Türkiye’de şehirlerin nüfus ve mekânsal alan olarak büyümesi ve toplumun
belediyelerden hizmet beklentilerinin artması, belediye kanununda yeni düzenlemeler
yapma ihtiyacını doğurmuştur. Bu nedenle, 1982 Anayasasında büyük yerleşim
birimleri için özel yönetim birimleri kurulabilir hükmü getirilmiş ve bu hükme
dayanılarak 1984 yılında ilk defa büyükşehir belediyesi (BŞB) kurulmuştur. Daha sonra
büyükşehir belediyesi ile ilgili birkaç düzenleme yapılmış ve son olarak 2012 yılında
6360 Sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu çıkarılmıştır. Bu kanunla birlikte 2014 yılı yerel
seçimlerinden sonra büyükşehir olan Kahramanmaraş’ta, belediye sınırı il mülki
sınırları ile birleştirilmiş, belde belediyeleri kapatılmış, belde, bucak ve köylerin idari
statüleri kaldırılarak tüzel kişiliği olmayan mahalle statüsüne dönüştürülmüştür.
Büyükşehir kanunu kabul edilmeden önce sadece şehir ve kasabaların mücavir alan
sınırı içerisinde hizmet veren belediyeler, bu kanun ile beraber kırsal yerleşmelere de
hizmet vermeye başlamıştır. Bu değişiklik belediye yönetim anlayışında bir ezberi
bozmuş ve merkez (şehir) yönetiminden mekânsal alan yönetimine geçilmiştir.
Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi’nin hizmet alanının mülki sınırlar olarak
belirlenmesi ve belde belediyelerinin kapatılması ölçek ekonomileri bakımından olumlu
bir gelişme olup belediye hizmetlerinin etkin ve verimli sunulması yoluyla hizmet birim
maliyetlerinin düşürülmesi sağlanacaktır. Fakat il merkezinden yüksek ve sıradağlarla
ayrılmış kuzey bölgelerinde hizmet maliyetinin artacağı, görev, yetki, sorumluluk,
temsil ve katılım açısından önemli değişiklikler ortaya çıkacağı belirlenmiştir.
Kahramanmaraş ilindeki belediyeler arasında değişen görev, yetki ve sorumluluk
dağılımının rantabl bir şekilde sürdürülmesi mümkün görülmemektedir. Büyükşehir
belediyesinin yükümlü olduğu hizmetlerini sorumlu olduğu bölgelere götürmesinde ilin
coğrafi büyüklüğü, topografik çeşitliliği ve mekânsal uzaklığı hizmetlerin kalite ve birim
maliyeti kadar hizmetin ihtiyaç olduğu zamanda ulaştırılmasını da etkileyecektir. Aynı
zamanda şehirler için hazırlanan belediye mevzuatımız ve hizmet kültürümüz kırsal
alanlara hizmet vermeye uygun değildir. Bu nedenle Büyükşehir Belediye Kanunu ile
belediye hizmet alanına giren kırsal bölgelerde kırsal politikaların uygulanmasında
yeni sorunlar ortaya çıkabilir. Öte yandan yerel yönetimlerde yetki, kaynak ve ölçek
büyüklüğünü artıralım anlayışına dayanılarak yapılan yönetsel dönüşümle ve
bütünşehir/büyükşehir düzenlemesi ile ilin coğrafi/mülki sınırlarına taşınması bölgesel
yönetim tartışmalarını da beraberinde getirecektir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 5 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.