaşlarına göre
bağlılıklarının, gelir düzeylerine göre de kurumsal sosyal sorumluluk
uygulamalarına yönelik algılarının farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. 

References

  • AKDEMİR, G. (2008). Tüketicilerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamaları Yürüten İşletmelere Karşı Tutumları Ve Gsm Sektörü Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İşletme Yönetimi ve Organizasyon Bilim Dalı, İstanbul.
  • AKTAN, C.C. & BÖRÜ, D. (2007).Kurumsal Sosyal Sorumluluk: İşletmeler Ve Sosyal Sorumluluk. İçinde Coşkun Can Aktan (Ed.). Kurumsal Sosyal Sorumluluk: 11-36. İstanbul: İgiad.
  • AKYILDIZ, M. (2007). Sosyal Sorumluluk ve Ahlaki Yaklaşımlar Çerçevesinde Pazarlamanın Sürdürülebilir Gelişmedeki Rolü, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 18-43.
  • ALTAŞ, D. (2013). İstatistiksel Analiz Teknikleri, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • BAKIRTAŞ, H. & ERDOĞAN, B.Z. (2010). İşletmelerde Sosyal Sorumluluk: Oteller Üzerine Bir İnceleme, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(1), 97-110.
  • BARUTÇU, S. (2007). GSM Sektöründe Müşteri Bağlılığı: Pamukkale Üniversitesi Öğrencilerinin GSM Operatörlerine Bağlılıkları ve Bağlılıklarını Etkileyen Faktörler, Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 9(1), 349-372.
  • CARROLL, A.B. (1979). A Three-Dimensional Conceptual Map Of Corporate Performance, Academy of Management Review, 4, 497-505.
  • CARROLL, A.B. (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward The Moral Management of Organisational Stakeholders, Business Horisons, 34(4), 39-48.
  • COSTELLO, A. B. & OSBORNE, J. W. (2005). Best Practices in Exploratory Factor Analysis: Four Recommendations for Getting the Most FromYour Analysis, Practical Assessment Research & Evaluation, 10(7), 1-9.
  • GARBORINA, E. & JOHNSON, M.S. (1999). The Different Roles of Satisfaction, Trust, and Commitment in Customer Relationships, Journal of Marketing, 63, 70-87.
  • HAIR, C. F, ANDERSON, R. E., TATHAM, R. L. & BLACK, V. C. (2005). Multivariate Data Analaysis, (6th edition). New Jersey: Printence Hall.
  • KAYIŞ, A. (2009). Güvenilirlik Analizi. İçinde Şeref Kalaycı (Ed.). Spss Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri: 403-424. 4. Baskı. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • KÖKER, N. E. (2013). Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerinin Kurumların Dış Çevreleri Tarafından Algılanması: Ampirik Bir Araştırma, Yakın Doğu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 140-168.
  • MAGNANELLI, B.S. & IZZO, M.F. (2017). Corporate Social Performance and Cost of Debt: the relationship, Social Responsibility Journal, 13(2), 250-265.
  • MAROM, S. (2017). Social responsibility and crowdfunding businesses: a measurement development study, Social Responsibility Journal, 13(2), 235-249.
  • ÖZALP, İ., TONUS, H.Z. & SARIKAYA, M. (2008). İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Örgencilerinin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algılamaları Üzerine Bir Araştırma, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 69-84.
  • ÖZDEMİR, H. (2009). Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Marka İmajına Etkisi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 57-72.
  • ÖZGÜVEN, N. (2013). Sosyal Pazarlama Kampanyalarına Yönelik Tutumun Müşteri Memnuniyeti ve Bağlılığına Etkisi, Ege Akademik Bakış, 13(1), 29-42.
  • SINGH, J., SANCHEZ, M.S. & DEL BOSQUE, I. R. (2008). Understanding Corporate Social Responsibility And Product Perceptions In Consumer Markets: A Cross-Cultural Evaluation, Journal of Business Ethics, 80, 597–611.
  • TORLAK, Ö. (2007). Pazarlama Ahlakı: Sosyal Sorumluluklar Ekseninde Pazarlama Kararları Ve Tüketici Davranışlarının Analizi, (4. Baskı). İstanbul: Beta.
  • ÜNAL, A. & NARDALI, S. (2010). İşletme Ve Pazarlama Etiğine Giriş. İçinde Ay, C., Kartal, B., & Nardalı, S. (Ed.). Pazarlamada etik yaklaşımlar: 2-28. 1. Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • YÖNET, E. (2005). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Anlayışında Son Dönemeç: Stratejik Sorumluluk, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(13), 239-264.
Year 2017, , 249 - 262, 28.12.2017
https://doi.org/10.30803/adusobed.351663

