Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis of The Tweet of The Candidates from the 24 June Selection

Year 2018, , 91 - 104, 31.12.2018
https://doi.org/10.30803/adusobed.438062

Abstract

June
24, 2018 elections is an important milestone in bringing innovation to Turkey's
administrative system. The head of the executive with the new system will be
the President and the name of the system will be the Presidential Government
System. Therefore, in this election, what the candidates are doing is important
in terms of voters and voters' decisions about what they are more concerned
about. In this direction, the twitter shares of candidates who have
participated in the election have been analyzed in this research. The reason
for choosing twitter as social media is to think that the time it takes to
reach the masses is faster and easier. Tweets that are interpreters of the
candidates' feelings and thoughts have been subjected to qualitative data
analysis and classified. The results of this classification with 8 Main Codes
and 13 Sub Codes were evaluated in this study.       

References

  • Lilja Kristín Birgisdóttir. (2014). The rising influence of social media in politics: How Barack Obama Used Social Media as a Successful Campaign Tool in the 2008 and 2012 Elections, ss.7
  • Aaker, Jennifer & Victoria Chang. (2009). Obama and The Power of Social Media and Technology.
  • Fauziah Ahmad, Chang PengKee, NormahMustaffa, Faridah Ibrahim, Wan Amizah Wan Mahmud &Dafrizal. (2012). Information Propagation and the Forces of Social Media in Malaysia. Asian Social Science, 8(5), 71-76.
  • MohdAzizuddinMohdSani & Knocks TapiwaZengeni. (2010). “Democratisation in Malaysia: The Impact of Social Media in the 2008 General Election”. 18th Biennial Conference of the Asian Studies Association of Australia in Adelaide.
  • Aragon, P., Kappler, K., Kaltenbrunner, A., Laniado, D., & Volkovich, Y. (2013). Communication dynamics in Twitter during political campaigns: The case of the 2011 Spanish national election. Policy & Internet, 5 (2), 183-206.
  • Eray, T., Aslan A. (2016). “Türkiye’de Siyasal Partilerin Web Sayfalarının Diyalojik İletişim Açısından İncelenmesi”, İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, ss.112-113
  • Aziz, A. (2003). Siyasal İletişim, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.8
  • Bente Kalsnes. (2016). The Power Of Likes: Social Media Logıc and Political Communication, ss.34
  • http://www.sosyalmedyahaber.com/2018/03/2018-guncel-sosyal-medya-kullanici-sayilari/ - 25/06/2018
  • https://dijilopedi.com/2018-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/ - 25/06/2018
  • https://www.wearesocial.com/ - 25/06/2018
  • Sereyvisith Sokhan. (2014). Social Media and its Political impact: A Case Study of Cambodia 2013 Election, ss.12
  • Alina Muntean. (2015). The Impact of Social Media Use of Political Participation, Master Thesis, August, ss.82-83
  • Aindrila Biswas, Nikhil Ingle and Mousumi Roy. (2014). “Influence of Social Media on Voting Behavior”, Journal of Power, Politics & Governance, ss.153
  • Penplusbyte.org (2017) – Social Media and Political Campaigning in Ghana, ss.15

Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine Geçişte 24 Haziran 2018 Seçimi Adaylarının Tweetlerinin Analizi

Year 2018, , 91 - 104, 31.12.2018
https://doi.org/10.30803/adusobed.438062

Abstract

24 Haziran 2018
seçimleri Türkiye’nin yönetim sistemine yenilik getiren önemli bir dönüm
noktasıdır. Yeni sistemle birlikte yürütmenin başı Cumhurbaşkanı olacak ve
sistemin adı da Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi olacak. Bundan dolayı bu seçimde
adayların ne yaptıkları, nelerin üzerinde daha çok durdukları seçmenler ve
seçmenlerin kararları açısından önemlidir. Bu doğrultuda seçime katılmış olan
adayların yapmış oldukları twitter paylaşımları bu araştırmada analiz
edilmiştir. Sosyal medya olarak twitter’ın seçilmesinin nedeni ise burada
yapılan paylaşımların kitlelere ulaşma süresinin daha hızlı ve kolay olduğunun
düşünülmesidir. Adayların duygu ve düşüncelerine tercüman olan tweetler nitel
veri analizine tabi tutulmuş ve sınıflandırılmıştır. 8 Ana Kod ve 13 Alt Kod
ile yapılan bu sınıflandırma sonuçları bu çalışmada değerlendirilmiştir.

