BibTex RIS Cite

Eleştirel Düşünme Eğitiminin Müzik Eğitiminde Performansa Etkisi

Year 2014, Volume: 1 Issue: 4, 43 - 56, 01.08.2014
https://doi.org/10.30803/adusobed.188824

Abstract

Bu çalışmanın genel amacı; eleştirel düşünme eğitiminin müzik eğitiminde çalgı
performansına etkilerini araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, deneysel araştırma
modellerinden ön test-son test kontrol gruplu deneme modeline göre bir araştırma
deseni oluşturulmuştur.Söz konusu araştırmada, 2009–2010 öğretim yılı bahar
döneminde, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü
Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda okuyan ve yaşları 19 - 23 arasında değişen (Ort. =
20.85, ss = 1.08), 26’sı flüt ve 14’ü piyano öğrencisi olmak üzere toplam 40 öğrenci (38
kız, 2 erkek) üzerinde çalışılmıştır. Araştırmaya katılan, toplam 40 öğrenciye Demografik
Bilgi Anketi ve California Eleştirel Düşünme Ölçeği Türkçe Versiyonu’ndan oluşan bir
soru bankası sunulmuştur. Katılımcılar söz konusu sorulara yanıt verdikten sonra,
alanlarında uzman olan 3 flüt ve 1 piyano olmak üzere toplam 4 müzik eğitimcisi
tarafından Performans Değerlendirme Sınavına tabi tutulmuştur. Katılımcılar daha
sonra, deney ve kontrol olmak üzere 2 gruba ayrılmışlardır. Deney grubuna araştırmacı
tarafından hazırlanan Eleştirel Düşünme Eğitimi verilirken, kontrol grubunda yer alan
katılımcılar bu eğitimi almayarak, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından kabul edilmiş
olan 2005 yılı müzik eğitimi programındaki dersler doğrultusunda, müzik eğitimlerine
devam etmişlerdir. Son aşamada, her iki gruptan da ilk başta verilen California Eleştirel
Düşünme Eğilimi Ölçeği Türkçe Versiyonu’ndan oluşan soru bankasını yeniden
yanıtlamaları istenmiştir. Ardından her iki grup tekrar aynı jüri tarafından Performans
Değerlendirme Sınavı’na tabi tutulmuştur.
Araştırma kapsamındaki deney grubu ve kontrol grubu üzerinden elde edilen veriler,
SPPS paket programı ile çözümlenmiştir. Verilerin aritmetik ortalamaları ve standart
sapmaları betimsel olarak verildikten sonra, deney ve kontrol gruplarının ön test – son
test puanları arasında fark olup olmadığını belirlemek için varyans analizi (son faktörde
tekrar ölçümlü) kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında;eleştirel düşünme
eğitiminin, katılımcıların performans puanlarını yükselttiği görülmektedir.

References

  • AKBIYIK, Cenk, (2002). Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Akademik Başarı, Ankara, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • AYBEK, Birsel, (2006). Konu ve Beceri Temelli Eleştirel Düşünme Öğretiminin Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimi ve Düzeyine Etkisi, Adana, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener, ÇAKMAK, Ebru Kılıç, AKGÜN, Özcan Erkan, KARADENİZ, Şirin, DEMİREL, Funda, (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Akademi.
  • CHAFFEE, John (1992). Critical ThinkingSkills: TheCornerstone of DevelopmentalEducation. Journal of DevelopmentalEducation, 15.3: 2.
  • CHANCE, Paul (1986). “Introduction: TheThinkingMovement” Thinking in theClassroom: A Survey of Programs. P.Chance& R.S. Brandt (Ed). New York: TeachersCollegePress.
  • CÜCELOĞLU, Doğan (1995). İyi Düşün Doğru Karar Ver. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • ÇAKMAK, Hasan (2002). İlköğretim Okullarında Düşünme Eğitimi – Cumhuriyet Dönemi, Diyarbakır, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • DENİZ, Taşkın(2003). Coğrafya Öğretiminde EleştirelDüşünme Yönetiminin Başarıya Etkisi, Ankara, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • GIBSON, Craig (1995). Critical Thinking: ImplicationsforInstruction. RQ, 35 no1.
  • KEPENEKÇİ, Yasemin Karaman (2000). İnsan Hakları Eğitimi. Ankara: Kozan Ofset.
  • KÖKDEMİR, Doğan (1999). Üniversitede Bir Eleştirel Düşünme Yöntemi. Cumhuriyet Bilim Teknik, s.632.
  • KÖKDEMİR, Doğan (2003a). Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme, Ankara, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KÖKDEMİR, Doğan (2003b). Eleştirel Düşünme ve Bilim Eğitimi, PiVOLKA, 2(4),3-5.
  • KURAN, Kezban (2002). “Öğretmenlik Mesleği (niteliği ve özellikleri), Adil Türkoğlu (Ed.), Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: İnci Ofset.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). İlköğretim 1-5. Sınıf Programları, Ankara.
  • PAUL, Richard. Critical thinking: What, why, and how. New DirectionsforCommunityColleges, 1992, 1992.77: 3-24.
  • ŞAHİNEL, Semih (2007). Eleştirel Düşünme Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • TAŞCI, Sultan (2005). “Hemşirelikte problem çözme süreci”, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi Hemşirelik Özel Sayısı, 14: 73-78.
  • TÜRK DİL KURUMU, (2005). Türkçe Sözlük, Ankara: TDK.
Year 2014, Volume: 1 Issue: 4, 43 - 56, 01.08.2014
https://doi.org/10.30803/adusobed.188824