Abstract

References

  • AKDEMİR, G. (2008). Tüketicilerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamaları Yürüten İşletmelere Karşı Tutumları Ve Gsm Sektörü Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İşletme Yönetimi ve Organizasyon Bilim Dalı, İstanbul.
  • AKTAN, C.C. & BÖRÜ, D. (2007).Kurumsal Sosyal Sorumluluk: İşletmeler Ve Sosyal Sorumluluk. İçinde Coşkun Can Aktan (Ed.). Kurumsal Sosyal Sorumluluk: 11-36. İstanbul: İgiad.
  • AKYILDIZ, M. (2007). Sosyal Sorumluluk ve Ahlaki Yaklaşımlar Çerçevesinde Pazarlamanın Sürdürülebilir Gelişmedeki Rolü, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 18-43.
  • ALTAŞ, D. (2013). İstatistiksel Analiz Teknikleri, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • BAKIRTAŞ, H. & ERDOĞAN, B.Z. (2010). İşletmelerde Sosyal Sorumluluk: Oteller Üzerine Bir İnceleme, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(1), 97-110.
  • BARUTÇU, S. (2007). GSM Sektöründe Müşteri Bağlılığı: Pamukkale Üniversitesi Öğrencilerinin GSM Operatörlerine Bağlılıkları ve Bağlılıklarını Etkileyen Faktörler, Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 9(1), 349-372.
  • CARROLL, A.B. (1979). A Three-Dimensional Conceptual Map Of Corporate Performance, Academy of Management Review, 4, 497-505.
  • CARROLL, A.B. (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward The Moral Management of Organisational Stakeholders, Business Horisons, 34(4), 39-48.
  • COSTELLO, A. B. & OSBORNE, J. W. (2005). Best Practices in Exploratory Factor Analysis: Four Recommendations for Getting the Most FromYour Analysis, Practical Assessment Research & Evaluation, 10(7), 1-9.
  • GARBORINA, E. & JOHNSON, M.S. (1999). The Different Roles of Satisfaction, Trust, and Commitment in Customer Relationships, Journal of Marketing, 63, 70-87.
  • HAIR, C. F, ANDERSON, R. E., TATHAM, R. L. & BLACK, V. C. (2005). Multivariate Data Analaysis, (6th edition). New Jersey: Printence Hall.
  • KAYIŞ, A. (2009). Güvenilirlik Analizi. İçinde Şeref Kalaycı (Ed.). Spss Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri: 403-424. 4. Baskı. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • KÖKER, N. E. (2013). Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerinin Kurumların Dış Çevreleri Tarafından Algılanması: Ampirik Bir Araştırma, Yakın Doğu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 140-168.
  • MAGNANELLI, B.S. & IZZO, M.F. (2017). Corporate Social Performance and Cost of Debt: the relationship, Social Responsibility Journal, 13(2), 250-265.
  • MAROM, S. (2017). Social responsibility and crowdfunding businesses: a measurement development study, Social Responsibility Journal, 13(2), 235-249.
  • ÖZALP, İ., TONUS, H.Z. & SARIKAYA, M. (2008). İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Örgencilerinin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algılamaları Üzerine Bir Araştırma, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 69-84.
  • ÖZDEMİR, H. (2009). Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Marka İmajına Etkisi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 57-72.
  • ÖZGÜVEN, N. (2013). Sosyal Pazarlama Kampanyalarına Yönelik Tutumun Müşteri Memnuniyeti ve Bağlılığına Etkisi, Ege Akademik Bakış, 13(1), 29-42.
  • SINGH, J., SANCHEZ, M.S. & DEL BOSQUE, I. R. (2008). Understanding Corporate Social Responsibility And Product Perceptions In Consumer Markets: A Cross-Cultural Evaluation, Journal of Business Ethics, 80, 597–611.
  • TORLAK, Ö. (2007). Pazarlama Ahlakı: Sosyal Sorumluluklar Ekseninde Pazarlama Kararları Ve Tüketici Davranışlarının Analizi, (4. Baskı). İstanbul: Beta.
  • ÜNAL, A. & NARDALI, S. (2010). İşletme Ve Pazarlama Etiğine Giriş. İçinde Ay, C., Kartal, B., & Nardalı, S. (Ed.). Pazarlamada etik yaklaşımlar: 2-28. 1. Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • YÖNET, E. (2005). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Anlayışında Son Dönemeç: Stratejik Sorumluluk, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(13), 239-264.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Gamze Yakar This is me

Şeniz Özhan

Publication Date December 28, 2017
Acceptance Date December 27, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Yakar, G., & Özhan, Ş. (2017). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına Yönelik Algıların Müşteri Bağlılığına Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(4), 249-262. https://doi.org/10.30803/adusobed.351663
AMA Yakar G, Özhan Ş. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına Yönelik Algıların Müşteri Bağlılığına Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama. ADUSOBIED. December 2017;4(4):249-262. doi:10.30803/adusobed.351663
Chicago Yakar, Gamze, and Şeniz Özhan. “Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına Yönelik Algıların Müşteri Bağlılığına Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4, no. 4 (December 2017): 249-62. https://doi.org/10.30803/adusobed.351663.
EndNote Yakar G, Özhan Ş (December 1, 2017) Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına Yönelik Algıların Müşteri Bağlılığına Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4 4 249–262.
IEEE G. Yakar and Ş. Özhan, “Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına Yönelik Algıların Müşteri Bağlılığına Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama”, ADUSOBIED, vol. 4, no. 4, pp. 249–262, 2017, doi: 10.30803/adusobed.351663.
ISNAD Yakar, Gamze - Özhan, Şeniz. “Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına Yönelik Algıların Müşteri Bağlılığına Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4/4 (December 2017), 249-262. https://doi.org/10.30803/adusobed.351663.
JAMA Yakar G, Özhan Ş. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına Yönelik Algıların Müşteri Bağlılığına Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama. ADUSOBIED. 2017;4:249–262.
MLA Yakar, Gamze and Şeniz Özhan. “Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına Yönelik Algıların Müşteri Bağlılığına Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 4, no. 4, 2017, pp. 249-62, doi:10.30803/adusobed.351663.
Vancouver Yakar G, Özhan Ş. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına Yönelik Algıların Müşteri Bağlılığına Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama. ADUSOBIED. 2017;4(4):249-62.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.