Bu çalışmanın genel amacı; eleştirel düşünme eğitiminin müzik eğitiminde çalgı
performansına etkilerini araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, deneysel araştırma
modellerinden ön test-son test kontrol gruplu deneme modeline göre bir araştırma
deseni oluşturulmuştur.Söz konusu araştırmada, 2009–2010 öğretim yılı bahar
döneminde, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü
Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda okuyan ve yaşları 19 - 23 arasında değişen (Ort. =
20.85, ss = 1.08), 26’sı flüt ve 14’ü piyano öğrencisi olmak üzere toplam 40 öğrenci (38
kız, 2 erkek) üzerinde çalışılmıştır. Araştırmaya katılan, toplam 40 öğrenciye Demografik
Bilgi Anketi ve California Eleştirel Düşünme Ölçeği Türkçe Versiyonu’ndan oluşan bir
soru bankası sunulmuştur. Katılımcılar söz konusu sorulara yanıt verdikten sonra,
alanlarında uzman olan 3 flüt ve 1 piyano olmak üzere toplam 4 müzik eğitimcisi
tarafından Performans Değerlendirme Sınavına tabi tutulmuştur. Katılımcılar daha
sonra, deney ve kontrol olmak üzere 2 gruba ayrılmışlardır. Deney grubuna araştırmacı
tarafından hazırlanan Eleştirel Düşünme Eğitimi verilirken, kontrol grubunda yer alan
katılımcılar bu eğitimi almayarak, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından kabul edilmiş
olan 2005 yılı müzik eğitimi programındaki dersler doğrultusunda, müzik eğitimlerine
devam etmişlerdir. Son aşamada, her iki gruptan da ilk başta verilen California Eleştirel
Düşünme Eğilimi Ölçeği Türkçe Versiyonu’ndan oluşan soru bankasını yeniden
yanıtlamaları istenmiştir. Ardından her iki grup tekrar aynı jüri tarafından Performans
Değerlendirme Sınavı’na tabi tutulmuştur.
Araştırma kapsamındaki deney grubu ve kontrol grubu üzerinden elde edilen veriler,
SPPS paket programı ile çözümlenmiştir. Verilerin aritmetik ortalamaları ve standart
sapmaları betimsel olarak verildikten sonra, deney ve kontrol gruplarının ön test – son
test puanları arasında fark olup olmadığını belirlemek için varyans analizi (son faktörde
tekrar ölçümlü) kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında;eleştirel düşünme
eğitiminin, katılımcıların performans puanlarını yükselttiği görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 4 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.