Planlama
eğitiminde kalite ve norm arayışları çerçevesinde, Türkiye Planlama Okulları
Birliği (TUPOB) Şehir ve Bölge Planlama (ŞBP) bölümleri için gerekli bir dizi
ölçüt belirlemiştir. TUPOB’un 2011 yılında geliştirdiği bu kriterlerin ŞBP
bölümlerini yapılandırmadaki etkisini gösteren ve mevcut ŞBP bölümlerinin TUPOB
ölçütlerini karşılama durumunu ortaya koyan güncel ve karşılaştırmalı bir
çalışma literatüre girmemiştir.
Böyle bir
eksiklik doğrultusunda, bu makalenin amacı ŞBP bölümlerini öğretim kadrosu yeterliliği
bağlamında TUPOB ölçütlerine göre incelemektir. Araştırma 3 grup olarak
sınıflandırılan 21 adet ŞBP bölümünü içermektedir. Çalışmada öğretim kadrosu
yeterliliği öğretim üyesi sayısı, öğretim kadrosu çeşitliliği, öğretim üyesi
başına düşen birinci sınıf öğrencisi sayısı bağlamında araştırılmıştır.
Değişkenlere ilişkin veriler 2016-ÖSYS Yükseköğretim Programları ve
Kontenjanları Kılavuzundan temin edilmiştir. Değişkenlere betimleyici
istatistik analiz teknikleri uygulanmıştır. Analiz bulguları önce gruplar
bazında, ardından gruplar arası karşılaştırmalı değerlendirmelerle sunulmuştur.
Analizler
TUPOB'un tüm ölçütlerini karşılayan hiç bir grubun ve planlama okulunun
bulunmadığını göstermiştir. Sonuç olarak, ŞBP bölümlerinin öğretim kadroları
TUPOB kriterlerine göre yetersizdir. Bununla birlikte, yetersizlik dereceleri
farklıdır. Üçüncü grup ŞBP bölümleri tüm kriterlere göre en dezavantajlı
gruptur. Bulgular, bir ortak akıl çalışması olan TUPOB ölçütlerinin planlama
okullarının öğretim kadrolarının geliştirilmesinde belirleyici olamadığına
işaret etmektedir.
In the context of the quality and norm studies for the
planning education, the Association of Planning Schools of Turkey (TUPOB)
developed certain measures, which were essential for City
and Regional Planning (CRP) departments. A recent and comparative study, which shows the impact of TUPOB criteria - developed in
2011 - in structuring the CRP departments, and reveals whether the existing CRP
departments provide the TUPOB measures or not, has not entered into the literature.
In the direction of such a deficiency, the aim of this
article was to investigate the CRP departments in terms of the TUPOB criteria
in the context of the teaching staff adequacy. The research contained 21 CRP
departments which were categorized in 3 groups. In the study, the adequacy of
the teaching staff were examined in terms of the number of teaching staffs, the
diversity of teaching staff, and the number of first year students per teaching
staff. Data was obtained from 2016-OSYS Higher Education Programs and Quota
Guide. Descriptive statistical analysis techniques were applied to the
variables. Analysis findings were first presented on groups’ basis, followed by
comparative evaluations between groups.
Analysis showed the absence of any group which met all
criteria of TUPOB, moreover that of any planning school. Consequently, the
teaching staffs of CRP departments were inadequate according to the TUPOB
criteria. However, the degrees of inadequacy were different. The third group
CRP departments were the most disadvantaged group according to all criteria.
Results indicate that the TUPOB’s measures, which were a common mind study,
have been not decisive in structuring the teaching staffs of the planning
schools.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2018 |
Acceptance Date | February 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.