Marketing on social media getting more important
day by day where marketing has moved to a different dimension. In this study,
the importance of social media influencers' for marketing investigated by
determining the level of social media users' connectedness to the social media
influencers. In the survey, 16 expressions of TV Program Connectedness Scale
developed by Russell,
Norman & Heckler (2004) was
adapted to social media users before it used. Escape,
fashion, imitation, modeling, aspiration and paraphernalia are the original
factors (sub-dimension) of the scale. In addition, the purchasing factor was
created and purchased product groups were examined with eight separate
statements. The new version of the scale adapted for study was used as a total
of 7 factors and 24 expressions. The survey designed online and applicate in Adnan
Menderes University Sultanhisar Vocational School, which has 600 registered
students at March of the spring semester of 2016-2017 academic year. Total 187
surveys from volunteer participants’ responses have been taken into
consideration. The answers given by the participants were checked with the
inverse question and the remaining 177 questionnaires were evaluated. A
significant relationship was found between gender, time of participants spend
on the internet and social media, selling and purchasing products using social
media channels in the past year, frequency of using Snapchat and YouTube with
connectedness of followers to social media influencers.
Pazarlamanın farklı bir boyuta
taşındığı sosyal medyada pazarlama her geçen gün daha da önem kazanmaktadır. Bu
çalışmada sosyal medya kullanıcılarının takip ettikleri fenomenlere
bağlanmışlık düzeyleri belirlenerek, sosyal medya fenomenlerinin pazarlama konusundaki
önemi araştırılmıştır. Anket çalışmasında, Russell, Norman ve Heckler (2004)
tarafından geliştirilen ve 16 ifadeden oluşan Televizyon Programlarına
Bağımlılık Ölçeği, sosyal medya fenomenlerine uyarlanarak kullanılmıştır.
Ölçeğin alt boyutları; kaçış, moda, taklit etme, modelleme, arzulama ve özel
eşyalardır. Anket elektronik ortamda hazırlanarak 2016-2017 akademik yılı bahar
döneminde, devam eden yaklaşık 600 öğrencisi bulunan Adnan Menderes
Üniversitesi Sultanhisar Meslek Yüksekokulunda Mart ayı içerisinde uygulanmıştır.
Sonuç olarak, sosyal medyada takip edilen fenomenlere bağlanmışlıkta; cinsiyete,
internette ve sosyal medyada günlük ortalama geçirilen süreye, son bir yıl
içerisinde sosyal medya kanalları üzerinden ürün alma ve ürün satma deneyimine,
Snapchat ve YouTube kullanım sıklığına göre anlamlı farklılıklar tespit
edilmiştir.
sosyal medya fenomenlere bağlanmışlık Reklam hatırlı pazarlama sosyal medya pazarlama sosyal medya reklamcılığı fenomenlere bağlanmışlık
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2017 |
Acceptance Date | December 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 3 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.