Abstract

References

  • AKBIYIK, Cenk, (2002). Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Akademik Başarı, Ankara, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • AYBEK, Birsel, (2006). Konu ve Beceri Temelli Eleştirel Düşünme Öğretiminin Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimi ve Düzeyine Etkisi, Adana, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener, ÇAKMAK, Ebru Kılıç, AKGÜN, Özcan Erkan, KARADENİZ, Şirin, DEMİREL, Funda, (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Akademi.
  • CHAFFEE, John (1992). Critical ThinkingSkills: TheCornerstone of DevelopmentalEducation. Journal of DevelopmentalEducation, 15.3: 2.
  • CHANCE, Paul (1986). “Introduction: TheThinkingMovement” Thinking in theClassroom: A Survey of Programs. P.Chance& R.S. Brandt (Ed). New York: TeachersCollegePress.
  • CÜCELOĞLU, Doğan (1995). İyi Düşün Doğru Karar Ver. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • ÇAKMAK, Hasan (2002). İlköğretim Okullarında Düşünme Eğitimi – Cumhuriyet Dönemi, Diyarbakır, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • DENİZ, Taşkın(2003). Coğrafya Öğretiminde EleştirelDüşünme Yönetiminin Başarıya Etkisi, Ankara, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • GIBSON, Craig (1995). Critical Thinking: ImplicationsforInstruction. RQ, 35 no1.
  • KEPENEKÇİ, Yasemin Karaman (2000). İnsan Hakları Eğitimi. Ankara: Kozan Ofset.
  • KÖKDEMİR, Doğan (1999). Üniversitede Bir Eleştirel Düşünme Yöntemi. Cumhuriyet Bilim Teknik, s.632.
  • KÖKDEMİR, Doğan (2003a). Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme, Ankara, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KÖKDEMİR, Doğan (2003b). Eleştirel Düşünme ve Bilim Eğitimi, PiVOLKA, 2(4),3-5.
  • KURAN, Kezban (2002). “Öğretmenlik Mesleği (niteliği ve özellikleri), Adil Türkoğlu (Ed.), Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: İnci Ofset.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). İlköğretim 1-5. Sınıf Programları, Ankara.
  • PAUL, Richard. Critical thinking: What, why, and how. New DirectionsforCommunityColleges, 1992, 1992.77: 3-24.
  • ŞAHİNEL, Semih (2007). Eleştirel Düşünme Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • TAŞCI, Sultan (2005). “Hemşirelikte problem çözme süreci”, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi Hemşirelik Özel Sayısı, 14: 73-78.
  • TÜRK DİL KURUMU, (2005). Türkçe Sözlük, Ankara: TDK.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Gülce Coşkun Şentürk This is me

Publication Date August 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 1 Issue: 4

Cite

APA Şentürk, G. C. (2014). Eleştirel Düşünme Eğitiminin Müzik Eğitiminde Performansa Etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(4), 43-56. https://doi.org/10.30803/adusobed.188824
AMA Şentürk GC. Eleştirel Düşünme Eğitiminin Müzik Eğitiminde Performansa Etkisi. ADUSOBIED. August 2014;1(4):43-56. doi:10.30803/adusobed.188824
Chicago Şentürk, Gülce Coşkun. “Eleştirel Düşünme Eğitiminin Müzik Eğitiminde Performansa Etkisi”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1, no. 4 (August 2014): 43-56. https://doi.org/10.30803/adusobed.188824.
EndNote Şentürk GC (August 1, 2014) Eleştirel Düşünme Eğitiminin Müzik Eğitiminde Performansa Etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1 4 43–56.
IEEE G. C. Şentürk, “Eleştirel Düşünme Eğitiminin Müzik Eğitiminde Performansa Etkisi”, ADUSOBIED, vol. 1, no. 4, pp. 43–56, 2014, doi: 10.30803/adusobed.188824.
ISNAD Şentürk, Gülce Coşkun. “Eleştirel Düşünme Eğitiminin Müzik Eğitiminde Performansa Etkisi”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1/4 (August 2014), 43-56. https://doi.org/10.30803/adusobed.188824.
JAMA Şentürk GC. Eleştirel Düşünme Eğitiminin Müzik Eğitiminde Performansa Etkisi. ADUSOBIED. 2014;1:43–56.
MLA Şentürk, Gülce Coşkun. “Eleştirel Düşünme Eğitiminin Müzik Eğitiminde Performansa Etkisi”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 1, no. 4, 2014, pp. 43-56, doi:10.30803/adusobed.188824.
Vancouver Şentürk GC. Eleştirel Düşünme Eğitiminin Müzik Eğitiminde Performansa Etkisi. ADUSOBIED. 2014;1(4):43-56.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.