References

  • Lilja Kristín Birgisdóttir. (2014). The rising influence of social media in politics: How Barack Obama Used Social Media as a Successful Campaign Tool in the 2008 and 2012 Elections, ss.7
  • Aaker, Jennifer & Victoria Chang. (2009). Obama and The Power of Social Media and Technology.
  • Fauziah Ahmad, Chang PengKee, NormahMustaffa, Faridah Ibrahim, Wan Amizah Wan Mahmud &Dafrizal. (2012). Information Propagation and the Forces of Social Media in Malaysia. Asian Social Science, 8(5), 71-76.
  • MohdAzizuddinMohdSani & Knocks TapiwaZengeni. (2010). “Democratisation in Malaysia: The Impact of Social Media in the 2008 General Election”. 18th Biennial Conference of the Asian Studies Association of Australia in Adelaide.
  • Aragon, P., Kappler, K., Kaltenbrunner, A., Laniado, D., & Volkovich, Y. (2013). Communication dynamics in Twitter during political campaigns: The case of the 2011 Spanish national election. Policy & Internet, 5 (2), 183-206.
  • Eray, T., Aslan A. (2016). “Türkiye’de Siyasal Partilerin Web Sayfalarının Diyalojik İletişim Açısından İncelenmesi”, İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, ss.112-113
  • Aziz, A. (2003). Siyasal İletişim, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.8
  • Bente Kalsnes. (2016). The Power Of Likes: Social Media Logıc and Political Communication, ss.34
  • http://www.sosyalmedyahaber.com/2018/03/2018-guncel-sosyal-medya-kullanici-sayilari/ - 25/06/2018
  • https://dijilopedi.com/2018-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/ - 25/06/2018
  • https://www.wearesocial.com/ - 25/06/2018
  • Sereyvisith Sokhan. (2014). Social Media and its Political impact: A Case Study of Cambodia 2013 Election, ss.12
  • Alina Muntean. (2015). The Impact of Social Media Use of Political Participation, Master Thesis, August, ss.82-83
  • Aindrila Biswas, Nikhil Ingle and Mousumi Roy. (2014). “Influence of Social Media on Voting Behavior”, Journal of Power, Politics & Governance, ss.153
  • Penplusbyte.org (2017) – Social Media and Political Campaigning in Ghana, ss.15
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Ali Özay 0000-0001-7625-6916

Publication Date December 31, 2018
Acceptance Date September 6, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Özay, M. A. (2018). Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine Geçişte 24 Haziran 2018 Seçimi Adaylarının Tweetlerinin Analizi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(3), 91-104. https://doi.org/10.30803/adusobed.438062
AMA Özay MA. Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine Geçişte 24 Haziran 2018 Seçimi Adaylarının Tweetlerinin Analizi. ADUSOBIED. December 2018;5(3):91-104. doi:10.30803/adusobed.438062
Chicago Özay, Mustafa Ali. “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine Geçişte 24 Haziran 2018 Seçimi Adaylarının Tweetlerinin Analizi”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5, no. 3 (December 2018): 91-104. https://doi.org/10.30803/adusobed.438062.
EndNote Özay MA (December 1, 2018) Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine Geçişte 24 Haziran 2018 Seçimi Adaylarının Tweetlerinin Analizi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5 3 91–104.
IEEE M. A. Özay, “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine Geçişte 24 Haziran 2018 Seçimi Adaylarının Tweetlerinin Analizi”, ADUSOBIED, vol. 5, no. 3, pp. 91–104, 2018, doi: 10.30803/adusobed.438062.
ISNAD Özay, Mustafa Ali. “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine Geçişte 24 Haziran 2018 Seçimi Adaylarının Tweetlerinin Analizi”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5/3 (December 2018), 91-104. https://doi.org/10.30803/adusobed.438062.
JAMA Özay MA. Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine Geçişte 24 Haziran 2018 Seçimi Adaylarının Tweetlerinin Analizi. ADUSOBIED. 2018;5:91–104.
MLA Özay, Mustafa Ali. “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine Geçişte 24 Haziran 2018 Seçimi Adaylarının Tweetlerinin Analizi”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 5, no. 3, 2018, pp. 91-104, doi:10.30803/adusobed.438062.
Vancouver Özay MA. Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine Geçişte 24 Haziran 2018 Seçimi Adaylarının Tweetlerinin Analizi. ADUSOBIED. 2018;5(3):91-104.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.